رئیس اداره عملیات فرابورس گفت: از زمان افتتاح بازار دارایی فکری تا کنون یک سیل جدید و تصاعدی تقاضا در این بازار داشتیم و هم اکنون بیش از ۳۰ درخواست برای حضور در بازار دارایی فکری در صنایع مختلف داریم.

رئیس اداره عملیات فرابورس گفت: از زمان افتتاح بازار دارایی فکری تا کنون یک سیل جدید و تصاعدی تقاضا در این بازار داشتیم و هم اکنون بیش از ۳۰ درخواست برای حضور در بازار دارایی فکری در صنایع مختلف داریم.

به گزارش پول پرس به نقل از تسنیم، رئیس اداره عملیات فرابورس گفت: معاملات نخستین اختراع در بازار دارایی فکری قرار بود تا حداکثر در تاریخ نهم تیر ماه ۹۳ به قطعیت برسد که خوشبختانه در تاریخ هشتم تیر ماه این معامله قطعی شد و وجوه آن در تسویه و پایاپای جابه جا شد و مالکیت اختراع نیز با تأیید اداره مالکیت صنعتی به نام خریدار جدید شد و خریدار جدید هم به عنوان کسی که مشمول ۱۰ طرح اول از نظر حمایت معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری بود به پارک فناوری پردیس معرفی شد تا بتواند از تسهیلات مالی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده کند.
محسنی در خصوص تعداد تقاضا برای ورود به بازار دارایی فکری اشاره داشت: از زمان افتتاح بازار دارایی فکری تا کنون یک سیل جدید و تصاعدی تقاضا در این بازار داشتیم و هم اکنون بیش از ۳۰ درخواست برای حضور در بازار دارایی فکری در صنایع مختلف داریم.
وی خاطرنشان ساخت: هم در سمت تقاضا یعنی افرادی که در خواست عرضه دارایی فکری خود و تامین مالی دارند و هم در سمت خرید یعنی شرکت‌هایی که حاضر به سرمایه‌گذاری در صنایع و اختراعات هستند موارد زیادی را داریم که امید است در آینده نزدیک شاهد معاملات دیگر در این بازار باشیم.
رئیس اداره عملیات فرابورس در ادامه در خصوص تفاهم‌نامه فرابورس و اداره مالکیت صنعتی اظهار داشت: به دنبال تفاهم‌نامه روابط فی‌مابین اداره مالکیت صنعتی و فرابورس ایران بستر ارتباط الکترونیکی بین فرابورس و اداره مالکیت صنعتی محقق شد و در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک و اداره مالکیت صنعتی یک دسترسی ویژه برای استعلام‌های دوطرفه در اختیار فرابورس قرار گرفت.
وی افزود: ازطرف دیگر مراحل تکمیل سایت بازار دارایی فکری در حال اتمام است و قرار شده به همه کارگزاران عضو فرابورس نام کاربری و رمز عبور داده ‌شود تا مستقیما به این سایت مراجعه نموده و در خواست مشتریان خود را در بازار دارایی فکری وارد و به صورت الکترونیک برای فرابورس ارسال کنند که برای عموم نیز قابل رویت است.
محسنی در خصوص روش مذاکره در این سایت تازه تاسیس اعلام داشت: از طرف دیگر تکمیل فرآیندهای سایت به نوعی است که بتوان با استفاده از فیلدهای متنوع، انجام فرآیند مذاکره را در آن به سرانجام رساند؛ به این دلیل که در بازار دارایی فکری علاوه بر بحث قیمت، مذاکره در خصوص نحوه تسویه، مدت زمان تسویه برای تجاری‌سازی، سابقه فعالیت افراد در صنعت مربوطه و در واقع نکاتی که مختص صنایع مختلف در بازار دارایی فکری است از نکات مهم تلقی می‌شود که قابل تکرار و تعمیم نیست و سعی بر این است که این عملیات در این وب‌سایت انجام شود و امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود تا مذاکرات نیز از طریق همین وب سایت صورت گیرد.
رئیس اداره عملیات بازار فرابورس در خصوص مقوله مچینگ در فرابورس اظهار داشت: طبق ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی فرابورس، این بازار موظف شده است که حداقل به مدت ۱۵ دقیقه قبل از بازگشایی نماد، مراتب را اطلاع رسانی کند. پس از گذشت ۱۵ دقیقه از زمان ارسال پیام برای بازگشایی نماد در فرابورس، ناظر بازار سفارش‌گیری‌ها را آغاز خواهد کرد.
وی ادامه داد: اما بر طبق دستورالعمل، زمان خاصی بین فاصله سفارش‌گیری و مچینگ دیده نشده و آنچه در دستورالعمل به صورت شفاف بیان شده است اطلاع‌رسانی به بازار برای بازگشایی نماد است که با پیام ناظر پوشش داده می‌شود.
محسنی خاطرنشان کرد: بر اساس این دستورالعمل، از زمانی که نماد قابلیت سفارش‌گیری دارد، سفارش‌ها به قصد انجام معامله در سامانه وارد می‌شود به این معنی که هر فردی اعم از خریدار و فروشنده سفارشی که وارد سیستم می‌کند به قصد انجام معامله است.
وی افزود: دستورالعمل هم به ناظر برای تطبیق دادن معاملات مواردی را اعلام کرده است اما مدت زمان خاصی را تعیین نکرده و این بازه زمانی به عهده ناظر است.
رئیس اداره عملیات بازار فرابورس توضیح داد: زمان سفارش‌گیری از لحظه‌ای که امکان سفارش‌گیری در نماد ممکن باشد، فراهم می‌شود و تطبیق معاملات در هر لحظه امکان دارد.
