ثبت‌نام مجدد برای هدفمندی یارانه‌ها در حالی رقم خورد که دولت انتظار دارد افراد زیادی از دریافت یارانه در این مقطع زمانی انصراف داده و دست دولت برای اجرای طرح‌هایش را باز بگذارند. این در حالی است که هیچ متر و معیار مشخصی برای برخورداری یا عدم برخورداری از یارانه‌ها توسط دولت اعلام نشده است و در فرم‌های ثبت‌نام مرحله دوم نیز تنها دو سوال درباره گروه درآمدی و مالکیت واحد مسکونی پرسیده شده است.
این در حالی است که هزینه‌ها و اقساط بانکی که توسط مردم پرداخته می‌شود مورد توجه قرار نگرفته است. دولت در حالی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آماده می‌شود که هنوز نرخ تورم در ایران بالاست و برخی معتقدند ورود هر شوکی به اقتصاد می‌تواند اسب تا حدودی رام شده تورم را دوباره یاغی کرده و رها سازد. با این حال وزیر امور اقتصادی و دارایی همگام با سایر مسئولان اعلام کرده است رشد قیمت‌ها در فاز دوم انفجاری نبوده و شیب آن ملایم است. وی از مردم خواسته است اگر یارانه‌ها ۱۰ درصد هزینه‌های زندگی آنها را تشکیل می‌دهد از دریافت آن خودداری کنند. در حقیقت برنامه دولت کاهش تعداد دریافت‌کنندگان یارانه در مرحله اول و سپس اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست‌. در حالی دولت خواستار انصراف مردم از دریافت یارانه است که هنوز هیچ اطلاعات دقیقی درباره ویژگی‌های فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها منتشر نکرده است و معلوم نیست اجرای این طرح چه زمانی و با چه میزان افزایش قیمتی رخ خواهد داد. حتی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرده است که قیمت جدید بنزین ۲۴ ساعت قبل از اجرای آن اعلام خواهد شد. حال در این شرایط جمعی از هنرمندان، ورزشکاران، چهره‌های ادبی، مدیران و. .. با انتشار بیانیه‌هایی انصراف خود از دریافت یارانه را اعلام کرده‌اند. گفته می‌شود دلیل عدم دریافت اطلاعات تازه از خانوارها وجود بانک‌های اطلاعاتی در دولت است و می‌توان دارایی‌های سرپرست خانوار را استعلام کرده و محق بودن یا نبودن وی را برای برخورداری یا عدم برخورداری از یارانه اعلام کرد. مدیر امور بانکی ستاد هدفمندی یارانه‌ها با بیان این‌که تغییرات خانوارهای ایرانی تا ۲۲ اسفند‌ماه سال ۹۲ کاملا ثبت شده،به ایسنا گفت: برای تغییراتی که در طول این مدت نیز اتفاق افتاده پس از پایان ‌نام‌نویسی اصلی امکان ثبت تغییرات وجود خواهد داشت.
نرگس نجفی افزود: چهار اتفاق اصلی تولد، فوت، ازدواج و طلاق تا ۲۲ اسفند‌ماه به شکل همیشگی یعنی مراجعه مردم به مراکز پلیس+۱۰ ثبت شده و توسط مرکز آمار به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارجاع شده است و ثبت‌نام جدید طبق آن صورت خواهد گرفت، اما برای مسائلی که در طول این مدت یک ماهه اتفاق افتاده افراد طبق اطلاعات خانوادگی قبلی خود یارانه فروردین ماه را دریافت خواهند کرد و می‌توانند با پایان مهلت نام‌نویسی ۱۰ روزه با امکانی که فراهم می‌شود، اطلاعات جدید خود را ثبت کنند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در فرم‌های نام‌نویسی یارانه نقدی هیچ اطلاعات هزینه‌ای از مردم خواسته نشده، ادامه داد: میزان هزینه‌ خانوارهای ایرانی تا حد زیادی در دسترس است. در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها ۲۴ پایگاه اطلاعاتی وجود دارد که وضعیت هزینه‌ای مردم در آن‌ها تا حد زیادی ثبت شده است.
امکان ثبت‌نام انصرافی‌ها در آینده
نجفی درباره‌ سرنوشت خانوارهایی که قصد انصراف از یارانه را دارند اما از آینده اقتصادی خود مطمئن نیستند، تاکید کرد: دولت کاملا بر تغییراتی که امکان دارد از نظر اقتصادی در بین اقشار مختلف مردم به وجود آید اشراف دارد و مردم از این نظر هیچ نگرانی نداشته باشند.
ورودی درآمد به خانوار تنها ملاک
نجفی درباره‌ وضعیت خانوار‌هایی که درصد بالایی از درآمد‌های خود را به هزینه‌های جاری و اقساط اختصاص می‌دهند نیز اضافه‌کرد: در حال حاضر تنها اطلاعاتی که از مردم خواسته شده ورودی درآمد به خانوار است. دولت هیچ‌گونه سقف درآمدی در نظر نگرفته و در رابطه با هزینه‌ها نیز ورود نکرده است.
هزینه ۳۵۰۰ تومانی برای ثبت‌نام
بر اساس اعلام مدیر روابط عمومی و ارتباطات سازمان هدفمندی یارانه‌ها هزینه ثبت نام خوداظهاری یارانه نقدی در مراکز پیش خوان دولت و پلیس + ۱۰ و دیگر مراکز ۳۵۰۰ تومان است.مسعود کاووسی در خصوص تعرفه ثبت‌نام افراد برای پر کردن اطلاعات خوداظهاری یارانه نقدی که از امروز شروع می‌شود به فارس گفت: این تعرفه برای مراکز مختلف از جمله پیشخوان دولت، پلیس + ۱۰، کافی‌نت‌ها و دیگر مراکز آزاد ۳۵۰۰ فرم در نظر گرفته شده که این موضوع با توافق سازمان هدفمندی و وزارت ارتباطات و اطلاعات بوده است.وی با بیان اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی برای ثبت‌نام در سایت هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، گفت: این افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز کمیته امداد و بهزیستی به صورت رایگان اطلاعات خود را ثبت کنند.کاووسی با اشاره به اینکه تفاهمنامه‌ای با شرکت پست برای اعزام تیم‌های سیار در مناطق مختلفی که امکان مراکز ثابت وجود ندارد، اضافه کرد: شرکت پست تیم‌های سیاری را برای خانوارهای عشایر و مناطق صعب‌العبوری که امکان ثبت‌نام برای این افراد وجود ندارد پیش‌بینی کرده که البته بدون هزینه و رایگان خواهد بود.
پرداخت آخرین یارانه نقدی تا دوشنبه آینده
بر اساس تصمیمات اتخاذ شده آخرین یارانه نقدی گام اول هدفمندی یارانه‌ها به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر به حساب سرپرستان خانوار تا دوشنبه هفته آینده واریز می‌شود.این واریز، سی و هشتمین مرحله پرداخت یارانه نقدی است و پرداخت یارانه اردیبهشت منوط به ثبت‌نام مجدد خواهد بود.
راهکارهای دولت برای آگاهی از درآمد یارانه‌بگیران
در حالی که حرف‌های ضد و نقیضی درباره سرکشی به حساب‌های بانکی و دارایی‌های مردم برای راستی‌‌آزمایی اطلاعات درج شده مطرح شد وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بررسی تمام اطلاعات خانوارها در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها موضوع پیچیده ای است، به همین دلیل دولت راهکارهایی برای آگاهی از درآمد مردم در نظر گرفته است.علی طیب‌نیا گفت: یکی از شاخص‌های درآمد افراد دارایی‌های آنها از جمله داشتن ملک و محل زندگی است که جمع آوری و بررسی همه این اطلاعات برای دولت موضوع پیچیده ای است، به این علت راهکارهایی برای آگاهی از درآمد مردم در نظر گرفته شده که نخستین آن انصراف و پر نکردن فرم نام نویسی برای دریافت یارانه است.
زمان اجرای فاز دوم
طیب نیا افزود: در سال ۹۲ با توجه به شرایط خاصی که بر جامعه حاکم بود دولت تصمیم گرفت تا مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را انجام ندهد و این امر را به شرایط با ثبات‌تر منتقل سازد.
وی با بیان اینکه این امر به زمانی موکول شد که تورم مهار شده باشد، افزود: باید زمینه مناسبی برای اعمال این سیاست‌ها فراهم شده باشد.

