مدیر عامل بانک مهر اقتصاد گفت: تثبیت مجوز قطعی فعالیت بانکی، جاریسازی فعالیتهای ارزی و افزایش سرمایه سهامداران از مهمترین برنامههای بانک مهر اقتصاد در سال جاری است.
به گزارش پول پرس، در همایش ملی مدیریت توانمندیها در اقتصاد ایران که به همت سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان گیلان و با مشارکت بانک مهر اقتصاد برگزار شد، دکتر نتاج- مدیرعامل بانک مهر اقتصاد- به تبیین مباحث مربوط به بانکداری اسلامی، اقتصاد مقاومتی و نقش تعیینکننده بانکها در گردش پول و ثروت در کشور پرداخت.
در این همایش دکتر غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با اشاره به نقش بانکداری اسلامی در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: بر اساس تعاریف بانکداری اسلامی، نظریات اقتصاددانان و کارشناسان علوم بانکی و علمای اسلامی مهمترین اصل در بانکداری اسلامی تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت ربا یا همان بهره پول است.
دکتر نتاج با تاکید بر اینکه نظام بانکداری اسلامی ریشه در ایدئولوژی و ارزشهای اقتصاد اسلامی دارد و تحقق آن مستلزم استقرار عدالت اقتصادی و اجتماعی و نیز توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه است گفت: تقارن اطلاعات در عملیات بانکی، ممنوعیت پرداخت و دریافت مبلغی ثابت یا از پیش تعیین شده و برآورده ساختن تمامی نیازهای بازار معاملات و مبادلات تجاری با بکارگیری روشهای مالی اسلامی و تاکید بر آموزههای اخلاقی در فرآیند بازاریابی و جذب مشتری از ویژگیهای بانکداری اسلامی است.
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در این همایش با بیان مزیتهای بانکداری اسلامی نسبت به بانکداری متعارف اظهار داشت: جذب وجوه نقدی قابل سرمایهگذاری بر مبنای مشارکت و توانایی بیشتر برای تخصیص منابع پولی به بهترین کارهای مربوط به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی، تخصیص منابع پولی بر مبنای تولید و کارایی اقتصادی، بطور مستقیم در توزیع عادلانه درآمد ملی و توسعه اثرگذار است .
وی همچنین به نقش تعیینکننده بانکها در گردش پول و ثروت اشاره کرد و بیان داشت: بانکها به عنوان موسسات مالی و خدماتی که در یک جامعه نقش تعیینکنندهای را در گردش پول و ثروت دارند از جایگاه ویژهای در اقتصاد هر کشور برخوردارند و فعالیت مثبت و موثر بانکها میتواند در رشد بخشهای اقتصادی و افزایش تولیدات در هر بخش و یا شکوفایی در برخی زمینههای اقتصادی اثرات مهمی برجای گذارد.
دکتر نتاج در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری درخصوص اثرات اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزههای فشار و متعاقبا گسترش برای کنترل و بیاثرکردن آن تاثیرها و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است و باید توجه داشت که اقتصاد مقاومتی سیاست عبور از بحران نیست بلکه یک استراتژی و یک رویکرد است و فراتر از چشمانداز ۱۴۰۴ است که همیشه باید به آن توجه شود ضمن اینکه بازنگری آن در هر دورهای ضروری است.
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در ادامه به موانع و چالشهای استقرار بانکداری اسلامی در کشور پرداخت و گفت: اختلاف نظر بین صاحبنظران و کارشناسان در خصوص مبانی نظری بانکداری اسلامی، ابهام و ایرادات موجود در فرایندها و عقود اسلامی، وجود عدم تقارن اطلاعات و لزوم کنترل و نظارت لازم در بانکداری اسلامی و ضعف آموزشهای لازم برای شناخت کامل ابعاد بانکداری اسلامی در سطوح دانشآموزان، دانشجویان، عامه مردم و حتی کارشناسان مشاغل در بانک از جمله موارد این موانع و چالشها است
وی تصریح کرد: ضعف ممانعتهای اجرایی برای رعایت ضوابط بانکداری اسلامی، عدم استفاده از ظرفیتهای موجود در قانون عملیات بانکداری اسلامی، فقدان اعتقاد و باورها نسبت به اجرای عملیات بانکداری اسلامی، الزامات قانون، لزوم رعایت حقوق سهامداران و سپردهگذاران در بانکداری اسلامی، کاستیهای سیستم حسابداری در عملیات بانکی اسلامی، وضعیت سرمایه بانکها و پرداخت تسهیلات دستوری از دیگر موانع و چالشهای استقرار بانکداری اسلامی در کشور است.
