در حالی که بیشتر افراد از این امر اطلاع دارند که اکنون چین به عنوان دومین قدرت اقتصاد جهانی مطرح است، باید به این نکته نیز توجه داشت که اکنون پول ملی چین، یوان، رتبه بندی خود را در سیستم نقل و انتقالات بین‌المللی به سرعت بهبود می‌دهد.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن ارتباطات مالی بین بانکی بین‌الملل یا سوئیفت، از ماه ژانویه سال ۲۰۱۲ تا دسامبر این سال، یوان چین در سیستم نقل و انتقالات بین‌المللی از رتبه بیستم به رتبه ۱۴ صعود کرده است و اکنون بالاتر از کرون دانمارک قرار گرفته است. این امر نشان از آن دارد که اکنون اقتصاد چین به یکپارچگی و امتزاج بیشتری در سطح جهانی دست یافته است.

اهمیت این امر برای آمریکا

در مدت زمانی طولانی اقتصاد آمریکا به عنوان یک ابر اقتصاد در جهان مطرح بود و دلار آمریکا به عنوان یک ارز جهانی مورد پذیرش بوده است. سایر کشورها در این پازل همواره به عنوان کشورها و اقتصادهای درجه دوم در مقابل هژمونی اقتصاد آمریکا مطرح بوده‌اند، اما این موضوع در حال تغییر است.

همزمان با رشد بدهی‌های ایالات متحده آمریکا، رشد مداوم اقتصاد چین این امکان را فراهم می‌کند که این کشور یک بازار به هم پیوسته جهانی و در حال توسعه را پدید آورد که بدون نیاز به حضور دلار بتواند به حیات خود ادامه داده و حتی ترقی کند. موضوع در این جا است که هر چند اقتصاد چین مسلماً یک اقتصاد کامل نیست، اما نیازی به این امر نیز ندارد. در واقع با رشد بدهی‌های آمریکا، اقتصاد چین تنها نیازمند آن است که به شکل نسبی از اقتصاد آمریکا بهتر عمل کند، و نه به شکلی کاملاً مطلق.

اکنون رشد مداوم اقتصاد چین طی دهه های گذشته و هم زمان با آن کاهش محدودیت‌های اعمالی بر روی یوان از سوی دولت چین به این معنی است که تجار و سرمایه گذاران جهانی گزینه دیگری به جر دلار نیز در اختیار دارند.

آمریکا دیگر کلانتر شهر نیست

آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به ورود به بازار بورس کامپوزیت شانگهای کرده‌اند، تنها با این پیش بینی که اقتصاد چین در حال بازپروری است. همزمان دولت چین نیز محدودیت‌های سرمایه گذار در این کشور را تا حد زیادی کاهش داده است که خود کمک بزرگی برای بین‌المللی ساختن یوان کرده است.

برای مثال اخیراً دولت چین اعلام کرده است که شهروندان تایوانی نیز برای سرمایه گذاری در بازارهای سهام و سرمایه چین آزاد هستند. کمیته تنظیم مقررات اوراق بهادار چین، با سرعت به رفع موانع سرمایه گذاران خارجی در چین مشغول است.

کاهش این محدودیت‌ها به این معنی است که سرمایه گذاران بیشتری از این پس خود را با یوان چین وفق خواهند داد. این امر در بلند مدت برای اقتصاد چین مشروعیت و ظرفیت‌های بالاتری فراهم خواهد ساخت.

اقدامات چین و رشد عمومیت یوان در سطح جهانی را باید از سویی به عنوان زنگ خطری برای سیاستمداران آمریکایی در نظر آورد. به خصوص آن دسته از سیاستمدارانی که بر این باورند که در بلند مدت حجم بدهی‌های خارجی ایالات متحده آمریکا به شکلی جادویی کاهش خواهد یافت، و از هم اکنون مشغول انتشار دلار بی پشتوانه هستند. در حالی که هیچ گونه شواهدی مبنی بر کاهش حجم بدهی‌های آمریکا وجود ندارد.

در حالی که اقتصاددانان و سیاستمداران آمریکایی همچنان مشغول جنگ و جدل داخلی هستند، اقتصاد چین و میزان استفاده از یوان در سطح بین‌المللی به سرعت در حال پیشرفت و ترقی است. بدهی‌های آمریکا همچنان افزایش میابد و سطح رجوع به یوان در فضای اقتصاد بین‌الملل در حال افزایش است. تین نه یک ایده است و نه یک نظریه، بلکه واقعیت به روز است.

منبع: تابناک

انتهای پیام

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=327
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

یوان چین جاگزین دلار می‌شود؟
یوان چین جاگزین دلار می‌شود؟
یوان چین جاگزین دلار می‌شود؟
یوان چین جاگزین دلار می‌شود؟
یوان چین جاگزین دلار می‌شود؟