اعتماد عمومی به شرکت های خصوصی در شهرستان بسیار کم است و نمایندگان بیمه های خصوصی در شهرستان ها به سختی فعالیت می کنند این در حالی است که انتشار اخبار مشکلات مالی برای شرکت های بیمه خصوصی به این اعتماد عمومی ضربه های جبران ناپذیری را وارد می کند.
به گزارش پول پرس، چندی است که بیمه مرکزی اصلاح روند فعالیت برخی شرکت های بیمه را در دستور کار قرار داده است . این در حالی است که شنیده ها از بیمه مرکزی حاکی از آن است که این شرکت در نظر دارد برای سال جاری نیز به مردم توانگری مالی شرکت های بیمه را اعلام کند و تذکر دهد که چه شرکت هایی توانایی مالی پرداخت خسارت را ندارند .
بیمه مرکزی در راستای سیاست های نظارتی مبنی بر شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی و اعمال نظارت بدون تبعیض و اغماض بر فعالیت و عملکرد فنی و مالی شرکت های بیمه، پرونده بیمه دی را برای تصمیم گیری در سال گذشته به شورای عالی بیمه فرستاد.
گزارش جامع تخلفات شرکت بیمه دی از جمله انعقاد قراردادهای بیمهای بدون رعایت موازین فنی، تضییع حقوق بیمه گذاران و عدم پرداخت خسارتهای بیمه شدگان، تهیه صورت های مالی غیرواقعی، شناسایی سود موهوم، شکایات متعدد ذینفعان، بکارگیری مدیران فاقد صلاحیت، انتصاب اعضای هیات مدیره و تغییر آنها بدون کسب موافقت بیمه مرکزی، عدم توجه به مکاتبات و توصیههای نظارتی بیمه مرکزی، عدم پیگیری وصول مطالبات بویژه از سهامداران و در مجموع فراهم سازی موجبات بدبینی و بی اعتمادی جامعه و افکار عمومی به عملکرد بیمهگران، در جلسه شورای عالی بیمه مطرح شد و این شورا پس از استماع دفاعیات مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت، با تاکید بر پرداخت خسارت های بیمهشدگان و رعایت حقوق بیمه گذاران، مقرر نمود شرکت بیمه دی علاوه بر ارایه برنامه ترمیم وضعیت مالی و افزایش سرمایه خود، اقدامات زیر را تا پایان سال ۱۳۹۲ انجام دهد:
۱- به منظور ایفای تعهدات و پرداخت خسارت به بیمه گذارانی که پروندههای آنها رسیدگی و نهایی شده است، منابع مالی لازم را از محل سپرده های بانکی و فروش سهام و یا منابع مالی دیگر فراهم نماید.
۲- به منظور اصلاح و بهبود عملکرد مدیریت، اعضای هیات مدیره و مدیران فنی واجد شرایط را به بیمه مرکزی معرفی نماید.
۳- کلیه بیمه نامه های رشته درمان را پس از اخذ موافقت کتبی بیمه مرکزی صادر نماید.
۴- مطالبات خود از سهامداران و بیمه گذاران را وصول نموده و نسبت به اصلاح ترکیب دارایی های خود اقدام نماید.
همچنین شورای عالی بیمه به منظور حمایت از حقوق بیمه گذاران مقرر کرد بیمه مرکزی نیز در تأمین مالی خسارت بیمهشدگانی که پروندههای آنها رسیدگی و نهایی شده است، مساعدت کند.
لازم به ذکر است با توجه به ضعف مدیریت بیمه دی، علی رغم پیگیری های متعدد در سال گذشته این شرکت آمار و اطلاعات مورد نیاز بیمه مرکزی را برای اجرای این مصوبه شورا در اختیار بیمه مرکزی قرار نداده بود.
