مشکلات بیمه دی در روزهای اخیر متاثر از تصمیمات نسنجیده مدیریتی است . پرتفویی که شرکت های بیمه در روزهای پیش حاضر نبودند با حق بیمه بالای ۱۵ هزار تومان به آن بپردازند بیمه دی با حق بیمه ای حدود ۶ هزار تومان به دست می آورد. این شرکت با نسبت خسارتی بالای ۳۰۰ درصد به اذعان کارشناسان امروز شرکتی تقریبا ورشکسته است تا جایی که بیمه مرکزی چندی پیش دستورالعمل سخت گیرانه ای برای فعالیت های این شرکت صادر کرد.
به گزارش پول پرس، گزارش جامع تخلفات شرکت بیمه دی از جمله انعقاد قراردادهای بیمهای بدون رعایت موازین فنی، تضییع حقوق بیمه گذاران و عدم پرداخت خسارتهای بیمه شدگان، تهیه صورت های مالی غیرواقعی، شناسایی سود موهوم، شکایات متعدد ذینفعان، بکارگیری مدیران فاقد صلاحیت، انتصاب اعضای هیات مدیره و تغییر آنها بدون کسب موافقت بیمه مرکزی، عدم توجه به مکاتبات و توصیههای نظارتی بیمه مرکزی، عدم پیگیری وصول مطالبات بویژه از سهامداران و در مجموع فراهم سازی موجبات بدبینی و بی اعتمادی جامعه و افکار عمومی به عملکرد بیمهگران، در جلسه شورای عالی بیمه مطرح شد و این شورا پس از استماع دفاعیات مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت، با تاکید بر پرداخت خسارت های بیمهشدگان و رعایت حقوق بیمه گذاران، مقرر نمود شرکت بیمه دی علاوه بر ارایه برنامه ترمیم وضعیت مالی و افزایش سرمایه خود، اقدامات زیر را تا پایان سال ۱۳۹۲ انجام دهد:
۱- به منظور ایفای تعهدات و پرداخت خسارت به بیمه گذارانی که پروندههای آنها رسیدگی و نهایی شده است، منابع مالی لازم را از محل سپرده های بانکی و فروش سهام و یا منابع مالی دیگر فراهم نماید.
۲- به منظور اصلاح و بهبود عملکرد مدیریت، اعضای هیات مدیره و مدیران فنی واجد شرایط را به بیمه مرکزی معرفی نماید.
۳- کلیه بیمه نامه های رشته درمان را پس از اخذ موافقت کتبی بیمه مرکزی صادر نماید.
۴- مطالبات خود از سهامداران و بیمه گذاران را وصول نموده و نسبت به اصلاح ترکیب دارایی های خود اقدام نماید.
همچنین شورای عالی بیمه به منظور حمایت از حقوق بیمه گذاران مقرر کرد بیمه مرکزی نیز در تأمین مالی خسارت بیمهشدگانی که پروندههای آنها رسیدگی و نهایی شده است، مساعدت کند.
لازم به ذکر است با توجه به ضعف مدیریت بیمه دی، علی رغم پیگیری های متعدد در سال گذشته این شرکت آمار و اطلاعات مورد نیاز بیمه مرکزی را برای اجرای این مصوبه شورا در اختیار بیمه مرکزی قرار نداده بود.
هرچند که بیمه دی بخشی از تعهدات خود به بیمارستان ها را پرداخته است و سهامدارعمده با رایزنی با گروهای مختلف سعی در حل مشکلات این شرکت دارد .
مجید بختیاری مدیر عامل بیمه دی در نامه ای که در فروردین ماه به مدیر نظارت ناشران غیر بورسی ارسال کرد به اقدامات اصلاحی این شرکت اشاراتی کرده است . در این نامه از اتمام پروژه های سنگین و زیانده شرکت خبر داده شده است . در این نامه آمده است پروژه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در آبان ماه سال گذشته به اتمام رسیده است و مجددا تمدیده نشده و عمده مشکلات شرکت مربوط به این قرارداد است .
