ماجرای فساد ۳۰۰۰‌میلیارد تومانی همچنان ادامه دارد؛ پرونده‌ای که همین چند روز پیش قاضی سراج به‌عنوان قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده از سنگین‌تر‌شدن آن خبر داد. همزمان با سنگین‌تر‌شدن پرونده فساد سه‌هزار‌میلیارد تومانی به‌ دلیل رو‌شدن اسناد گمرکی جدید مرتبط با شرکت امیر‌منصور آریا خبر صدرو حکم نمایندگان مجلس هشتمی که با فساد سه‌هزارمیلیارد تومانی مرتبط بودند منتشر شده است. قاضی سیامک، مدیر خراسانی رییس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، به خبرگزاری مهر گفته حکم سه نماینده مجلس هشتم که در پرونده فساد سه‌هزار‌میلیاردی متهم بودند، صادر شده است.

سوم اردیبهشت محسن افتخاری، سرپرست دادگاه کیفری استان تهران، به خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داد پرونده سه نماینده مجلس هشتم درباره فساد بزرگ سه‌هزار‌میلیارد تومانی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شده و قرار است به‌زودی محاکمه شوند. سرپرست دادگاه کیفری استان تهران گفت پرونده این نمایندگان در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی رسیدگی می‌شود. رسیدگی به پرونده این سه نماینده به این دلیل از پرونده اصلی که قضاوت آن بر عهده قاضی سراج قرار دارد خارج شد که براساس تبصره ماده ۴ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اصلاحی ۸۱ تنها دادگاه کیفری استان تهران صلاحیت رسیدگی به جرائم برخی اشخاص از جمله نمایندگان را دارد. در بخش دوم تبصره ماده چهار این قانون رسیدگی به تمامی اتهامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صلاحیت دادگاه کیفری استان تهران است.

این پرونده در حالی برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شده که تاکنون به اتهامات ۵۵‌متهم پرونده فساد بزرگ مالی رسیدگی و حکم اعدام چهار محکوم اصلی پرونده نیز تایید و برای اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرای تهران ارسال شده است. حالا خبر آمده در چند روز گذشته این سه نماینده در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شدند و در برابر اتهامات صادر‌شده در کیفرخواست دفاع کردند.

دادگاه نیز پس از آخرین دفاعیات حکم سه متهم را صادر کرده است. قاضی مدیرخراسانی توضیح بیشتری درباره جزییات حکم صادرشده نداد و تاکید کرده است: «در پرونده‌های قضایی تا زمانی که حکمی صادر و تایید نشود نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد.» حکم دادگاه در حالی صادر شده است که تاکنون درباره نام سه نماینده و اتهامات آن‌ها اطلاع‌رسانی رسمی‌ای نشده است. اما گفته می‌شود دو نفر از این سه نمانده مجلس هشتم در مجلس نهم نیز نماینده هستند و از چهره های پر نفوذ مجلس می باشند.‌‌ همان زمان که برای نخستین‌بار رسانه‌ها از فساد ۳۰۰۰‌میلیارد تومانی پرده برداشتند، زمزمه‌هایی مبنی بر دخالت برخی ازمقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس و فرزندانشان در این ماجرا منتشر شد.

چندی بعد سخنگوی قوه‌قضاییه متهم‌بودن چند نماینده در این پرونده را تایید کرد. آن‌هم در‌حالی‌که علی لاریجانی دست‌داشتن نمایندگان در این اختلاس را تایید نکرده بود. لاریجانی در نشست مطبوعاتی خود که به‌مناسبت روز مجلس برگزار شد گفت: درباره دخالت نمایندگان در این موضوع آقای نکونام، رییس کمیسیون اصل ۹۰، بررسی‌هایی داشتند و به‌صورت شفاف در مجلس بیان کردند که اطلاعاتی در این‌باره وجود ندارد و آن‌ها به چیزی که نمایندگان در آن دست داشته باشند، نرسیده‌اند. لاریجانی در حالی به‌گزارش کمیسیون اصل ۹۰ استناد کرد که اما ‌و ‌اگر‌های فراوانی درباره این گزارش و قرائت آن در صحن مجلس وجود داشت. گزارشی که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشتم پس از ۴۰‌روز بحث و بررسی در ۲۴‌صفحه تهیه کرد و گفته شد در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ نام سه نماینده که دو نفر از آن‌ها از چهره‌های پر نفوذ  مجلس بودند، به‌عنوان متهم در پرونده ذکر شده بود که درگزارش نهایی حذف شد و تعداد صفحات گزارش نیز به ۱۸‌صفحه کاهش یافت.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشتم که مسئولیت تهیه گزارش را بر‌ عهده داشت برای ادامه نمایندگی ثبت‌نام نکرد. بعد‌ها از بازداشت ۲۴‌ساعته یکی از نمایندگان که رییس یکی از مهمترین کمیسیون‌های مجلس نیز هست و فرزندش خبرهایی منتشر شد.‌‌ همان زمان برخی از اعضای این کمیسیون ها  تلاش کردند تا با استفاده از اتهام‌هایی که مطرح می‌شد ریاست این دو کمیسیون را تغییر دهند که موفق نشدند. برای اطلاع از جزییات بیشتر حکم این سه نماینده باید تا نهایی شدن حکم داد‌گاه منتظر بود.

بهار در ادامه به نقل از نماینده «ازنا» در مجلس هشتم نوشته است که «احضار نشدم». عزت‌الله دهقانی، نماینده ازنا و درود در مجلس هشتم، در گفت‌وگو با «بهار» در ارتباط با خبر صدور احکام مربوط به اختلاس سه‌هزار‌میلیاردی از سوی قاضی مدیرخراسانی عنوان کرده: من هیچ ارتباطی با پرونده فساد بزرگ مالی ندارم و نه تاکنون دادگاهی بنده را احظار کرده است و نه جایی به این عنوان رفته‌ام، هیچ پرونده‌ای ندارم و تاکنون پا در دادگاه نگذاشته‌ام و قاضی مدیرخراسانی را هم نمی‌شناسم. وی در ادامه افزود: فرزندم در ارتباط با بانک آریا متهم است که تاکنون دادگاهی برای این پرونده تشکیل نشده است. در پایان گفت: در جریان این پرونده و نمایندگانی که متهم هستند، نیستم.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=3728
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چند نماینده و فرزندان آنها در فساد بزرگ بانکی؛ ابهام ادامه دارد
چند نماینده و فرزندان آنها در فساد بزرگ بانکی؛ ابهام ادامه دارد
چند نماینده و فرزندان آنها در فساد بزرگ بانکی؛ ابهام ادامه دارد
چند نماینده و فرزندان آنها در فساد بزرگ بانکی؛ ابهام ادامه دارد
چند نماینده و فرزندان آنها در فساد بزرگ بانکی؛ ابهام ادامه دارد