جدیدترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت در بیشتر کالاها طی یک هفته کاهش یافته است. بر این اساس از یازده گروه مواد خوراکی، قیمت در ۶ گروه کاهش یافته و در سه گروه تغییری نداشته است.

به گزارش پول پرس، بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۹ فروردین سال جاری ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی می‌شود.

افت قیمت هفتگی در مرغ و میوه‌های تازه
گزارش‌های بانک مرکزی از گروه کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که در هفته منتهی به ۲۹ فروردین، قیمت در ۶ گروه کاهش یافته است. بر این اساس گروه‌های «تخم‌مرغ»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت مرغ» و «روغن نباتی» این هفته را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. در این بین، افت بهای ۸/۵ درصدی، در گروه میوه‌های تازه بیشتر از بقیه گروه‌ها به چشم می‌خورد. قیمت میوه‌های تازه که در هفته‌های پایانی سال گذشته به‌دلیل افزایش مقدار تقاضا، روند صعودی به خود گرفته بود، حال تغییر روند داده و مسیر نزولی در پیش گرفته است.
سطح قیمتی گروه میوه‌های تازه نسبت به یکماه قبل، حدود ۷/۷ درصد کاهش یافته است. با نگاهی به برخی از کالاهای این گروه می‌توان مشاهده کرد که در این هفته کاهش قیمت میوه‌های نوبرانه مانند گوجه سبز بیشتر از همه بوده است. بر این اساس قیمت هر کیلو از این ماده خوراکی پس از افت ۱۶ درصدی به ۲۲ هزار تومان در هر کیلو رسید. پرتقال درجه یک نیز پس از کاهش ۶/۴ درصدی قیمت، کیلویی ۳ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه شد. قیمت این میوه، در هفته قبل، در حدود ۳ هزار و ۴۰۰ تومان گزارش شده بود. هندوانه، دیگر میوه خوراکی است که در این هفته افت قابل‌توجهی (۱۳ درصد) داشته است. بر اساس آمار منتشرشده، هر کیلو هندوانه در این هفته حدود هزار و ۳۰۰ تومان عرضه شد که نسبت به ماه گذشته، حدود ۴۸ درصد کاهش یافته است. قیمت هر کیلو هندوانه در ماه گذشته، ۲ هزار و ۶۰۰ تومان در هر کیلو گزارش شده بود.
اما علاوه‌بر کاهش قیمت در گروه میوه‌های تازه، قیمت گوشت مرغ نیز در این هفته کاهش یافته است. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، در این هفته هر کیلو گوشت مرغ، ۶ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید. در هفته گذشته، قیمت هر کیلو از این ماده پروتئینی حدود هفت هزار تومان بود، در نتیجه در طول یک هفته، ۷/۲ درصد از قیمت گوشت مرغ کاسته شده است، اما نسبت به سال گذشته قیمت هر کیلو مرغ حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است. قیمت گوشت مرغ در مدت مشابه سال گذشته، پنج هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو، بود. رشد ۲۶ درصدی قیمت مرغ در یکسال در حالی است که در این مدت قیمت در گروه گوشت قرمز حدود چهار درصد رشد داشته است. قیمت گوشت گوسفند با استخوان در این هفته، کیلویی ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان گزارش شده است که در سال گذشته حدود ۳۱ هزار تومان تومان گزارش شده بود. همچنین قیمت این ماده خوراکی در طول هفته ثابت مانده است.

کاهش ماهانه قیمت تخم‌مرغ
در بین گروه‌های خوراکی، قیمت تخم‌مرغ علاوه‌بر کاهش هفتگی در بازه ماهانه نیز کاهش قابل‌توجهی را پشت سر گذاشته است. بر این اساس، قیمت این ماده خوراکی در بازه هفتگی ۴/۱ درصد کاهش یافته است و طی یکماه نیز ۱۶ درصد از قیمت آن کاسته شده است. بر اساس آمار منتشر شده قیمت یک شانه دو کیلویی تخم‌مرغ در ماه گذشته، ۹ هزار و ۳۰۰ تومان عنوان شده بود که در این هفته با ۱۳۰۰ تومان کاهش به ۸ هزار تومان رسید. این گزارش نشان می‌دهد که در بازه زمانی سالانه ۷/۱۰ درصد به قیمت تخم‌مرغ افزوده شده است.
در این هفته قیمت در گروه سبزی‌های تازه نیز ۲/۱ درصد کاهش یافته است. طی یکماه سطح قیمت‌ها در این گروه ۳/۶ درصد پایین آمده است. در این گروه نیز، برخی کالاها کاهش چشمگیری در یک ماه داشته‌اند. به عنوان مثال، قیمت هر کیلو بادمجان در ماه قبل، حدود سه هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده بود که پس از ۴۴ درصد کاهش قیمت، به ۲ هزار تومان در هر کیلو رسید. علاوه‌بر این، قیمت هر کیلو خیار نیز از حدود ۳ هزار تومان به ۲ هزار و ۶۰۰ تومان در یک ماه رسید؛ اما برخلاف روند کاهشی در اکثر کالاهای این گروه، قیمت سیب‌زمینی در یک ماه ۱۳ درصد افزایش یافته است. در این هفته هر کیلو سیب‌زمینی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید؛ درحالی‌که قیمت آن در هفته مشابه ماه قبل، ۳ هزار تومان در هر کیلو گزارش شده بود.

قیمت حبوبات در یکسال کاهش یافت
گروه حبوبات تنها گروهی بود که در این هفته علاوه‌بر روند کاهشی قیمت در بازه زمانی هفتگی و ماهانه، افت بهای سالانه را نیز تجربه می‌کرد. سطح قیمت‌های این گروه طی یکسال حدود ۳/۲ درصد کاهش یافته است؛ اما با نگاهی به جزئیات این گروه می‌توان مشاهده کرد که در برخی کالاها افت بهای سالانه بیش از ۱۰ درصد نیز رخ داده است. به عنوان مثال، قیمت نخود نسبت به سال قبل در حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است، هر کیلو نخود در سال قبل ۵ هزار و۶۰۰ تومان به فروش می‌رسید که قیمت آن در هفته جاری به ۵ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش یافته است. همچنین در سال قبل قیمت لپه کیلویی ۷ هزار تومان گزارش شده بود که طی یکسال با ۱۳ درصد کاهش به ۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است.
در این هفته قیمت در دو گروه لبنیات و قند و شکر برخلاف دیگر گروه‌ها افزایش یافت، اما این افزایش به میزان قابل‌توجهی گزارش نشده است. طی یک هفته قیمت گروه لبنیات حدود ۱/۰ درصد و قیمت گروه قند و شکر حدود ۴/۰ درصد افزایش یافته است. در این هفته قیمت در دو گروه برنج و چای نیز تغییری نداشته است.

انتهای پیام

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=35526
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

جدیدترین گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی
جدیدترین گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی
جدیدترین گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی
جدیدترین گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی
جدیدترین گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی