بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود می تواند تأثیر مثبتی بر روند بازار سرمایه بگذارد. در شرایط کنونی با توجه به تمدید مذاکرات و پیش فرض دستیابی به توافقات، در سطح اقتصاد کلان به نوعی ثبات اقتصادی به وجود آمده است بنابراین، شرایط جهت اجرایی شدن بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود مهیا است.

پول پرس – امیرفرشید رضائی*: بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود می تواند تأثیر مثبتی بر روند بازار سرمایه بگذارد. در شرایط کنونی با توجه به تمدید مذاکرات و پیش فرض دستیابی به توافقات، در سطح اقتصاد کلان به نوعی ثبات اقتصادی به وجود آمده است بنابراین، شرایط جهت اجرایی شدن بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود مهیا است.

همچنین با توجه به هم جهت بودن بازار سرمایه با وضعیت کلان اقتصادی می توان با اجرایی شدن بسته مذکور و رونق تولید به افزایش دارایی های شرکت های تولیدی در بورس و همچنین رشد بازار سرمایه امیدوار شد.
بازار سرمایه طی روز گذشته در حالی روند خود را آغاز کرد که با پایان گرفتن این دور از مذاکرات، به مدت ۴ ماه دیگر مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ تمدید شد.
در همین راستا، بیگلری، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه نسبت به حصول نتیجه نهایی در مذاکرات خوشبین بود و احتمال توافقات در مذاکرات منجر به خوشبینی در بازار سرمایه شده بود.
بیگلری تصریح کرد: با توجه به تمدید مذاکرات به مدت ۴ ماه دیگر، امید جهت دستیابی به توافقات در بازار سرمایه نیز ایجاد خواهد شد اگرچه بهبود سریع شرایط اقتصادی مستلزم گذشت زمان و روند میان مدت و بلندمدت می باشد. بازار سرمایه در شرایط کنونی نیازمند محرکی جهت رشد می باشد که بتواند بورس را از رکود خارج کند.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: به نظر می رسد بازار سرمایه به دلیل تمدید مذاکرات همچنان با محرک رشدی همراه نباشد و روند قیمت ها توأم با نوسان همراه با صعود ملایم باشد اما در صورت ایجاد محرک اعم از نوع سیاست های اعمالی دولت و همچنین برطرف شدن ابهام در صنایع مختلف بازار می توان به رشد و روند صعودی قیمت سهام در این بازار امیدوار شد. علاوه بر این نسبت به حصول نتیجه نهایی در مذاکرات طی ۴ ماه آتی نیز می توان خوشبین بود.
بیگلری بیان کرد: بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود می تواند تأثیر مثبتی بر روند بازار سرمایه بگذارد. در شرایط کنونی با توجه به تمدید مذاکرات و پیش فرض دستیابی به توافقات، در سطح اقتصاد کلان به نوعی ثبات اقتصادی به وجود آمده است بنابراین، شرایط جهت اجرایی شدن بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود مهیا است، همچنین با توجه به هم جهت بودن بازار سرمایه با وضعیت کلان اقتصادی می توان با اجرایی شدن بسته مذکور و رونق تولید به افزایش دارایی های شرکت های تولیدی در بورس و همچنین رشد بازار سرمایه امیدوار شد.
وی در خاتمه افزود: بطور کلی نسبت به بسته پیشنهادی دولت جهت خروج از رکود و تأثیر مثبت آن بر وضعیت بازار سرمایه امیدوار هستم علاوه بر این، به اعتقاد بنده همچنان بازار سرمایه ارجح ترین بازار طی سال ۹۳ از نظر بازدهی می باشد که توأم با روند ملایم صعودی خواهد بود. توصیه می شود که سهامداران با دیدگاه میان مدت و بلندمدت و با توجه به تحلیل اقدام به خرید سهامی که ارزش ذاتی مطلوبی دارند، کنند.
سیمانی ها
یکی از چالش های کنونی کارخانجات سیمانی که محصول خود را به کشور عراق صادر می کنند، ناآرامی ها و درگیری نیروهای داخلی این کشور با گروه تروریستی داعش است که طی هفته های اخیر صادرات سیمان را با مشکل مواجه ساخته است.
حملات گروه تروریستی داعش به کشور عراق در حالی همچنان انجام می شود که ناآرامی های ناشی از آن صادرات برخی محصولات را به این کشور همسایه تحت تأثیر خود قرار داده است.
آخرین آمار اعلامی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان برای دوره سه ماهه سال جاری حکایت از آن دارد که حدود ۱۹ میلیون تن کلینکر و ۱۸ میلیون تن سیمان در کشور تولید شده و برخلاف محصول سیمان، تولید کلینکر با افزایش بیش از چهار درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه شده است.
همچنین از مجموع ۶.۷ میلیون تن انواع سیمان و کلینکر تولید کارخانجات سیمانی در خرداد ماه امسال، ۸۲ درصد به فروش داخلی و حدود ۱۸ درصد به فروش صادراتی اختصاص یافته است.
