اونس طلا در حالی روز پنج‌شنبه و آغاز روز جمعه را با کاهش بها گذراند که حالا چشم فعالان طلا بیش از پیش به اوکراین دوخته شده است.

به گزارش پول پرس، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: حمله ارتش اوکراین به یکی از شهرهای شرقی که جدایی‌طلبان در آن بسیار فعال بودند، ممکن است در آغاز هفته آینده طلا را به مدار افزایش زیاد بازگرداند. پنج‌شنبه طلا با کاهش اندکی روبه‌رو شد که دلیل آن نبود اخبار مهمی بود که بتواند بر روند فلز زرد اثر بگذارد. در این روز تحلیل‌های فنی بیانگر این بود که چشم‌انداز طلا برای کوتاه مدت رو به کاهش است. همچنین، آمار اقتصادی خوب آمریکا که پنج‌شنبه منتشر شد، باعث ادامه عدم افزایش بهای طلا شد تا قیمت هر اونس روی ۱۲۸۳ دلار بسته شود.
چهارشنبه بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو ایالات‌متحده منتشر شده بود و بازار پس از هضم داده‌های آن واکنش نشان داد. بیانیه چنانکه انتظار می‌رفت، بر پیشرفت اقتصاد آمریکا صحه گذاشت تا بازارهای سهام خوش بین بمانند و بازار طلا شاهد خروج بخشی از سرمایه باشد. به این ترتیب طلا و نقره و برخی دیگر از دارایی‌ها دچار کاهش قیمت شدند. اواخر شب هم آماری از اقتصاد چین منتشر شد. شاخص خرید مدیران از بخش تولید چین با رقم ۳/۵۰ در ماه مارس به رقم ۴/۵۰ در ماه آوریل رسید که مطابق پیش‌بینی‌ها بود و از آنجا که با انتظارات بازار مطابقت داشت، اثر زیادی بر فعالیت بازارهای مالی نگذاشت.اما روز جمعه بازار در انتظار مهم‌ترین گزارش اقتصادی ماه بود. گزارش ماهانه نرخ بیکاری آمریکا که وضعیت بازار کار و اشتغال بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را نشان می‌دهد، از سوی دپارتمان کار ایالات‌متحده منتشر می‌شود و معمولا بر بازار اثرگذار است.
مثبت بودن آمار اشتغال آمریکا، برای پایین بردن قیمت طلا، به جنگ بحران اوکراین خواهد رفت که در صورت تشدید بیشتر، قیمت طلا را بالا خواهد برد. نرخ بیکاری آمریکا از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی آمریکا است که بر تمام بازارهای بورس جهان تاثیر خواهد گذاشت. بحران اوکراین هم اگر به جنگی تمام عیار تبدیل شود، قطعا بر بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود.
روز جمعه گرچه بازار طلا با کاهش بیشتر قیمت شروع کرد، اما با لشکرکشی دولت مرکزی اوکراین به شرق برای سرکوب شورشیان هوادار روسیه، قیمت روند افزایشی گرفت تا بحران شرق اروپا همچنان در صفحه رادار معامله گران این فلز گرانبها بماند. هفته گذشته اخبار مهم حول و حوش اوکراین کم بود، اما روزهای پیش رو ممکن است، وضعیت متفاوتی داشته باشد. روز جمعه طلا تا لحظه تنظیم این خبر به ۱۲۸۶ دلار برای هر اونس رسید که در صورت رسیدن اخبار جدید باید تا امروز قیمت‌های متفاوتی ثبت شده باشد؛ اما چنانکه گفته شد تا پیش از رسیدن اخبار اوکراین بازار دارای ثباتی نسبی بود.
در این ثبات به‌جز انتظار برای اخبار خوب از نرخ اشتغال، ادامه فروش سرمایه‌های با پشتوانه طلا هم موثر بوده است. به این ترتیب طلا تا پیش از انتشار خبر حمله نظامی به شهر اسلاویانسک در طول هفته ۴/۱ درصد از ارزشش را از دست داده بود که حمله اوکراین بخشی از ارزش فلز زرد را به این کالای سرمایه‌ای بازگرداند.
جمعه ارتش اوکراین اعلام کرد که بازپس‌گیری شهر کاملا جدی است و ارتش در استفاده از زور تردیدی به خود راه نمی‌دهد. از دیگر سو نیروهای نزدیک به روسیه نیز اعلام کردند که موفق شده‌اند، دو بالگرد ارتش اوکراین را سرنگون کنند. این مواضع نشان از حرکت دو سوی ماجرا به سمت جنگ دارد؛ اما آنچه حتی بیشتر از درگیری دولت مرکزی اوکراین و جدایی‌طلبان هوادار روسیه بر اقتصاد جهان اثرگذار خواهد بود، احتمال رویارویی مسکو و غرب در میدان جنگ است.
وزیر کشور اوکراین افزود: با استفاده از یگان‌های نظامی وزارت کشور، گارد ملی و نیروهای نظامی ارتش ۱۰ ایست بازرسی جدایی‌طلبان در اختیار نیروهای نظامی اوکراین قرار گرفت. در حالی که شهر اسلاویانسک که در هفته‌های اخیر تحت تسلط شبه نظامیان طرفدار روسیه بوده جمعه به‌طور کامل محاصره شد، سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از حمله دولت اوکراین به شهروندانش به شدت انتقاد کرده است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=36256
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بهره‌گیری طلا از روزهای خطرناک
بهره‌گیری طلا از روزهای خطرناک
بهره‌گیری طلا از روزهای خطرناک
بهره‌گیری طلا از روزهای خطرناک
بهره‌گیری طلا از روزهای خطرناک