دولت در حالی بحث بر سر هدفمندی یارانه‌ها را پیگیری می‌کند که فضای اقتصادی ایران طی یک سال اخیر، خصوصا بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم تحت تاثیر این بحث بود . به نظر می‌رسد با توجه به تورم رکودی حاکم بر اقتصاد ایران و کاهش چشمگیر بودجه‌های عمرانی در سال‌های اخیر، تداوم این وضعیت ممکن نباشد . از این رو پس از بحث‌های فراوان ابتدای سال آینده، زمان تصمیم‌گیری برای اجرای فاز دوم هدفمندی خواهد بود . روز گذشته قسمت اول مهم‌ترین وقایع اقتصادی سال ۱۳۹۲ در صفحه هشت منتشر شد. بخش دوم مرور اقتصادی سال ۱۳۹۲ در پی می‌آید:
اجرای فاز دوم هدفمندی
هر چند دولت از ابتدای نیمه دوم سال اعلام کرد قصد دارد ۳۰ درصد از جمعیت یارانه‌بگیر را کاهش دهد، اما با این حال این مهم محقق نشد و ترس از عواقب بعدی سبب شد ایرانی‌ها همچنان یارانه دریافت کنند . به میزان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در هر ماه . با نزدیک شدن به بهار، تلاش‌ها برای انصراف خودجوش از دریافت یارانه فزونی گرفت و نشست و برخاست‌هایی نیز در این حوزه مشاهده شد. با این حال قرار است دولت از ابتدای سال آینده نسبت به توزیع فرم‌های جدید یارانه‌ای اقدام کند تا تنها نیازمندان و خانوارهایی که با کمبود مالی روبه‌رو هستند نسبت به دریافت یارانه اقدام نمایند.
صعود و سقوط بورس
درست در اولین ماه‌های روی کار آمدن دولت یازدهم بورس به اقتصاد ایران لبخند زد با خروج بازار طلا و سکه و ارز از سیبل سرمایه‌گذاری‌های مردم، اقبال سرمایه گذاران به بورس افزایش یافت و شاخص بورس رشدی چشمگیر را تجربه کرد تا نشان دهد در سایه ثبات و امید به بهبود اوضاع می‌تواند محل مناسبی برای جذب سرمایه های خرد و کلان باشد اما با این حال پس از بررسی بودجه سال ۱۳۹۳ و افزایش نرخ خوراک پتروشیمی به ۱۵ سنت، بورس شرایط بدی را تجربه کرد.از آن سو اخباری مبنی بر حضور بابک زنجانی، میلیاردر زندانی ، در بورس منتشر شد و تحت تاثیر این شایعه‌ها بود که بورس فروریخت و شاخص رشد منفی را در دستور کار خود قرار داد .
یک سبد تجربه
دولت یازدهم ، وقتی بودجه سال ۱۳۹۳ را به مجلس ارائه داد، تاکید کرد که قصد ندارد عیدانه‌ای را به مردم پرداخت کند و از بدهی‌های روی دست مانده از بابت عیدانه سال ۱۳۹۲ سخن گفت . با این حال اعلام کرد هزار میلیارد تومان برای حمایت کالایی از مردم کنار گذاشته است .
اما همین سبد کالا محلی برای انتقادات صریح به دولت شد . بسیاری از کسانی که محق نبودند، مشمول دریافت سبد کالایی اعلام شدند. نماینده مجلس، عضو شورای شهر و…. اما هیچ‌گاه پرسیده نشد چرا شما در چنین جایگاهی یارانه می‌گیرید چرا که سبد کالایی به همان کارتی واریز شد که مردم برای دریافت یارانه از آن بهره می‌بردند . در اولین روزهای توزیع سبد کالا در بهمن ماه امسال نیز صف‌های طویلی تشکیل شد . عکس‌های منتشر شده نشان می‌داد اوضاع تا چه حد نابسامان است و هشدارها و تاکیدها و وعده‌ها مبنی بر اینکه سبد در آینده نیز قابل دریافت است، افاقه نکرد و صف‌ها آن قدر شلوغ ماند تا اینکه گذشت زمان دوای درد شد و صف‌ها کم کم خلوت شد و بالاخره مردم به این نتیجه رسیدند تا پایان سال ۱۳۹۲ می‌توانند سبد کالا دریافت کنند .قرار است سال آینده هر دو ماه یکبار و در مجموع شش سبد کالایی به مردم تخصیص داده شود. آیا دولت از یک سبد تجربه‌اش برای سبد کالایی سال‌های آینده بهره خواهد برد؟
خارجی‌ها می‌آیند
درست پس از اجرای توافق ژنو بود که هیات‌های خارجی سرازیر ایران شدند . هیات‌هایی از آلمان، فرانسه، چین و بلژیک راهی ایران شدند و هیات‌هایی از هلند و ایتالیا و اتریش و … نیز در راه ایران هستند. چین که پیشتر مهم‌ترین شریک تجاری ایران، در روزگار دوری ایران از غرب بود در همین مدت محدود سه هیات راهی ایران کرد نشان داد پنجره اقتصاد ایران رو به جهان باز شده و قرار است درهای اقتصاد ایران ینز به زودی گشوده شود. هر چند آمریکایی‌ها تهدیدهایی را علیه ایران به کار می‌برند و برای شرکت‌هایی که قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند خط و نشان می‌کشند اما نشانه‌ها حاکی از بهبود اوضاع است. می‌توان به حرف‌های مقامات اقتصادی نیز دلخوش داشت که می‌گویند سال ۱۳۹۳ قطعا سال بهتری از ۱۳۹۲ خواهد بود.
منبع: قانون


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=32357
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

دولت با یک سبد «تجربه» به استقبال بهار می‌رود
دولت با یک سبد «تجربه» به استقبال بهار می‌رود
دولت با یک سبد «تجربه» به استقبال بهار می‌رود
دولت با یک سبد «تجربه» به استقبال بهار می‌رود
دولت با یک سبد «تجربه» به استقبال بهار می‌رود
دولت با یک سبد «تجربه» به استقبال بهار می‌رود
دولت با یک سبد «تجربه» به استقبال بهار می‌رود