مدیراداره اعتبارات بانک مرکزی اعتقاد دارد که گر شاخص بورس در ماه های گذشته، جهشی را تجربه کرد به دلیل افزایش نرخ ارز بود.

به گزارش پول پرس به نقل از خبرآنلاین غلامرضا ملک شعار، مدیراداره اعتبارات بانک مرکزی با ارائه گزارشی ازتسهیلاتی که درسه سال گذشته ازسوی سیستم بانکی پرداخت شده است، گفت:«در سال ۱۳۹۰،۲۰۰۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که ۶.۳۱ درصد آن به صنعت اختصاص دارد. درسال ۱۳۹۱ نیز رقم پرداخت‌ها به ۱۹۵۶هزار میلیارد ریال رسید که سهم صنعت ۷.۳۱ درصد بود. در سال ۱۳۹۲ نیز برآورد می شود که ۲۳۶۲هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که ۹.۲۹ درصد آن سهم صنعت بوده است. یعنی ۷۰۶ هزار میلیارد تومان به صنعت اختصاص یافته است.»

ملک شعار که در کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق تهران شرکت کرده بود سپس به موضوع مطالبات معوق بانک ها پرداخت وگفت:« قوه قضاییه به بانک مرکزی ایراد می گیرد که چرا پرونده های بدهی های معوق به محاکم ارسال نمی شود. ما هم به بانک ها اعلام کردیم که تعدادی از پرونده هایی که نسبت به بازپرداخت بدهی آن مستاصل شده اید را به بانک مرکزی برای ارائه به محاکم قضایی اعلام کنند. براین اساس ۵۷۵ شرکت که ۲۶۵ هزارمیلیارد تومان ازمعوقات را به خود اختصاص داده است، ازسال ۱۳۸۴ تاکنون بدهی معوق داشته اند.»

او ادامه داد:« باید با موج سواری عده ای مقابله کنیم. یکی از بانک ها اعلام کرده است که برخی از پرونده های مربوط به بدهی های معوق این بانک، مربوط به سال ۱۳۷۰ است اما صاحبان این بدهی در دوره های مختلف از امکانی که بخشنامه های مختلف ایجاد کرده است، استفاده کرده و بدهی خود را تاکنون نپرداخته اند. »

اوسپس به موضوع نرخ سود پرداخت و با بیان اینکه “بانک مرکزی روی نرخ سود حساسیت دارد” گفت:«این روزها مباحثی مطرح می شود، مبنی براینکه، افزایش نرخ سود در بانک ها، عامل خروج سرمایه از بورس شده است؛ درحالی که اگر شاخص بورس در ماه های گذشته، جهشی را تجربه کرد به دلیل افزایش نرخ ارز بود. درچنین شرایطی، انتظار این را نداریم که تمام کاسه کوزه های افت شاخص بر سر نرخ سود بانکی شکسته شود.»

ملک شعارادامه داد:«زمانی که نرخ سود برای رونق بورس سرکوب می شد، آیا رونقی دراین بازار روی داد؟»

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=36806
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بانک مرکزی: رشد بورس به دلیل افزایش قیمت ارز بود
بانک مرکزی: رشد بورس به دلیل افزایش قیمت ارز بود
بانک مرکزی: رشد بورس به دلیل افزایش قیمت ارز بود
بانک مرکزی: رشد بورس به دلیل افزایش قیمت ارز بود
بانک مرکزی: رشد بورس به دلیل افزایش قیمت ارز بود