محسنی اعلام داشت: هدف از ورود سفارش خرید یا فروش در سامانه معاملاتی انجام معامله است.
وی متذکر شد: به صورت عرف یک مدت زمانی را در نظر می‌گیریم که این بازه زمانی به عرضه و تقاضای آن سهم مزبور و وضعیت معاملاتی آن بستگی دارد و معمولا در حدود همان ۱۵ دقیقه است.
محسنی گفت: در این خصوص هیچ گونه الزامی برای رعایت این مدت زمان در نظر گرفته نشده و تنها بنا بر عرف این ۱۵ دقیقه رعایت می‌شود؛ به این دلیل که از زمان ورود سفارش امکان تطبیق معاملات وجود دارد اما به طور عرف ۱۵ دقیقه پس از ارسال پیام ناظر، عملیات سفارش‌گیری شروع می‌شود و ۱۵ دقیقه نیز برای سفارش‌گیری معاملات زمان در نظر گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: اما باز هم رعایت این ۱۵ دقیقه برای فرابورس الزامی نیست و بنا بر عرف این بازه زمانی را در نظر می‌گیرد به این دلیل که ممکن است بعضی سهم‌ها به دوره سفارش‌گیری متفاوتی نیاز داشته باشند و سفارش قابل تطبیقی برای آن سهام وجود نداشته باشد.
وی بر خلاف نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران، بر وجود حجم مبنا در فرابورس تاکید کرد و اظهار داشت: حجم مبنا در فرابورس هم وجود دارد و به این صورت نیست که فرابورس به طور کل حجم مبنا نداشته باشد. در زمانی که ما نمادی را بعد از ارائه اطلاعات با اهمیت یا بعد از یک مجمع چه عادی و چه فوق‌العاده یا ارائه اطلاعات پیش بینی باز می‌کنیم دامنه نوسان ۵۰ درصد برای آن در نظر گرفته می‌شود.
وی اضافه کرد: در آن زمان که این دامنه نوسان ۵۰ درصدی مطابق ماده ۱۵ دستورالعمل اعمال می‌شود عددی را به عنوان ۴ در ۱۰ هزارم سرمایه پایه شرکت به عنوان حجم مبنای شرکت مزبور در نظر می‌گیریم و در سامانه معاملات اعلام می‌کنیم و تا زمانی که به صورت تجمعی حجم معاملات از زمان بازگشایی نماد به عدد حجم مبنا نرسیده باشد، دامنه نوسان همچنان ۵۰ درصدی خواهد بود اما به محضی که به میزان حجم مبنا، سهام شرکت مورد معامله قرار بگیرد دامنه سهام از روز بعد به دامنه عادی فرابورس یعنی همان ۵ درصد بر می‌گردد و حجم مبنا نیز برداشته می‌شود.
محسنی در ادامه در خصوص وجود بازارگردان در فرابورس اظهار داشت: مطابق دستورالعمل فعالیت بازارگردانی مبتنی بر حراج در فرابورس ایران که توسط سازمان بورس تصویب و ابلاغ شده است، بازارگردانی با هدف تنظیم عرضه و تقاضا، تحدید دامنه نوسان قیمت و افزایش نقدشوندگی ورقه بهادار انجام می‌شود که مستلزم تحقق شرایط و نیازمند این است که شخصی اعم از سهامدار عمده شرکت و به نوعی مجموعه‌هایی که کنترل شرکت را در دست دارند حضور پیدا کرده و در عملیات بازارگردانی نقش‌آفرینی کنند.
وی یادآورد شد: به صورت کلی در بورس‌های دیگر به این شکل است که مشاور پذیرش و عرضه اوراق بهادار بعد از این که عملیات پذیرش یک شرکت را در یک بورس انجام داد، وظیفه پایش مستمر سهام، اطلاعات مالی شرکت و روند معاملات را بر عهده می‌گیرد و به نوعی مشاوره دادن به شرکت برای این که بتواند روند سهام را در بازار سرمایه پیگیری کند از وظایف این شرکت تلقی می‌شود اما در کشور ما این ذهنیت هنوز فراگیر نشده و شرکت‌های مشاور عرضه و پذیرش رسالت خود را تا زمان عرضه اولیه تلقی می‌کنند.
محسنی همچنین به نقش حمایتی صندوق توسعه بازار در بازارهای اصلی فرابورس اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه بازار نیز در راستای اهداف کلی خود در بازار سرمایه، در بازارهای اصلی فرابورس ایران نیز به ایفای نقش‌های حمایتی خود می‌پردازد و حضور مستمر و اثرگذاری دارد.
رئیس اداره عملیات بازار فرابورس در ادامه در خصوص انتشار اوراق تبعی در فرابورس تصریح داشت: در فرابورس هم انتشار ابزارهای مالی مشتقه مثل انتشار اوراق اختیار فروش تبعی با یک سری تغییرات در حال پیگیری است که یکی از ابزارهای حمایتی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: ساز و کار این اوراق به این صورت است که به نوعی سهامدار عمده قیمت سهام را برای یک بازه زمانی مشخص و برای اعمال در یک تاریخ سررسید مشخص اعلام می‌کند و این خود، به کسانی که این اوراق را می‌خرند این اختیار را می‌دهد که در یک تاریخ مشخص، قیمت مشخصی برای سهم قابل اعمال خواهد بود و این سیگنال را به بازار می‌دهد که این سهم می‌تواند ارزندگی داشته باشد و موجب می‌شود سهامداران رفتارهای هیجانی نداشته باشند.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=41409
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

از بازار دارایی فکری استقبال خوبی شد
از بازار دارایی فکری استقبال خوبی شد
از بازار دارایی فکری استقبال خوبی شد
از بازار دارایی فکری استقبال خوبی شد
از بازار دارایی فکری استقبال خوبی شد