شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز ١ واحد کاهش داشته که نمادهای تاپیکو ، خودرو و پارسان بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص گذاشتند.

پول پرس – امیرفرشید رضایی: شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز ١ واحد کاهش داشته که نمادهای تاپیکو ، خودرو و پارسان بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص گذاشتند.

در ساعت پایانی معاملات شاهد بودیم که به لطف بازگشت برخی از نمادهای مطرح به چرخه معاملات، شاخص کل بورس تهران در برهه ای توانست بار دیگر خود را به محدوده مثبت برساند اما این روند پابرجا نماند. در گروه بانکی دو نماد “وبصادر” و “وانصار” در درصهای مثبت بازگشایی شدند و نماد اخیر در برهه ای حتی به صف خرید سبکی نیز رسید. در گروه چند رشته ای صنعتی “وبانک” همین وضعیت را تجربه کرد. در بخش بخش فلزات اساسی “فملی” به صف خرید ملموسی رسید. وضعیت مشابهی را نیز در نمادهای “فرآور” و “فولاژ” شاهد بودیم.در مقابل “فخاس” در درصدهای منفی بازگشایی شد.در بخش معدنی “کروی” به صف خرید رسید اما “ومعادن” و “کگل” به درصدهای منفی خزیدند. در بخش قطعه سازی “خنصیر” و “خمحرکه” با رشدی قیمتی ملموس به چرخه معاملات بازگشتند. “رمپنا” در گروه فنی مهندسی در درصدهی مثبت بازگشایی شد. در گروه سیمانی “ساراب” پس از بازگشایی به صف فروش محدودی رسید. در گروه نفتی شاهد برچیده شدن صف فروش “ونفت” بودیم. در پایان معاملات روز شنبه شاخص کل بورس با افتی مختصر به ٧۴٨۴٠ واحد رسید و شاخص کل فرابورس نیز بیش از ٢ واحد پایین آمد و در ٧٩٣ واحد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات روزانه به ۴١۴ میلیارد تومان رسیده که البته این رقم بیشتر مدیون معاملات بلوک در بورس و فرابورس بوده است.
شاخص کل بورس که از ابتدای سال روند نزولی را در پیش گرفته بود، طی ماه گذشته توانست بازدهی ۲.۱ درصدی را به ثبت برساند و بخشی از زیان‌های قبلی را جبران کند. بازار سهام که از اواسط دی ماه ۹۲ روند نزولی در پیش گرفته بود، سال ۹۳ را نیز در شرایطی آغاز کرد که نسبت قیمت به درآمد (P/E) متوسط بازار ۷.۱مرتبه بود که نسبت به میانگین تاریخی آن بسیار بالاتر بود. بنابراین، روند نزولی شاخص تا جایی پیش رفت که در پایان خرداد ماه، نسبت مزبور به عدد ۵.۸۲ واحد رسید. این امر منجر به افزایش جذابیت خرید سهام شرکت‌ها و در نتیجه رشد شاخص در تیر‌ماه سال جاری شد.
در این شرایط، توجه سهامداران به اخبار نسبتا مناسب مذاکرات هسته‌ای و واکنش غیر‌هیجانی نسبت به تمدید زمان مذاکرات، نشان‌دهنده رفتار معقول و بر پایه تحلیل سهامداران است. همچنین، در گزارش‌های سه ماهه و مجامع سالانه، شرکت‌های بورسی جانب احتیاط را رعایت کرده و پیش‌بینی سود خود را تغییر چندانی نداده‌اند. در این خصوص، تقسیم سود بالا در بسیاری از مجامع که با کاهش قیمت سهام همراه است، منجر شده به‌رغم رشد شاخص کل، ارزش بازار تغییر زیادی پیدا نکند و در نتیجه نسبت P/E متوسط بازار نیز در حدود ۵.۸ باقی بماند.
موارد مزبور و همچنین ثبات سایر پارامترهای اقتصاد کلان نشان می‌دهد که بورس در وضعیت متعادلی قرار داشته و این روند احتمالا تا پایان مذاکرات هسته‌ای (حدودا ۴ ماه دیگر) ادامه خواهد یافت. طی این مدت اگرچه احتمال می‌رود روند بازار سهام صعودی باشد، اما نباید انتظار رشد هیجانی را در این بازار داشت.

معاملات پویا و به دور از هیجان
طی ماه گذشته، ۱۱ هزار و ۷۲۳ میلیون سهم به ارزش ۳۲ هزار و ۳۸۹ میلیارد ریال در ۹۶۷ هزار و ۸۲۹ دفعه با در نظر گرفتن معاملات بلوکی معامله شد. بررسی ها نشان می‌دهد متوسط حجم معاملات روزانه در تیرماه، نسبت به میانگین آن در خرداد، حدود ۲۰ درصد رشد داشته است که این افزایش حجم معاملات در هفته‌های پایانی بیشتر به چشم می‌خورد و نشان از بازگشت پویایی به بازار سهام دارد. همچنین، این رقم نسبت به میانگین آن از ابتدای سال، ۷ درصد رشد داشته است. با این حال، مقایسه این آمار نسبت به دوره مشابه سال قبل (تیر ۹۲ )نشان از کاهش ۵۰ درصدی حجم معاملات دارد. این مهم حاکی از آن است که بازار سهام در حال حاضر از رکود خارج شده و شرایط متعادلی را به دور از هیجان سپری می‌کند.

