پس از دو روز افزایش متوالی و البته نسبتا جزئی قیمت دلار در روزهای یکشنبه و دوشنبه، روز گذشته بهای این ارز در بازار آزاد ثابت ماند و تغییری نسبت به روز دوشنبه نداشت.

پس از دو روز افزایش متوالی و البته نسبتا جزئی قیمت دلار در روزهای یکشنبه و دوشنبه، روز گذشته بهای این ارز در بازار آزاد ثابت ماند و تغییری نسبت به روز دوشنبه نداشت.

به گزارش پول پرس به نقل از سایت طلا، قیمت دلار در حالی در بازار ثابت ماند که افزایش بهای این ارز در روزهای گذشته باعث تحرک بیشتر فعالان غیررسمی و امید تعدادی از آنها به عبور نرخ اسکناس پشت سبز از مرز ۳۱۵۰ تومان شد. به گفته تعدادی از فعالان بازار این عده سعی می کردند با خرید دلار با قیمت هایی بالاتر از نرخ بازار، فضا را برای افزایش قیمت فراهم کنند، اما به باور تعدادی از فعالان رسمی، گویی هم «دلار» و هم «بازار»، کشش این افزایش قیمت را نداشتند و دلار همچنان در بازه قیمتی بین ۳۱۲۵ تا ۳۱۴۵ تومان پس از تمدید مذاکرات باقی ماند.

روند بازار
روز گذشته قیمت دلار در شروع کار بازار بر تابلوی اکثر صرافی ها ۳۱۴۰ تومان ثبت شد که کاهش ۵ تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت، ولی در ادامه قیمت دلار با ۵ تومان افزایش به ۳۱۴۵ تومان رسید که تغییری نسبت به روز قبل از آن (دوشنبه) را نشان نمی داد. این در حالی است که تعدادی از صرافی ها که عمده آنها نیز پس از چند روز تعطیلی باز شده بودند، قیمت دلار را بر تابلوی خود ۳۱۵۰ تومان ثبت کردند و در طول روز نیز این قیمت را تغییر ندادند. روز سه شنبه دلار در بین فعالان غیر رسمی هم با قیمت ۳۱۴۰ تومان معامله می شد که اختلافی ۵ تومانی با نرخ موجود در بین صرافان و فعالان رسمی بازار داشت. به نظر می رسد همچنان گمانه زنی ها و اختلاف دیدگاه ها درباره قیمت دلار در روزهای آینده باعث گرم شدن بازار در بین این فعالان شده بود. یک فعال بازار به «دنیای اقتصاد» می گوید: این روزها متقاضی زیادی برای ارز در بازار وجود ندارد و تنها انجام معاملاتی بین فعالان غیر رسمی باعث گرم شدن بازار شده است.
این فعال در ادامه علت افزایش قیمت دلار در روزهای یکشنبه و دوشنبه را بیشتر ناشی از تغییر و تحولات منطقه ای عنوان می کند. وی اظهار می کند تحولات عراق و حملات داعش یکی از علل افزایش قیمت در بازار بوده است. البته تعدادی دیگر از فعالان بازار اعتقاد دارند نوسانات ۱۰ تا ۲۰ تومانی در بازار ارز طبیعی است و تغییر و تحولات عراق از ابتدا تاثیر چندانی در بازار ارز نداشته است و به نظر نمی رسد تغییرات دلار هم به طور موثری تحت تاثیر این عامل بوده باشد. البته در بازار دلار همچنان بازار شایعات داغ است و عده ای از فعالان اعتقاد دارند گروهی در ابتدای شروع کار بازار با خرید دلار بالاتر از نرخ بازار باعث افزایش قیمت می شوند، اما روز گذشته بازار در برابر این افزایش قیمت مقاومت کرده است. به گفته عده ای از معامله گران در دقایقی از بازار روز گذشته قیمت دلار در بین فعالان غیر رسمی به ۳۱۴۹ تومان رسید، ولی در ادامه بازار به نظر آنها دلار کشش افزایش قیمت بیشتر را نداشت؛ بنابراین قیمت آن کاهش یافت.

نرخ رسمی پوند ۴۴۴۴۴ ریال شد
بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را روز گذشته ۲۶ هزار و۳۵۲ ریال اعلام کرد که کاهشی یک ریالی نسبت به روز قبل از آن داشته است. به گفته کارشناسان به نظر می رسد همچنان روند قیمت گذاری ارز رسمی توسط بانک مرکزی به این صورت انجام می گیرد که افزایشی بزرگ تر و حدودا ۵ تومانی در قیمت، با یک کاهش جزئی و معمولا یک ریالی در روزهای بعد همراه می شود. با توجه به اختلاف ۱۵ تومانی نرخ رسمی دلار با نرخ محاسباتی دلار در بودجه، به گفته کارشناسان به نظر می رسد در روزهای آینده نرخ رسمی دلار باز هم با افزایش اعلام خواهد شد. این در حالی است که بانک مرکزی نرخ رسمی پوند را ۴۴ هزار و ۴۴۴ ریال اعلام کرد که افزایشی ۱۰۴ ریالی نسبت به روز دوشنبه داشت. به نظر می رسد به دلیل تقویت پوند در بازارهای جهانی در برابر دلار، بانک مرکزی نرخ این رز را با افزایش اعلام کرد.

عدم توافق برای قیمت سکه
روز سه شنبه هر سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد با قیمت ۹۵۲ هزار تومان معامله شد که کاهشی ۱۰۰۰تومانی نسبت به روز دوشنبه داشته است.
تعدادی از فروشندگان سکه و طلا مهم ترین عامل کاهش قیمت سکه در بازار را کاهش دوباره بهای اونس جهانی در روز دوشنبه دانسته اند. نکته قابل توجه در بازار سکه و طلای سه شنبه قرار گرفتن قیمت فروش سکه بین ۹۴۸ تا ۹۵۴ هزار تومان بود. به نظر می رسد بین فروشندگان سکه و طلا توافقی راجع به قیمت سکه در بازار وجود نداشته است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=43443
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

افزایش قیمت و مقاومت دلار
افزایش قیمت و مقاومت دلار
افزایش قیمت و مقاومت دلار
افزایش قیمت و مقاومت دلار
افزایش قیمت و مقاومت دلار