اما از ۲۰ دی ماه مجید بختیاری سکانداری این شرکت را برعهده گرفته است . بختیاری با حکم رئیس بنیاد شهید، مدیرعامل شرکت بیمه دی شد و پیش از این مدیر فناوری اطلاعات شرکت بیمه ایران بود ،دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت مالی است.وی عضو هیات مدیره شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بیمه ایران نیز بوده است .
هرچند که مدرک تحصیلی او برای پایان وضعیت نابه سامان این شرکت امیدهایی به وجود آورده اما شنیده ها حاکی از آن است که وی تاکنون نتوانسته قرارداد جدیدی را برای این شرکت منعقد کند .
همچنین وی توانسته است با چیدن مهره های جدیدی اعم از بنی صفا در سمت قائم مقامی شرکت ،داورپناه در سمت معاونت سرمایه گذاری ،نمازی در مسئولیت مدیریت مالی،حیدرزاده در بخش امور سهام،حجتی در شبکه فروش و عرب در بخش معاون منابع انسانی در جهت تکمیل حلقه های مدیریتی گام بردارد.
هرچند که وضعیت امینت شغلی کارمندان در این شرکت با اما و اگر هایی همراه است .او در روزهای پایانی سال با پرداخت کلیه حق و حقوق معوق کارمندان بالغ بر ۲۵۰ نفر از نیروهای جوان شرکت را تعدیل کرده است و زمزمه ها حاکی از آن است که تا ۳۱ خرداد نیز برنامه جدید دیگری در بخش تعدیل نیرو در دستور کار این شرکت قرار دارد . این در حالی است که این شرکت پیش از حدود ۷۰۰نفر نیروی انسانی داشت .
به گزارش ایران و جهان، یکی از کارمندان اخراجی این شرکت می گوید که در زمان مدیریت های قبلی دعوت به کار شده است و اکنون با وضعیت به وجود آمده مجبور به ترک شرکت شده است . وی می گوید که وضعیت همکاران داخلی او نیز با اما و اگر هایی همراه است و نیروی انسانی این شرکت از امنیت شغلی کامل برخوردار نیست .
این در حالی است که علیرغم وجود وضعیت مالی نابه سامان و تعدیل نیروی انسانی شرکت در حال تعمیرات و طراحی داخلی کلیه بخش های ساختمان است که بار مالی فراوانی را برای شرکت به همراه دارد . شنیده ها حاکی از آن است که این طراحی از اتاق مدیریت آغاز شده و با ادغام طبقات که تا پیش از این ۴ بخش داشت به ۲ بخش هزینه های فراوانی به شرکت تحمیل می شود. این شرکت در نظر دارد که با ساخت سایر طبقات ساختمان اداری واقع در میرداماد را گسترش دهد .
بیمه دی در راستای عمل به تعهدات خود به بیمه گذاران ساختمان ایرانشهر خود را نیز برای فروش گذاشته است که در حال واگذاری است .
همچنین شنیده ها حاکی از آن است که این شرکت بخشی از تعهدات خود به بیمارستان ها را نیز پرداخته است .
اخبار و اطلاعات رسیده اضافه می کند که بنیاد شهید در نظر دارد که امور بیمه ای خود را در این شرکت تجمیع کند هرچند که بختیاری تاکنون قرارداد جدید بیمه ای را به این شرکت نیاورده است حال آنکه چقدر این اطلاعات مانور خبری است یا صحت دارد در روزهای آینده مشخص خواهد شد.شایان ذکر است که بیمه مرکزی آخرین ظرفیت مجاز نگهداری ریسک این شرکت بیمه (مستقیم) را بر مبنای اطلاعات آخرین صورتهای مالی مصوب ۵۷ میلیارد و ۱۰۸ میلیون و ۹۰۰هزار تومان اعلام کرده است .
