قاسم نیک جو*: افت سنگین امروز شاخص را می بایست از شگفتی های بورس دانست افتی که عملا هیچ دلیل منطقی و مستدلی را پشت سر خود نداشت این نشان می دهد که رفتار سرمایه گذاران در بازار بورس ایران چندان حرفه ای نیست و عملا دانش کمی از اصول مالی و اقتصادی وجود دارد.

رفتارهای مبتنی بر پیگیری هیجانات و احساسات کاملا متفاوت از رفتار عقلایی است که بازار سرمایه مارا دچار ناکارایی خواهد کرد. گزارشات خوب شرکتها، تثبیت نرخ ارز در قیمتهای بالاتر از سال ۹۲،کاهش فشارهای سیاسی خارجی،احیای بیشتر صنایع صادراتی،کاهش نرخ تورم حاصل از رشد حجم پولی کاهش رکود اقتصادی و احیای اعتماد به سیاستهای دولت همه و همه نویدبخش سالی خوب و طلایی برای اقتصاد ایران و شرکتهای بورسی است و مطمئنا شرکتها می توانند بهبود محسوسی به شرایط اقتصادی خود ببخشند اما افتهای مکرر بورس از ابتدای امسال یک پدیده خلاف جهت اقتصادی است.

انتظار می رفت که امروز با توجه به افت قیمتهای زیاد شرکتهای بورسی صندوق حمایت از بازار نقش جدی تری را ایفا می کرد تا اعتماد به بازار سهام بر می گشت تا مجبور به مشاهده چنین افت سنگینی در بازار نمی شدیم در روزهای آتی از صندوق حمایت از بازار انتظار می رود نقش فعالانه تری را ایفا کند تا این بدبینی و رفتار هیجانی غیر بنیادی منجر به بحران در بازار نشود که این پدیده باعث افزایش نوسانات بازار و متضرر شدن هر چه بیشتر سهامداران خرد خواهد شد و اثرات مضری هم برای بازار سرمایه و هم برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

باید اذعان کرد که قیمت سهام شرکتها به سطوح بسیار جذابی رسیده است که مطمئنا صندوق حمایت از بازار برای حمایت از بازار بورس دچار ضرر و زیان نخواهد شد و حتی می تواند سود خوبی را نیز در روزهای آتی شناسایی کند.
*کارشناس بازار سرمایه
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=38576
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سقوط بزرگ، شگفتی بزرگ
سقوط بزرگ، شگفتی بزرگ
سقوط بزرگ، شگفتی بزرگ
سقوط بزرگ، شگفتی بزرگ
سقوط بزرگ، شگفتی بزرگ
سقوط بزرگ، شگفتی بزرگ
سقوط بزرگ، شگفتی بزرگ