معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز رایزنی ها برای دریافت تسهیلات جدید از بانک جهانی پس از چهار یا پنج سال اخیر خبر داد و گفت: تاکنون دو گروه از بانک جهانی برای انجام رایزنی در حوزه فنی و مشاوره ای به ایران سفر کرده اند و برنامه کاری نیز در این زمینه تدوین شده است.

بهروز علیشیری در گفت و گو با ایرنا، با بیان آنکه بانک جهانی در چهار یا پنج سال گذشته به ایران تسهیلات جدیدی ارایه نکرده است، افزود: با وجودی که ایران در چند سال گذشته نتوانسته از بانک جهانی تسهیلات جدیدی دریافت کند و تاکنون دلایل آن از سوی مسئولان این بانک اعلام نشده اما غیرمستقیم احساس می شود که این امر به دلیل وجود تحریم ها بوده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران، با اشاره به اعتراض ایران و ارسال نامه ای از سوی علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به گروه ۲۴ در خصوص عدم اعطای تسهیلات به کشورمان، اظهار داشت: در بیانیه پایانی اجلاس گروه ۲۴ آمده که از بانک جهانی می خواهیم در رابطه با مسایل فنی و مالی از مداخلات و گرایشات سیاسی پرهیز کند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: طی ۵ یا ۶ ماه اخیر برای نخستین بار دو هیات بانک جهانی وارد ایران شدند که چندین پرونده و طرح توسط این هیات ها بررسی و ارزیابی شده است.

 

تسهیلات بانک جهانی برای احیای دریاچه ارومیه

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات با هدف افزایش ایمنی جاده های ایران، مقابله با آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها، احیای دریاچه ارومیه و مبارزه با شیوع امراض صعب العلاج(سرطان) از جمله طرح های مورد بررسی از سوی هیات بانک جهانی در ایران است.

علیشیری افزود: از کارشناسان فنی و بین المللی بانک جهانی برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه دعوت کرده ایم و امیدواریم ظرف یک ماه آینده در این خصوص به نتایج مطلوبی دست یابیم.

وی اظهار داشت: بانک جهانی برای ارایه تسهیلات، کشورها را به سه گروه تقسیم بندی کرده است، به طوری که براساس این تقسیم بندی، این بانک به کشورهای با درآمد بالا همانند آمریکا و اروپا تسهیلات پرداخت نمی کند.

رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران، کشورهای با درآمد سرانه متوسط و پایین را جزو گروه های دوم و سوم تقسیم بندی بانک جهانی عنوان کرد و افزود: کشورهای با در آمد متوسط مانند ایران مشمول دریافت تسهیلات این بانک می شوند.

علیشیری تاکید کرد: کشورهای با درآمد پایین یا کمتر توسعه یافته از موسسه مالی وابسته به بانک جهانی بنام ٱیدا تسهیلات با نرخ های ترجیحی و درازمدت دریافت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه بانک جهانی رفتاری متفاوت با کشورها برای ارایه تسهیلات ندارد، گفت: وضعیت تسهیلات دهی به کشورهای طبقه متوسط یکسان بوده و تسهیلات براساس رویکردی با محوریت بخشی ارایه می شود، ضمن آنکه بانک جهانی براساس برنامه های توسعه ای و زیربنایی وام پرداخت می کند.

علیشیری ادامه داد: طرح های عام المنفعه و زیربنایی مشمول دریافت تسهیلات بانک جهانی می شوند، این در حالی است که این بانک وام های تجاری پرداخت نمی کند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک جهانی تاکنون تسهیلاتی را برای سیستم فاضلاب شهرهای شمالی کشور، شهر زلزله زده رودبار و سایر طرح های توسعه ای به ایران اعطا کرده است.

 

نرخ سود تسهیلات بانک جهانی ثابت است

وی با بیان آنکه ، نرخ سود تسهیلات پرداختی از سوی بانک جهانی به کشورها ثابت است، اظهار داشت: تسهیلات بانک جهانی دارای سه نوع هزینه است به نحوی که در ابتدا رقمی معادل یک درصد و سپس ۷۵ صدم درصد را به عنوان تعهد از کشورها دریافت می کند و در نهایت نیز نرخ کارمزد کلی لایبر با سود حاشیه بسیار کم و شش ماه بعد از بهره برداری طرح دریافت می شود.

 

پرداخت اقساط تسهیلات بانک جهانی شش ماه جلوتر از موعد توسط ایران

رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران گفت: ایران هم اکنون نه تنها بدهی به بانک جهانی ندارد بلکه اقساط ۶ ماه آینده خود را نیز پرداخت کرده است.

وی درباره بروز برخی مشکلات در گذشته برای پرداخت اقساط تسهیلات ایران به بانک جهانی، افزود: بازپرداخت اقساط تنها در یک یا دو قسط به تاخیر افتاد که دلیل آن نیز تعلل بانک کارگزار ژاپنی برای واریز پول کشورمان به دلیل تحریم بوده است.

علیشیری تصریح کرد: با رایزنی های صورت گرفته از سوی بانک جهانی با خزانه داری آمریکا، ایران توانست تمام بدهی های خود را به این بانک پرداخت کند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=37704
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بانک جهانی باز هم به ایران تسهیلات می‌دهد
بانک جهانی باز هم به ایران تسهیلات می‌دهد
بانک جهانی باز هم به ایران تسهیلات می‌دهد
بانک جهانی باز هم به ایران تسهیلات می‌دهد
بانک جهانی باز هم به ایران تسهیلات می‌دهد