وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به راهکارهای دولت برای بهبود تامین مالی گفت: نگرانی دولت به این دلیل است که در راستای اجرای سیاست های اصل ۴۴ ، از مدل ساخت و نگهداری به بساز و بفروش تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل ازایرنا،  ˈسید شمس الدین حسینیˈ در مراسم آغاز به کار هفتمین نمایشگاه بین المللی بورس بانک و بیمه بر ضرورت تجهیز و پیوند منابع مالی داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: در بودجه ۹۲ پیشنهادات خوبی برای تامین مالی گنجانده شده که امیدورایم در صحن مجلس تصویب شود.

وی تاکید بر مشارکت بخش دولتی و خصوصی در تامین مالی فعالیت های زیرساختی ،پیشنهاد انتشار اوراق خزانه اسلامی برای پرداخت پیمانکاران و واگذاری طرح های نیمه تمام به سرمایه گذاران غیردولتی را از راهکارهای دولت برای بهبود تامین مالی اعلام کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت سازنده و فروشنده خوبی نیست ، افزود: بنابراین قرار است طرح های نیمه تمام دولت به بخش های غیردولتی فروخته شود و این بخش ها نیز تا زمان بهره برداری از طرح ها الزامی به پرداخت هیچ قسطی ندارد.

وی افزود: عملکرد سال گذشته بازار مالی کشور با وجود همه فشارها قابل قبول بوده است به طوری که بورس اوراق بهادار تهران در سال ۲۰۱۲ میلادی ۵۵ درصد بازدهی داشته که بالاترین وضعیت را در دنیا ثبت کرده است.

حسینی با اشاره به پایان دولت دهم در سال جاری گفت: حجم ارزش بازار سرمایه در ابتدای دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان بود که امروز به ۲۸۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ۹ برابر شده است.

وی اجرای قانون در بازار سرمایه و پذیرش جداسازی امور حاکمیتی و تجاری در این بازار را از دلایل رشد بازار سرمایه عنوان کرد و افزود بازار و نهادها در توسعه مالی کشور همچنان در تکاپو هستند.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به انجام واگذاری های بزرگ در بورس در سال های گذشته گفت: حضور ۶،۵ میلیون سهامدار در بازار سرمایه از نکات قوت در این بازار است .

وی با اشاره به وجود نوسانات شدید در مقطعی از سال گذشته در بازار سرمایه گفت: برای رفع این مشکل جلسه ای با رییس جمهور برگزار شد ، دکتر احمدی نژاد گفت مردم به ما اعتماد کردند و پول ها را به بازار آوردند و ما باید از آنها حمایت کنیم.

وی گفت: پذیرش شرکت ها در بورس اوراق بهادار به دلیل اهمیت به حقوق سهامداران با وسواس انجام می شود زیرا در این بورس به دنبال تداوم وضعیت کنونی هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: برای رفع این مشکل بازار فرابورس ایجاد شد و هم اکنون ارزش این بازار حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان است ضمن آنکه ارزش فرابورس از فرودین ۹۱ تاکنون ۸۰ درصد رشد داشته است.

وی درباره عملکرد بورس کالا نیز گفت: این بورس در سال گذشته توانست ۱۷ هزار میلیارد تومان در تامین مالی شرکت های تولیدی نقش آفرینی کند و ارزش مالی آن رشدهای مطلوبی یافته است.

حسینی با اشاره به راه اندازی بورس انرژی در سال گذشته اظهار داشت: با وجودی که ایران تولیدکننده انرژی است اما در اصلاح قیمت ها بیشترین گرفتاری ها را داریم و امیدواریم بورس انرژی در این بخش اقدامات لازم را انجام دهد.

وی ارائه سلایق در محافل اقتصادی را به جای بهره گیری از آمارها از نتایج اقتصاد ایران دانست و تصریح کرد: این در حالی است که با بهره گیری از دانش آماری می توان بسیاری از تصمیمات نامناسب را اصلاح کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت در باره عملکرد سایر حوزه های مالی کشور نیز گفت: با وجودی که بانک مرکزی و بانک ها در سال گذشته با تحریم مواجه شده اند اما حجم سپرده ها در سال ۹۱ ،۲۷ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد نسبت مصارف به منابع در پایان بهمن ماه سال گذشته به ۱۰۰ درصد رسیده است.

حسینی با بیان آنکه اقتصاد ایران دارای تناقض است ، اظهار داشت: به رغم بالا بودن رشد نقدینگی در کشور نیاز بنگاه ها پوشش داده نمی شود و این تناقضی است که در اقتصاد ایران وجود دارد و ما همواره خواسته ایم این مشکل را در چارچوب بسته و با سیاست های پولی و مالی رفع کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: برای رفع این تناقض چاره ای نداریم جز این که در کنار سیاست پولی ،مهندسی مالی انجام دهیم به نحوی که تامین مالی از مسیر غیر تورمی و پایدار توسط بازار سرمایه انجام شود.

حسینی در مورد وضعیت صنعت بیمه نیز گفت حق بیمه های تولیدی ۵۱،۵ درصد رشد داشته و بزودی بیمه تاسیسات حمل و نقل ،کشتیرانی و نفت نیز به صنعت بیمه ورود پیدا می کند.

وی با تاکید بر ضرورت بازبینی در مدل های تامین مالی در کشور افزود: باید منابع بانک، بورس،بیمه و خزانه مکمل یکدیگر شوند و در یک نگاه یکپارچه بپذیریم که منابع بخش عمومی و خصوصی به تنهایی تامین مالی کشور را کفاف نمی دهد و بنابراین باید تلفیق شود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=4189
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نگرانی دولت از آینده اجرای اصل ۴۴
نگرانی دولت از آینده اجرای اصل ۴۴
نگرانی دولت از آینده اجرای اصل ۴۴
نگرانی دولت از آینده اجرای اصل ۴۴
نگرانی دولت از آینده اجرای اصل ۴۴
نگرانی دولت از آینده اجرای اصل ۴۴
نگرانی دولت از آینده اجرای اصل ۴۴