درحالی سخنگوی دولت از هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای از سرگیری پرداخت وام ازدواج بعد از عید فطر خبر داد که هنوز مشخص نیست منابع این وام از چه محلی تأمین خواهد شد.

درحالی سخنگوی دولت از هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای از سرگیری پرداخت وام ازدواج بعد از عید فطر خبر داد که هنوز مشخص نیست منابع این وام از چه محلی تأمین خواهد شد.

به گزارش پول پرس، هفته گذشته که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت بعد از اتمام جلسه هیات دولت با خبر ویژه جوانان به جمع خبرنگاران آمد احتمال دادیم از این پس مشکل جوانان در دریافت وام ازدواج حل می شود.
آنطور که نوبخت خبر داده با هماهنگی علی طیب نیا وزیر اقتصاد و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی بناست مشکل وام ازدواج بعد از تعطیلات عید فطر حل شود اما بعد از گذشت یک هفته و تلاش برای مصاحبه با مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مشخص نشد که منبع جدید وام ازدواج چه خواهد بود.
چراکه قبلاً بانک مرکزی تأکید کرده بود بانک‌ها پولی برای پرداخت وام ازدواج ندارند و تا زمانی که منابع وام ازدواج تامین نشود امکان پرداخت این تسهیلات در سیستم بانکی وجود ندارد. برهمین اساس هم البته سیاست گذار پولی پیشنهادهایی را مطرح و تأکید کرده که در صورت تصویب این پیشنهادها جوانان می توانند از نظام بانکی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت کنند.
بعد از اینکه چند ماه قبل به صورت رسمی وام ازدواج در دستور هیات دولت قرار گرفت و سخنگوی دولت از دستور ویژه به بانک مرکزی برای از سرگیری پرداخت وام ازدواج خبر داده بود این بانک در چند پیشنهاد اعلام کرد: پرداخت وام ازدواج و جهیزیه از محل منابع اولیه بانک‌ها انجام شود البته به شرطها و شروطها، این شرط‌ها این است که دولت نسبت به پرداخت نقدی یارانه سود تسهیلات کمک کند. پیشنهاد دوم این است که دولت وجوه اداره‌ شده‌ای را تخصیص دهد و معادل همان وجوه بانک‌ها وجوه بگذارند و جمع این منابع صرفا بابت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تخصیص یافت.همچنین دولت می‌تواند لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهد تا بخشی از منابع صندوق توسعه ملی نسبت ریالی بابت قرض‌الحسنه ازدواج به بانک‌ها اختصاص یابد.
هر چند مشخص نیست که سرانجام پیشنهادهای بانک مرکزی چه شد ولی آنطور که از اطلاعیه وزارت اقتصاد برداشت می شود باید گفت که به طور کلی دولت بنا ندارد برای پرداخت وام ازدواج برداشتی از صندوق توسعه ملی داشته باشد چراکه وزارت اقتصاد تأکید کرده “با توجه به اینکه در روزهای اخیر، سخنان رسمی و غیر رسمی در خصوص تصمیم دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی جهت تامین اعتبار وام ازدواج مطرح شده است، بدینوسیله وزارت امور اقتصادی و دارایی، ضمن تکذیب این موضوع تصریح می دارد که چنین تصمیمی قطعا مخالف سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه های دولت یازدهم بوده و به هیچ عنوان در دستور کار دولت یا به طور خاص، این وزارتخانه قرار ندارد.”
اما این درحالی است که یکی از مسئولان بانک مرکزی درباره منابع پرداخت وام ازدواج بعد از عید فطر به خبرنگار ما گفت که معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور باید در این زمینه پاسخ دهد چراکه آقای نوبخت این موضوع را اعلام کردند .
وی با بیان اینکه احتمالاً دولت بنا دارد از صندوق توسعه ملی برداشت کند، افزود: احتمال تامین منابع وام ازدواج از صندوق توسعه ملی طبق طرح نمایندگان مجلس مبنی بر اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق به وام ازدواج وجود دارد.
براساس این گزارش، عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس طی روزهای اخیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از طرح وکلای ملت برای اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق مهر امام رضا برای به روز شدن پرداخت وام ازدواج جوانان خبر داد.
گفتنی است که بانک مرکزی بعد از ظهر چهارشنبه (اول مردادماه) با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: اخیراً متعاقب مذاکرات انجام شده در مورد رفع مشکل طولانی شدن زمان و نوبت دریافت وام قرض الحسنه ازدواج، با هماهنگی های انجام شده با معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی و وزارت امور اقتصادی و دارایی مقرر گردیده است از طریق تجمیع امکانات موجود، منابع قابل ملاحظه ای جهت تخصیص به امر قرض الحسنه ازدواج اختصاص یابد و بعد از عید سعید فطر روند پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج با سرعت بیشتری انجام پذیرد.
البته بانک مرکزی در این اطلاعیه صراحتاً از برداشت صندوق توسعه ملی بخاطر تامین وام ازدواج مخالفت و تأکید کرده که “راهکار برون رفت از شرایط کنونی از یک سو استفاده از ابزارهای موجود منجمله انجام تبلیغات جهت تشویق عموم به سنت و ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه و نیات خیرخواهانه مرتبط با آن بوده و از سوی دیگر لازم است از میزان و حجم تکالیف قانونی در بودجه‌های سنواتی برای منابع قرض‌الحسنه‌ای کاسته شده تا بانک‌ها بتوانند به نحو مطلوب‌تری در زمینه اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به اموری همچون ازدواج مبادرت ورزند.”
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=42628
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

هنوز منبع پرداخت وام ازدواج مشخص نیست
هنوز منبع پرداخت وام ازدواج مشخص نیست
هنوز منبع پرداخت وام ازدواج مشخص نیست
هنوز منبع پرداخت وام ازدواج مشخص نیست
هنوز منبع پرداخت وام ازدواج مشخص نیست