نظرات آیات عظام و مراجع تقلید درباره دریافت یارانه
آیات عظام و مراجع تقلید به این سوال مبنی بر اینکه با توجه به تأکیدات دولت محترم جمهوری اسلامی‌ایران در روزهای اخیر بفرمایید آیا دریافت یارانه نقدی برای کسانی که دارای تمکن مالی بوده و نیازمند به استفاده از این مبلغ نیستند، جایز است؟ این طور پاسخ دادند :
آیت‌ا… نوری همدانی: این قبیل اموال که در تحت اختیار دولت محترم قرار دارد بیت المال است و لازم است که مسئولان محترم حکومت اسلامی‌بیت المال را در راه تأمین احتیاجات ملت مصروف نمایند.منتها، احتیاجات باید دسته‌بندی شود و اولویت‌بندی‌ها بر اساس الاهم فالاهم مورد توجه کامل قرار بگیرد و با توفیق خداوند مصروف شود و از این راه خدمت رسانی‌ها انجام بگیرد.بنابراین چون معیار و ملاک صرف بیت المال در راه تأمین نیازمندی‌ها است لذا کسانی که احتیاج ندارند نباید بگیرند.
آیت ا… مکارم شیرازی : برادران و خواهران عزیز که از یارانه بی‌نیاز هستند اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با اموال مشکوک آلوده نسازند، ان‌شاءا… خداوند برکاتش از محل دیگر نصیب آنها می‌شود و اضافه بر این انصراف آنها کمکی است به اقشار نیازمند و برکات کمک به آنها را نیز شامل خواهد شد، ان‌شاءا… دولت محترم به عهد خود وفا می‌کند و بخش مهمی‌از آن صرف هزینه درمانی و بهداشتی برای عموم مردم کشور می‌شود.
آیت‌ا… سبحانی: اصولاً وجوه یارانه بیت المال است و بیت‌المال متعلق به کسانی است که استحقاق آن را داشته باشند. فقرا و کسانی که درآمدشان کم است، مسلماً برای آنها گرفتن یارانه حلال است، اما کسانی که به مقدار شأن خود درآمد دارند، شرایط دریافت یارانه را ندارند و گرفتن یارانه برای این‌ها جایز نیست.
آیت‌ا… علوی گرگانی: از آنجا که یارانه برای کمک به بخش‌ها و خانواده‌های نیازمند است، لذا کسانی که عرفاً دارای تمکن مالی بوده و دریافت نکردن یارانه تأثیر در زندگی آن‌ها ندارد، نباید یارانه دریافت کنند‌. دولت نیز متقابلاً موظف است، وجوه حاصله از این امر را صرف رفاه حال عمومی‌ملت کند.

حسن آقا ؛ سلام و روبوسی بابت آن پیام خوصوصی(!)
عرض تبریک و شادی نوروز با امید سلامتی، هرروز
گفته شد در شعارهای جدید “با زبان خوش انصراف دهید”
یاکه: “یارانه اِندِ خز بازی‌ست!” دولت از این روند ناراضی‌ست
راستش اولش دلم غش رفت غش از آن حرف های دلکش رفت
بعدش اما کمی دلم لرزید بی‌تعارف بیان کنم: ترسید
این که روز فراق در پیش است در سبز است و “باغ” در پیش است
این که این “اتفاق ماهانه ” دو قرون پول مفت یارانه
زین سپس از حساب ما برود از دل و دیده آب ما برود…
بعد با فکر و یک حساب و کتاب من رسیدم به این نتیجه ناب:
حسن آقا! بدون هر گله‌ای می‌کنم با شما معامله‌ای
طبق بند نخست این پیمان کل یارانه مرا بستان
بند ۲: بنده از مواجب خویش می‌دهم مبلغی از آن هم بیش
سر هرماه، صدهزار تومن بستانند و واکشند از من
بند۳: لطف کرده با تدبیر بدهید اقتصاد را تغییر
تا شود مسکن و متاع و دلار قیمت سال‌های هشت و چهار
آنچنان مایلم بدین پیمان که به سیمرغ، رستم دستان
سال‌تان خوب و طرحتان پیروز مرسی از آن پیامک نوروز
منبع: قانون


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=33756
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

با زبان خوش انصراف دهید!
با زبان خوش انصراف دهید!
با زبان خوش انصراف دهید!
با زبان خوش انصراف دهید!
با زبان خوش انصراف دهید!
با زبان خوش انصراف دهید!
با زبان خوش انصراف دهید!