در حال حاضر نیز بیش از ۱۴ میلیون تن کلینکر و حدود ۱۰ میلیون تن سیمان در کشور موجود است که این میزان به ترتیب حدود ۱۸.۵ و ۱.۳ درصد از کل ظرفیت تولید سالانه کارخانجات سیمانی را شامل می شود.
اما یکی از چالش های کنونی کارخانجات سیمانی که محصول خود را به کشور عراق صادر می کنند، ناآرامی ها و درگیری نیروهای داخلی این کشور با گروه تروریستی داعش است که طی هفته های اخیر صادرات سیمان را با مشکل مواجه ساخته است و بایستی دید شرکت های این صنعت به ویژه صادرکنندگان چه عملکردی را از خود به نمایش خواهند گذاشت. حال آنکه طی سه ماهه ابتدایی سال جاری مجوز افزایش نزدیک به ۱۴ تا ۲۱ درصدی قیمت فروش سیمان نیز از سوی انجمن صنفی کارفرمایان این صنعت صادر شد.
در همین ارتباط یک کارشناس صنعت اظهار داشت: خبر افزایش نرخ فروش سیمان در حالی از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت اعلام شد که مدتی بعد حملات گروه تروریستی داعش مشکلاتی را در امر صادرات محصولات سیمانی در غرب کشور ایجاد کرد. بطوریکه میزان صادرات هم اکنون به حدود ۸ تا ۹ میلیون تن رسیده است.
محمدعلی بُد افزود: البته میزان فروش صادراتی کلینکر در مناطق جنوبی رو به افزایش بوده؛ بطوریکه صادرات این محصول در خرداد ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود دو میلیون تن رشد یافته است.
وی بر وجود دو موضوع مهم و اثرگذار بر عملکرد سیمانی ها تأکید کرد و گفت: اولین نکته مهم وضعیت داخلی کشور عراق است که اگر ثبات و آرامش دوباره در آن برقرار شود، روند صادرات سیمان به این کشور به روال قبلی خود بازخواهد گشت. چراکه آمار فروش نفت در عراق حکایت از آن دارد که این کشور از نظر درآمدهای ارزی با مشکل خاصی مواجه نیست و تنها مانع بر سر ادامه روابط تجاری ناامنی و درگیری های اخیر بوده است.
این کارشناس صنعت سیمان دومین نکته اثرگذار بر سیمانی ها را در رکود حاکم بر فضای ساخت و ساز در جامعه عنوان کرد و افزود: با توجه به تصمیمات دولت برای رفع رکود اقتصادی، انتظار می رود وضعیت ساخت و ساز نیز در کشور بهبود یابد. ضمن اینکه حصول نتیجه قطعی در توافقات هسته ای نیز می تواند با افزایش درآمدهای ارزی به روند اجرای پروژه های عمرانی و در نتیجه افزایش تقاضای محصولات سیمانی سرعت بخشد. حال آنکه تعویق در مذاکرات ممکن است کارخانجات این صنعت را با مازاد عرضه مواجه سازد.
بُد از اضافه شدن یک واحد تولید سیمان به ظرفیت تولید یک میلیون تنی به ظرفیت کلی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد قیمت های فروش طی سال جاری می توان گفت بهبود تقاضای صادرات به عراق و افزایش فروش داخلی می تواند وضعیت مطلوب تری را برای سیمانی ها فراهم کند.
وی در خاتمه سخنان خود عملکرد سه ماهه شرکت های گروه را مناسب ارزیابی کرد و از امکان تعدیل سود شرکت هایی سخن گفت که افزایش نرخ های فروش را در برآوردهای خود لحاظ نکرده اند.
در پایان گفتنی است شرکت های سیمانی از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط با کاهش حدود پنج درصدی قیمت سهام خود مواجه بوده اند که در میان آنها سیمان فارس با کسب نزدیک به ۸۷ درصد بازدهی مثبت پربازده ترین و سیمان قائن با کاهش قیمت ۳۷ درصدی کم بازده ترین سهم در میان سایر سیمانی ها بوده اند. در مجموع نیز طی این بازه زمانی تنها ۸ نماد بازدهی مثبت محقق کرده و ۲۴ نماد باقیمانده با کاهش قیمت سهام، به سهامداران شرکت های سیمانی زیان تحمیل کرده اند.
*کارشناس ارشد مدیریت مالی دانشگاه تهران وتحلیل گر بازار سرمایه
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=42409
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی پول پرس – تاثیرتمدید مذاکرات هسته‌ای بر بازار سرمایه
اختصاصی پول پرس – تاثیرتمدید مذاکرات هسته‌ای بر بازار سرمایه
اختصاصی پول پرس – تاثیرتمدید مذاکرات هسته‌ای بر بازار سرمایه
اختصاصی پول پرس – تاثیرتمدید مذاکرات هسته‌ای بر بازار سرمایه
اختصاصی پول پرس – تاثیرتمدید مذاکرات هسته‌ای بر بازار سرمایه