چرخش رفتاری حقیقی‌ها در یک ماه
از سوی دیگر، بررسی رفتار بازیگران حقیقی و حقوقی، رفتاری متفاوت را در طول ماه گذشته نشان می‌دهد.
به این ترتیب، طی دو هفته ابتدایی که شاخص همچنان در مسیر نزولی قرار داشته است، سهامداران حقوقی نقش فعال‌تری به عنوان خریدار داشته‌اند، اما در ادامه ماه با تغییر مسیر شاخص کل، سهامداران حقیقی که عموما با تاخیر زمانی، به حرکت حقوقی‌های بازار واکنش نشان می‌دهند، اقبال بیشتری به سهام شرکت‌ها پیدا کرده‌اند که تغییرات مالکیت به نفع حقیقی‌ها را در هفته‌های پایانی تیر در پی داشته است. با این حال، بررسی ها نشان می‌دهد در مجموع تیر ماه، تغییر مالکیت ۲۳۱ میلیارد تومانی (معادل ۷ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شده است که نشان از حمایت جدی آنها از بورس اوراق بهادار طی این دوره دارد.

بیشترین تغییرات در اختیار کوچک‌ترها
طی معاملات ماه گذشته، صنایع رفتار متفاوتی از خود نشان دادند. به این ترتیب، منسوجات، کشاورزی و ماشین‌آلات به ترتیب با ۲۱.۴، ۱۷.۹ و ۱۲.۸ درصد رشد توانستند بیشترین بازدهی ماهانه را در میان صنایع بورسی به ثبت برسانند. از سوی دیگر، چاپ، ابزار پزشکی و سیمان به ترتیب با ۲۳.۳، ۹.۱ و ۷.۷ درصد افت، منفی‌ترین گروه‌های ماه گذشته شدند.
تعداد کم نمادها در گروه‌های کوچک، مهم‌ترین عاملی است که عموما منجر به تغییرات شدید شاخص آنها چه در جهت مثبت و چه منفی می‌شود. با این حال، گروه سیمانی که از جمله صنایع مهم و بزرگ بورسی محسوب می‌شود، در میان زیان‌ده‌ترین گروه‌ها جای گرفته است که علت این امر را می‌توان نگرانی سهامداران در خصوص بحران عراق، اصلی‌ترین بازار هدف صادراتی محصولات سیمانی و همچنین تداوم رکود در بازار مسکن دانست. بطور کلی بازار سرمایه روندی صعودی همراه با اصلاح جزیی خواهد داشت همچنین بازار سرمایه طی سال جاری ارجح ترین بازار خواهد بود.
به نظر می رسد چند عامل منجر به عدم شفافیت در بازار سرمایه شده است از جمله این عوامل می توان به مشخص نبودن نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای اشاره کرد علاوه بر این، ابهام در خصوص صنایع مختلف و ابهام در مورد سیاست دولت جهت خروج از رکود از دیگر عواملی هستند که سبب عدم شفافیت در بازار سرمایه شدند.
عدم ثبات در تصمیم گیری و همچنین عدم هماهنگی بین ارکان های مختلف اقتصادی باعث افزایش بی اعتمادی در بازار سرمایه شده و موج تردید و نگرانی را جهت سرمایه گذاری سهامداران در بازار سرمایه به وجود آورده است. در نتیجه این معضل، تأثیر منفی بر وضعیت بازار سرمایه خواهد گذاشت.
پیش بینی می گردد که بسته حمایت دولت جهت خروج از رکود، بتواند تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی کشور بگذارد در نتیجه با رونق اقتصادی، انتظار پویایی و رشد را در بازار سرمایه می توان داشت بنابراین حصول توافقات هسته ای در کنار بسته حمایتی دولت جهت خروج از رکود می تواند منجر به رشد اقتصادی و تأثیر مثبت بر فضای بازار سرمایه گردد.
من نسبت به روند بازار سرمایه در بلندمدت خوشبین هستم اگرچه تصمیمات داخلی و خارجی بر روند بازار سرمایه نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت. شایان ذکر است که یکی از صنایعی که می تواند در رشد اقتصادی کشور تأثیر بسزایی داشته باشد، گروه خودرویی است در نتیجه چنانچه ابهامات از گروه خودرو رفع شود و حمایت هایی نیز از طرف مسئولین صورت گیرد این گروه می تواند به عنوان لیدر بازار عمل کند.
پس از ماه ها ابهام در ارایه اطلاعات و صورت های مالی عملکرد ۱۲ ماهه سال ۹۲ شرکت های پالایشی، بالاخره طلسم ابهامات موجود شکست و پالایش نفت تهران اولین صورت های مالی گروه را منتشر کرد.، سود محقق شده هر سهم خود را ۷۹ هزار و ۵۵۱ ریال اعلام کرد. این در حالی است که آخرین پیش بینی شرکت رقم ۵۹ هزار و ۵۶۳ ریال سود به ازای هر سهم بود.
به این ترتیب شرکت پالایش نفت تهران که از تاریخ ۹۳.۱.۲۶ بابت برگزاری مجمع فوق العاده جهت افزایش سرمایه ۶۷۹ درصدی از محل اندوخته طرح و توسعه متوقف شده بود، سود محقق شده سال مالی ۹۲ را با تعدیل ۳۳.۵ درصدی اعلام کرد.
توصیه بنده به سهامداران این است که ۲۵ درصد کل سرمایه خود را در بازار بورس، سرمایه گذرای کنند و همچنین سرمایه خود را در بازار سرمایه به سه طبقه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم کنند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=42739
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی پول پرس – مسیر جدید بورس ادامه می‌یابد؟
اختصاصی پول پرس – مسیر جدید بورس ادامه می‌یابد؟
اختصاصی پول پرس – مسیر جدید بورس ادامه می‌یابد؟
اختصاصی پول پرس – مسیر جدید بورس ادامه می‌یابد؟
اختصاصی پول پرس – مسیر جدید بورس ادامه می‌یابد؟