دکتر نتاج در خاتمه سخنانش به فعالیت ۸۰۰ شعبه و هفتهزار نفر از کارکنان متعهد، متخصص و با تجربه در بانک مهر اقتصاد سراسر کشور اشاره نمود و خاطرنشان کرد: تثبیت مجوز قطعی فعالیت بانکی، جاریسازی فعالیتهای ارزی و افزایش سرمایه سهامداران در شش ماهه نخست سال جاری از مهمترین برنامههای بانک مهر اقتصاد در سال جاری است.
بانک مهر اقتصاد بعنوان یک شخصیت زنده باید در محیط تغییر ایجاد کند
همچنین دوره آموزشی ارتقاء مهارت های ارتباطی و فروش ویژه همیاران روابط عمومی تهران بزرگ با حضور دکتر نتاج، سرپرست اداره کل روابط عمومی، مدیر کل امور شعب و مدیران ستادی تهران بزرگ برگزار شد.
دکتر نتاج در دوره آموزشی ارتقاء مهارت های ارتباطی و فروش ویژه همیاران روابط عمومی تهران بزرگ، ضمن اشاره اقدامات مفید بانک برای دستیابی به اهداف سازمانی اظهار داشت: مطالعات خوب و ارزنده ای در حوزه مرکزی برای برگزاری دوره آموزشی مهارت های ارتباطی صورت گرفته و قرار است با برنامه ریزی های جامع بصورت گسترده اجرا شود و پس از پرورش مربیان داخلی بتوانیم زنجیره درخت دانش مهارت های ارتباطی را در سطح سازمان توسعه دهیم.
دکتر نتاج پویایی بانک را وابسته به نشاط کارکنان دانست و افزود: این نشاط بستگی به اراده خود کارکنان دارد و هر شخص باید آن را در ابعاد مختلف در خودش ایجاد کند و در صورتیکه این نشاط در محیط سازمان ایجاد شود میتواند کمبودها را به بهترین کارها و نتایج منجر کند.
مدیر عامل بانک مهر اقتصاد با تبیین ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی برای حاضرین در این جلسه گفت: یک نکته مهم در اقتصاد مقاومتی این است که بهجای توجیه برای انجام ندادن کارها، در سطح فردی تلاش کنیم از همه ظرفیت دورنی خودمان برای انجام صحیح کارها استفاده کنیم.
وی ادامه داد تجربه ۲۱ ساله بانک نشان می دهد که همکارانمان در گذشته بدون امکانات امروزی توانستند با اراده قوی بانک مهر اقتصاد را به جایگاهی برسانند که اکنون با بیش از ۱۴ میلیون سپرده از ۱۲ میلیون دارنده حساب و ۷۰۰۰ نفر کارمند پویا رو به جلو حرکت کند و این به ما یادآوری می نماید که همواره باید تفکر صمیمی و ارزشی را در سازمان مان حفظ کنیم.
دکتر نتاج در خصوص اقداماتی که باید در درون سازمان و همچنین در واکنش به محیط بیرون انجام شود، اظهار داشت: سازمان زنده، نیازمند کنش و واکنش به موقع و بهینه است و بانک مهر اقتصاد بعنوان یک شخصیت زنده باید در محیط تغییر ایجاد کند .
وی یکی از آن کنش های ارزشمند و بهجا را ایجاد موسسه قرض الحسنه بسیجیان دانست که امروزه بعنوان یک سازمان بزرگ با حدود ۵% از سهم نقدینگی کشور عرض اندام می کند و افزود: بخشی از جامعه که مشتری ما هستند را باید همیشه در کنار خودمان حفظ کنیم بهصورتی که اولین جایی که برای رفع نیاز به فکرشان برسد، بانک مهر اقتصاد باشد، پس تداوم حیات ما نیازمند استمرار این ارتباط موثر است.
مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود، واکنش مناسب سازمان در تبدیل موسسه قرض الحسنه بسیجیان به موسسه مالی و اعتباری مهر و متعاقب آن به بانک مهر اقتصاد را خوب و به موقع توصیف کرد و گفت: کار بانکی یک فعالیت اقتصادی گسترده است و باید بر اساس یادگیری، استفاده از تجربیات و ارتقای هوشمندی در آن حرکت کرد و نباید به دانسته های قبلی خود اکتفا کنیم و باید همواره به خاطر داشته باشیم در محیطی که سرعت تغییرات در آن بسیار زیاد است، باید با توسعه دانش در هر جایگاهی، رو به جلو حرکت کرد .
دکتر نتاج خطاب به همیاران روابط عمومی تهران بزرگ گفت : دوره های آموزش مهارت های ارتباطی برای اثربخش تر کردن کارهای سازمان و کمک برای اجرای یک استراتژی بزرگ به نام بانکداری اسلامی است و همه تلاش ما برای بهتر زیستن خودمان و آیندگان مان است که انشاء الله نتیجه اش رضایت حضرت حق خواهد بود.
در ادامه، منصور شیخ الاسلامی سرپرست اداره کل روابط عمومی بانک ضمن تقدیر و تشکر از حمایت مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در اجرای طرح همیاران روابط عمومی و بکارگیری ایشان برای جلب مشارکت حداکثری پرسنل در شعب گفت: با همکاری همیاران روابط عمومی می توانیم در نقطه فروش یعنی شعب، شاهد افزایش فروش محصولات و خدمات باشیم و همچنین در خصوص توسعه برند بانک، اقدامات موثری انجام دهیم.
وی دو نقش مهم همیاران روابط عمومی را تحقق اهداف و استراتژی ها و همچنین پیشبرد فروش محصولات و خدمات توصیف کرد و گفت: اگر مشتری از طریق تبلیغات بانک برای دریافت خدمات به شعبه مراجعه کند و به درستی راهنمایی، ارتباط صحیح و موثری با وی برقرار نشود، تبلیغات ما به ضد تبلیغ تبدیل می شود و علاوه بر اینکه بودجه تبلیغات هدر رفته، نتیجه معکوس هم گرفته ایم، چرا که آن مشتری به مشتری ناراضی تبدیل می شود و هر مشتری ناراضی میتواند بر مشتریان بالقوه برای انصراف از خرید و دریافت خدمات تاثیر بگذارند.
شیخ الاسلامی با بیان این که تلاش همیاران روابط عمومی موجب ارتقاء سرمایه اجتماعی بانک از جمله ارتقاء برند، حفظ ارزش ها و افزایش رضایتمندی مشتریان می گردد، افزود: زمانی که مشتری به شعب ما مراجعه می کند اگر با رفتاری خوب از طرف ما مواجه شود، هویت برند بانک مهر اقتصاد با خوشنامی در ذهن او نقش می بندد.
سرپرست اداره کل روابط عمومی ضمن اشاره به بر طرف نمودن نیازها و انتظارات مشتری به لحاظ ارتباطی و اطلاع رسانی از سوی همیاران گفت : ۷۰۰ نفر از همیاران روابط عمومی سراسر کشور تا نیمه تابستان، دوره آموزشی ارتقاء مهارت های ارتباطی و فروش را می گذرانند که امیدواریم شاهد بازخورد و اثربخشی خوبی دراین خصوص باشیم.
شیخ الاسلامی از راه اندازی پرتال روابط عمومی برای دریافت نظرات، پیشنهادات و ارتباط مستقیم با مدیر کل روابط عمومی در اینترانت بانک مهر اقتصاد خبر داد و افزود: در راستای گسترش مدیریت دانش در بانک مهر اقتصاد، نرم افزار پورتال جامع مدیریت عملکرد روابط عمومی نیز به منظور دریافت و انتقال تجربیات در دست تهیه می باشد.
گفتنی است دوره آموزشی ارتقاء مهارت های ارتباطی و فروش طی ۴ روز برای ۸۰ همیار روابط عمومی تهران بزرگ برگزار شد که با استقبال گرم همکاران مواجه شد.
انتهای پیام