یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چشم‌انداز بورس در سال ۹۳ به تشریح وظایف بورس‌ها در این سال پرداخت و افزود: بورس تهران و فرابورس باید سالانه ۵۰ شرکت جدید روی تابلو بیاورند.

به گزارش پول پرس به نقل از فارس، حسین خزلی خرازی، با اشاره به اینکه در سال ۹۳ نمی‌توان انتظار بازدهی سال ۹۲ را داشت، گفت: سال ۹۲، سالی استثنایی برای بورس بود چرا که در سال ۹۱ با توجه به تغییرات نرخ ارزها و کالاها، چنین بازدهی در سال ۹۲ برای بورس رقم خورد.
وی ادامه داد: بازدهی بورس در سال ۹۲ از لحاظ رشد قیمت‌ها بسیار بی‌نظیر بود و می‌توان گفت پس از دوران ۸ سال دفاع مقدس هم به لحاظ قیمتی و هم به لحاظ دیگر مؤلفه‌ها، سالی استثنایی بود.
این کارگزار بورس با تأکید بر اینکه بورس در سال ۹۳ همانند سال ۹۲ نخواهد بود، گفت: یکی از دغدغه‌های مهم بازار سرمایه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست که این موضوع در اجرای فاز اول به خوبی مدیریت شد.
وی افزود: پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، عمده شرکت‌های بورسی با افزایش قیمت محصولات نه تنها حاشیه سود خود را حفظ کردند بلکه از لحاظ قدر مطلق ریالی، سودآوری بیشتری هم داشتند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در سطوح مختلف بازار سرمایه از جمله نظارت و اجرا کار کرده‌ام، گفت: عجیب است که در ۹ ماهه اول سال ۹۲ که بهترین روزهای بازار سهام بود، پذیره‌نویسی سهام، عرضه اولیه و فروش سهام توسط خصوصی‌سازی انجام نشد.
خرازی افزود: در مدت ۹ ماهه اول سال ۹۲ باید افزایش سرمایه‌های ناشی از آورده نقدی سهامداران پس از ورود موج جدید نقدینگی‌ها به شکلی قابل ملاحظه انجام می‌شد.
وی با بیان اینکه نباید در ۹ ماهه ابتدای ۹۲ که بی‌نظیرترین روزهای بورس به شمار می‌رفت، اجازه افزایش بیش از حد قیمت‌ها داده می‌شد، گفت: در این مدت تقاضای جدید باید صرف خرید سهام جدید در بازار می‌شد.
وی گفت: مدیریت بازار باید سعی کند محصولات مالی جدید در بازار عرضه کند و تقاضای سطوح مختلف بازار را با این ابزارها پاسخ دهد،، اگر قرار است به رشد ۵ درصدی اقتصاد برسیم بورس‌ها باید تعداد پذیره‌نویسی، افزایش سرمایه‌های متعدد و عرضه اولیه‌های جدید را در دستور کار خود قرار دهند.
خرازی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های بورسی طرح‌ها و پروژه‌های افزایش تولید بسیاری دارند، گفت: به این شرکت‌ها باید اجازه افزایش سرمایه داده شود تا با آن به هدف اصلی یعنی تأمین مالی دست یابند.
وی ادامه داد: در سال جدید علیرغم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، کاهش تورم و رشد اقتصادی را توأمان خواهیم داشت بنابراین بورس‌ها باید به وظیفه اصلی‌شان یعنی تأمین مالی اهتمام بورزند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تنها مدیریت بازار در رشد و توسعه دخیل نیستند، گفت: نهادهای مالی از جمله تأمین سرمایه‌ها، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها هم باید وارد عمل شده و با کمک مدیریت در پذیرش شرکت‌ها همکاری‌هایی داشته باشند.
وی با اشاره به آمار بورس‌های جهانی در توسعه گفت: در بورس‌های دنیا علاوه بر حجم و ارزش معاملات تعداد پذیره‌نویسی و ورود شرکت‌های جدید نیز مد نظر قرار می‌گیرد.
خزلی ادامه داد: بورس تهران و فرابورس باید سالانه ۵۰ شرکت جدید روی تابلو بیاورند و از این طریق ۴۰ درصد منابع مالی مورد نیاز در سال برای بنگاه‌های اقتصادی را تأمین کند.
انتهای پیام

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=32567
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

لزوم عرضه محصولات مالی جدید دربورس
لزوم عرضه محصولات مالی جدید دربورس
لزوم عرضه محصولات مالی جدید دربورس
لزوم عرضه محصولات مالی جدید دربورس
لزوم عرضه محصولات مالی جدید دربورس