صنعت خودرو که پس از نفت، گاز و پتروشیمی فعال ترین صنعت کشور به شمار می رود، سال های نه چندان دور را در حالی با رشد و بالندگی سپری کرد که تیره و تار شدن روابط بین المللی کشور ضرر و زیان بسیاری را برای مجموعه های فعال در این گروه به بار آورد.

صنعت خودرو که پس از نفت، گاز و پتروشیمی فعال ترین صنعت کشور به شمار می رود، سال های نه چندان دور را در حالی با رشد و بالندگی سپری کرد که تیره و تار شدن روابط بین المللی کشور ضرر و زیان بسیاری را برای مجموعه های فعال در این گروه به بار آورد.

به گزارش پول پرس، صنعت خودرو که پس از نفت، گاز و پتروشیمی فعال ترین صنعت کشور به شمار می رود، سال های نه چندان دور را در حالی با رشد و بالندگی سپری کرد که تیره و تار شدن روابط بین المللی کشور ضرر و زیان بسیاری را برای مجموعه های فعال در این گروه به بار آورد، هزینه هایی که به اعتقاد خودروسازان با افزایش قیمت خودرو جبران می شود و بسترهای لازم را برای آنها جهت برگشت به دوران طلایی و شکوفایی فراهم می کند.
آمار و ارقام منتشر شده از نحوه عملکرد خودروسازان و میزان تولید آنها از ابتدای سال جاری تاکنون بیانگر عزم جزم این مجموعه ها جهت شروع دوباره روند رو به رشد تولید و سودآوری است، عاملی که موجب شده تا بسیاری از فعالان بازار سرمایه و کارشناسان بر پتانسیل های این صنعت برای رشد سودآوری، افزایش قیمت سهام آنها و در نهایت بازپس گیری عنوان لیدری بورس اصرار بورزند.
اما در این شرایط افزایش ۳.۷ تا ۶.۹ درصدی قیمت خودرو از سوی شورای رقابت به گونه ای بود که موجب اعتراض خودروسازان شد، چراکه به اعتقاد آنها این میزان افزایش نرخ به طور قطع نمی تواند هزینه های تولیدی تحمیل شده بر مجموعه های خودروساز را پوشش دهد و موجب جبران زیان انباشته و دستیابی به سودآوری شود.
در این گزارش بازدهی صنعت خودرو از ابتدای سال جاری تا روز گذشته مورد بررسی قرار گرفته و با میزان بازدهی های کسب شده توسط این صنعت و مجموعه های فعال در آن طی مدت مشابه سال گذشته مقایسه شده است.
براساس این گزارش، صنعت خودرو شامل دو طبقه تولید خودرو و ساخت قطعات به طور میانگین بازدهی مثبت حدود شش درصدی را از اولین روز معاملاتی سال جاری تا روز گذشته به دست آورده، این در حالی است که گروه خودرو به همراه زیر مجموعه هایش طی مدت مشابه سال گذشته بازدهی مثبت حدود ۹ درصدی را کسب کرده‌است.


علاوه بر این بورس در حالی از ابتدای سال جاری تا دیروز بازدهی منفی بیش از چهار درصدی را محقق ساخته که طی مدت مشابه سال گذشته بازدهی مثبت بیش از ۳۸ درصدی رهاورد بازار سهام برای سرمایه گذاران بوده است. برهمین اساس می توان گفت اگرچه صنعت خودرو طی سال گذشته بازدهی بسیار کمتر از بورس را محقق ساخته اما امسال این روند به صورت دیگری بوده است، به عبارت بهتر گروه خودرو و ساخت قطعات علیرغم بازدهی منفی بیش از چهار درصدی بورس توانسته بازدهی هرچند اندک اما مثبت را به سهامداران خود اعطا کند.

از ۳۱ مجموعه فعال در این صنعت طی دوره مذکور در سال ۹۲ حدود ۱۸ نماد بازدهی مثبت به دست آوردند، دو نماد بدون بازدهی مثبت یا منفی همراه شدند و مابقی نمادها یعنی ۱۱ نماد بازدهی منفی محقق ساختند.
براساس این گزارش، شرکت های ایرکا پارت صنعت، زامیاد و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو پربازده ترین سهم این گروه و در مقابل آن سهام مجموعه های محورسازان، نیرومحرکه و موتورسازان تراکتور کم بازده ترین سهم صنعت مطرح شدند.

همچنین طی مدت مشابه سال جاری از ۳۱ مجموعه فعال بورسی در این گروه، ۱۸ نماد بازدهی مثبت و مابقی نمادها بازدهی منفی به دست آوردند.

به گزارش بورس نیوز، از ابتدای امسال تا روز گذشته شرکت های رادیاتور ایران، سایپا و مهرکام پارس توانستند با کسب بازدهی های مثبت بیش از هم گروهی های خود توانستند عنوان پربازده ترین سهم صنعت را از آن خود کنند و در مقابل مجموعه های قطعه ساز آهنگری تراکتورسازی ایران، رینگ سازی مشهد و فنرسازی زر به عنوان کم بازده ترین سهم برگزیده شدند.

عنوان نقدشونده ترین سهام در میان مجموعه های فعال این گروه از ابتدای سال ۹۲ تا ۲۶ خرداد ماه همان سال به سهام شرکت های سایپا، زامیاد و گروه بهمن اعطا شد.
علاوه بر این، طی مدت مشابه سال جاری نیز عنوان نقدشونده ترین سهام در این گروه به مجموعه های مذکور اختصاص یافته است.


انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=39858
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

خودرو خلاف جهت بورس حرکت می‌کند
خودرو خلاف جهت بورس حرکت می‌کند
خودرو خلاف جهت بورس حرکت می‌کند
خودرو خلاف جهت بورس حرکت می‌کند
خودرو خلاف جهت بورس حرکت می‌کند
خودرو خلاف جهت بورس حرکت می‌کند