در بند دیگری از این نامه به تغییرات اساسی مدیریت در شرکت بیمه دی اشاره شده و تغییرات انجام شده شامل تغییر مدیر عامل،کلیه معاونین ،مشاورین ،مدیران ستادی، و نیز برخی از روسای استان ها و شعب ذکر شده است .
در بند سوم به مسئله پیگیری امور تامین مالی اشاره شده و آمده است تامین مالی جهت پرداخت خشارت ها و تعهدات شرکت از طریق افزایش سرمایه و اصلاح ساختار سرمایه و انجام اصلاحات و اقدامات مربوط به تامین مالی و دریافت وام و تجمیع وجوه نقد که در این راستا می توان به دریافت ۲۰۰ میلیارد ریال وام . واگذاری ۲۰۰ میلیارد ریال سپرده . فروش ۸۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و دریافت مطالبات از بیمه مرکزی در حدود ۳۵۰ میلیارد ریال و واریز حق بیمه های شرکت به حساب متمرکزی به منظور برنامه های مالی در آینده اشاره کرد.
همچنین پیگیری اصلاح حساب ها و شفافیت مالی و ارائه گزارشات دقیق تا حدود دو ماه آینده بخش دیگری از اصلاحات است . استقرار تیم اصلاح حساب در شرکت به دلیل عدم شفافیت حساب ها به منظور تیه صورت های مالی شفاف و اعلام دقیق ضرر و زیان های شرکت که با عنایت به آشفتگی نسبیی حساب ها و فعالیت فشرده تیم اصلاح حساب پیش بینی می شود تا دو ماه آینده گزارشات دقیق و شفاف قابل ارائه باشد .اما با توجه به اطلاعاتی تاکنون به احراز رسیده است می توان زیان سال ۱۳۹۲ را حداقل ۹۰۰ ریال به ازای هر سهم برآورد کرد که قطعا رقم دقیق پس از اتمام عملیات اصلاح حساب مشخص خواهد شد .
تلاش در جهت ثبت کلیه پرونده های باقی مانده در حسابداری و بررسی کلیه پرونده های خسارت باقی مانده و بررسی نشده جهت ارائه صورت های مالی شفاف و شناسایی معوقات و و بدهی های شرکت .
تخمین برآورد خسارت معوق شرکت ،پرداخت سود معوق به ۲۲۰ نفر از سهام داران و تسویه بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال خسارت دیات و درمان تا پایان سال ۱۳۹۲ بخش دیگری از این اقدامات است .
اما شنیده ها حاکی از آن است که بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر اقدامات حمایتی جدیدی از این شرکت داشته است . در روزهای گذشته بیمه مرکزی بخشی از منابع اتکایی اجباری این شرکت را بازگردانده تا بیمه دی بتواند به تعهداتش عمل کند. منابع غیر رسمی رقم حمایتی از بیمه دی را که از سوی بیمه مرکزی پرداخت شده بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان می دادند که در چند قسط ۲۰میلیارد تومانی از اسفند گذشته در حال پرداخت است .
بیمه مرکزی در حالی به بیمه دی کمک می کند که به علت بدهی های مالیاتی حساب های بیمه دی در روزهای گذشته مسدود شده بود .
به گزارش ایران و جهان، بیمه دی امروز پاگیر تخلف مدیران پیشین و عدم ارزیابی صحیح ریسک از پرتفوی بیمه های درمان بازنشستگی است . در این شرایط سهام دار عمده اقدامات قابل توجهی صورت نداده است و بیمه مرکزی در راستای اعتماد به بخش خصوصی به کمک بیمه ای آمده که به واسطه عدم توجه به مدیریت ریسک مشکلات اخیر را تجربه می کند .اما در پایان چند پرسش اساسی همچنان باقی است . اول اینکه مدیرانی که در گذشته چنین مشکلاتی را به وجود آورده اند آیا قرار است در جایگاهی قانونی پاسخ گوی عملکرد غیر حرفه ای خود باشند؟دوم اینکه نقش سهام دار عمده در حل مشکلات فعلی چیست و چرا منابع جدیدی را به شرکت تزریق نکرده است ؟سوم اینکه آیا بیمه مرکزی برنامه ای برای حمایت از سایر شرکت هایی که چنین وضعیتی دارند نیز دارد ؟
انتهای پیام