امامجید بختیاری مدیر عامل بیمه دی در نامه ای به مدیر نظارت ناشران غیر بورسی به اقدامات اصلاحی این شرکت اشاراتی کرده است . در این نامه از اتمام پروژه های سنگین و زیانده شرکت خبر داده شده است . در این نامه آمده است پروژه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در آبان ماه سال گذشته به اتمام رسیده است و مجددا تمدیده نشده و عمده مشکلات شرکت مربوط به این قرارداد است .
در بند دیگری از این نامه به تغییرات اساسی مدیریت در شرکت بیمه دی اشاره شده و تغییرات انجام شده شامل تغییر مدیر عامل،کلیه معاونین ،مشاورین ،مدیران ستادی، و نیز برخی از روسای استان ها و شعب ذکر شده است .
در بند سوم به مسئله پیگیری امور تامین مالی اشاره شده و آمده است تامین مالی جهت پرداخت خشارت ها و تعهدات شرکت از طریق افزایش سرمایه و اصلاح ساختار سرمایه و انجام اصلاحات و اقدامات مربوط به تامین مالی و دریافت وام و تجمیع وجوه نقد که در این راستا می توان به دریافت ۲۰۰ میلیارد ریال وام . واگذاری ۲۰۰ میلیارد ریال سپرده . فروش ۸۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و دریافت مطالبات از بیمه مرکزی در حدود ۳۵۰ میلیارد ریال و واریز حق بیمه های شرکت به حساب متمرکزی به منظور برنامه های مالی در آینده اشاره کرد.
همچنین پیگیری اصلاح حساب ها و شفافیت مالی و ارائه گزارشات دقیق تا حدود دو ماه آینده بخش دیگری از اصلاحات است . استقرار تیم اصلاح حساب در شرکت به دلیل عدم شفافیت حساب ها به منظور تیه صورت های مالی شفاف و اعلام دقیق ضرر و زیان های شرکت که با عنایت به آشفتگی نسبیی حساب ها و فعالیت فشرده تیم اصلاح حساب پیش بینی می شود تا دو ماه آینده گزارشات دقیق و شفاف قابل ارائه باشد .اما با توجه به اطلاعاتی تاکنون به احراز رسیده است می توان زیان سال ۱۳۹۲ را حداقل ۹۰۰ ریال به ازای هر سهم برآورد کرد که قطعا رقم دقیق پس از اتمام عملیات اصلاح حساب مشخص خواهد شد .
تلاش در جهت ثبت کلیه پرونده های باقی مانده در حسابداری و بررسی کلیه پر.نده های خسارت باقی مانده و بررسی نشده جهت ارائه صورت های مالی شفاف و شناسایی معوقات و و بدهی های شرکت .
تخمین برآورد خسارت معوق شرکت ،پرداخت سود معوق به ۲۲۰ نفر از سهام داران و تسویه بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال خسارت دیات و درمان تا پایان سال ۱۳۹۲ بخش دیگری از این اقدامات است .
این شرکت در بخش اصلاح ساختار سازمانی بالغ بر ۲۵۷ نفر نیرو را تعدیل کرده است و با بانک های رفاه و دی برای امور بیمه ای مذاکرده کرده است. همچنین سازمان اقتصادی کوثر و ۴۰ شرکت تابعه ،تاکسی رانی کل کشور،لیزینگ بانک دی،پشتیبانی امور دام کشور،کف داروگر،بنیاد شهید و سازمان بازنشستگی کل کشور شرکت هایی هستند که مذاکره با آنها در حال انجام است .
رضا غلامعلی پور مدیر ناشران فرابورس در خصوص بازگشایی نماد این شرکت می گوید :نماد بیمه دی در آذر ماه ۹۲ به دلیل ابهام در اصلاعات متوقف شده است و سازمان بورس در انتظار اطلاعات کامل این شرکت برای سال مالی ۹۲ و بودجه ۹۳ است .به گفته وی با دریافا اطلاعات فوق زمینه بازگشایی نماد معاملاتی بیمه دی فراهم می شود.
انتهای پیام