در اخبار سال گذشته آمده بود بانک مرکزی بابت خدمات پرداخت الکترونیکی بین بانکی که منجر به مغایرت می شود، مبلغی را به عنوان خسارت به مشتریان پرداخت خواهد کرد.
همچنین ذکر شده بود منابع پرداخت خسارت به مشتریان، از محل هزینه تراکنش ناموفق اخذ شده از بانکها تامین خواهد شد و به نسبت مدت و مبلغ سپرده، وجه التزام محاسبه و پرداخت خواهد شد.
در همین راستا، طی مصاحبهای با آقای سید محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی از اقدامات اخیر بانک مرکزی در این زمینه جویا شدیم:
تراکنشهای دارای مغایرت به چه تراکنشهایی گفته میشود؟
تراکنشهای دارای مغایرت به مواردی اطلاق میشود که در انجام عملیاتی مانند انتقال وجه از یک کارت به کارتی دیگری، پول از حساب مبدا کسر و به حساب مقصد واریز نمیشود و در نتیجه، مشتری بدون دریافت خدمت برای مدتی امکان دسترسی به پول خود را نخواهد داشت.
پرداخت خسارت به این تراکنشها بر چه اساس و با چه هدفی صورت میپذیرد؟
در سالهای گذشته، اختلال در تراکنشها و بروز تراکنشهای ناموفق و دارای مغایرت، در برخی موارد موجبات نارضایتی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی را فراهم می ساخت. بانک مرکزی در راستای ارج نهادن به حقوق مشتریان و حفظ جنبههای اخلاقی در نظام بانکداری کشور، بانکها را مکلف نمود کیفیت خدمات خود را افزایش دهند. در همین راستا، از سال ۱۳۸۷ تاکنون شاهد ارتقای کیفیت و پایداری سرویسهای ارایه شده توسط بانکها و تجهیز به امکانات سخت افزاری و نرمافزاری بهتر و در نتیجه، کاهش تراکنشهای ناموفق بودهایم.
یکی از این تصمیمات در جهت افزایش خوشبینی مردم به حفظ حق و حقوقشان، پرداخت خسارت به تراکنشهای دارای مغایرت بود که پس از بررسی به شورای پول و اعتبار پیشنهاد و مورد موافقت شورا قرار گرفت.
این طرح از چه زمانی قابل اجرا است؟
طرح مذکور از فروردین سال ۹۳ به اجرا گذاشته شده و تا ۱۱خرداد امسال توسط بانکها به بیشاز ۳۲۸ هزار و ۶۴۳ فقره تراکنش که به مغایرت منجر شد، به میزان ۴ و نیم میلیارد ریال خسارت پرداخت گردید.
البته با توجه به اینکه حفظ منافع سپردهگذاران و مشتریان برای ما در اولویت قرار دارد، فاز اول اجرای این طرح فقط مربوط به دستگاههای خودپرداز است و باتوجه به روند رو به رشد فعلی، درحال حاضر پرداخت خسارت به تمامی تراکنشهای الکترونیکی، به استثنای پایانههای فروش و ماندهگیری انجام میشود.
افرادی که با تراکنشهای دارای مغایرت مواجه شده،ولی خسارت دریافت نکردهاند، به کجا میتوانند مراجعه کنند؟
افرادی که از فروردین سالجاری با چنین تراکنشهایی مواجه شده و خسارت به ایشان پرداخت نشده ، میتوانند به میز امداد شتاب، مستقر در بانکها مراجعه یا با شماره تلفن ۲۹۹۱۱ تماس حاصل نمایند.
میزان استفاده از تراکنشهای الکترونیکی در سال گذشته چه میزان رشد داشته است؟
سال گذشته، میزان استفاده از تراکنشهای الکترونیکی، بیش از ۷۰درصد رشد داشت. به طوری که بیش از ۶ میلیارد تراکنش در سامانه شاپرک و بیش از ۱۰ میلیارد تراکنش در سامانه شتاب داشتیم که ۹۸.۲ درصد آنها موفق، ۱.۸ ناموفق و کمتر از ۱درصد تراکنشهای ناموفق، دارای مغایرت بوده است.
انتهای پیام