بنگاه های اقتصادی در حالی روزهای پایانی سال را به پایان می برند که بیم و امید حضور رقبای خارجی در بازارهای خود را برای سال آینده در سر می پرورانند. وضعیت تاریخی حذف تدریجی برخی تحریم ها سبب شد تا صنایعی مانند خودرو ،بانک و بیمه شاهد رقبایی باشند که از پشت درهای بسته نیم نگاهی به بازار ایرانی داشته اند .بازاری که صنعت بیمه در آن در ۱۱ ماهه سال جاری موفق به تولید ۱۴۱.۹ هزار میلیارد ریال حق بیمه شده است و پتانسیل ۳۰۰ میلیارد دلاری برای صنعت بانکی دارد.

چندی پیش محمد ابراهیم رئیس کل بیمه مرکزی ایران با اشاره به مراجعات نمایندگان بیمه های خارجی به ایران برای سنجش زمینه های همکاری، از اعطای مجوز به دو شرکت معتبر اروپایی برای تأسیس دفتر ارتباطی بیمه در ایران خبر می دهد.
وی معتقد است که اگر دولت تدبیر و امید بتواند بر مشکلات تحریم و روابط بین الملل که چشم اندازهای خوبی برای آن فراهم شده است فائق آید، یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی که از نتایج این ارتباط بهره مند خواهد شد، صنعت بیمه است.

اخبار معتبر از بیمه مرکزی نشانگر آن است که پس از توافقتامه ژنو بیمه مرکزی با ترافیک درخواست ملاقات نمایندگان و بروکرهای شرکت های معتبر بیمه خارجی مواجه بوده و بسیاری از این شرکت ها برای سنجش زمینه های همکاری، نمایندگان خود را به ایران فرستاده اند.

اما آخرین اخبار از صنعت بیمه نشانگر افزایش تعداد تقاضا فراتر از آنچه است که رئیس کل بیمه مرکزی در روزهای گذشته اعلام کرده است .
به گزارش ایران و جهان، رحیم مصدق، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در خصوص چگونگی حضور بیمه های خارجی در کشور به خبرنگار ما می گوید: هرچند که روش های متفاوتی برای سرمایه گذاری بیمه های خارجی در کشور وجود دارد،بر اساس قانون برنامه پنجم ایجاد شعب شرکت های بیمه خارجی در ایران پیش بینی شده است .
از معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی می پرسم که رویکرد بیمه مرکزی برای حضور شرکت های خارجی چگونه است که می گوید: بیمه مرکزی از سرمایه گذاری این شرکت ها در قالب خرید سهام شرکت های بیمه ایرانی استقبال می کند .

مصدق در تشریح سخنان این بخش می گوید: اعتقاد داریم ورود سرمایه گذاران خارجی در صنعت بیمه در کنار شرکت های داخلی باعث افزایش توانایی مالی شرکت های بیمه و افزایش سرمایه می شود . به گفته وی در کنار تقویت توان مالی انتقال تجربیات و دانش فنی و روز بیمه ای از دیگر مزیت های ورود خارجی ها است ضمن آنکه این ورود از پروسه های تکمیل رقابت در صنعت بیمه است .
این در حالی است که به گفته این مقام آگاه در حال حاضر با ورود شرکت های غیر دولتی رقابت ایجاد شده اما ورود بیمه های خارجی می توانند تکمیل کننده حلقه های رقابتی باشد و از این طرق بیمه مرکزی این موضوع را پیگیری می کند.

این مقام آگاه در بیمه مرکزی در تکمیل سخنان خود اذعان دارد؛ در حال حاضر طبق مقررات شرکت های خارجی می توانند در ایران شعبه تاسیس کنند و یا سهام شرکت های ایرانی را خریداری کنند .
از او می پرسم که آیا محدودیتی در خرید سهام وجود دارد که پاسخ می دهد:در مناطق آزاد محدودیت خرید سهام وجود ندارد ولی در سرزمین اصلی تقریبا تا ۵۰ درصد را با تصویب هیات دولت خرید سهام بیمه های ایرانی را امکان پذیر است .

مصدق می گوید: با توجه به اینکه به جز بیمه ایران سایر شرکت ها غیردولتی هستند و تفاوتی از نظر مقررات وجود ندارد مجوز خرید تا ۲۰ درصد سهام در اختیار بیمه مرکزی است و بیشتر از آن با موافقت هیات دولت تا ۵۰ درصد هم قابل افزایش است .

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی می پرسم اخیر رئیس کل بیمه مرکزی از ورود دو شرکت معتبر اروپایی خبر داده است جزئیات بیشتری را در این خصوص ارائه بفرمائید که می گوید:اخیر دو شرکت معتبر اروپایی در ایران مجوز ارتباطی دریافت کردند که یکی از شرکت ها بیمه سوئیسی «اس او اس واسان» است که دفتر ارتباطی دایر کرده و تقاضای تاسیس شعبه نیز دارد و یک شرکت انگلیسی هم از قبل دفتر ارتباطی آن در ایران دایر بوده که مایل است فعالیتش را توسعه دهد.

از مصدق می پرسم تقاضای جدیدی از سوی سایر شرکت های بیمه دارید که می گوید:به جز این دو شرکت یک شرکت بیمه روسی و یک شرکت بیمه فرانسوی هم تقاضای تاسیس دفتر ارتباطی داشتند که تقاضا ها در بیمه مرکزی در حال بررسی است .همچنین تقاضای دیگری از یک شرکت پاکستانی داریم که آن نیز در بیمه مرکزی در حال بررسی است .

اما ذکر این نکته در پایان خالی از لطف نیست که به اعتقاد برخی کارشناسان در شرایط فعلی یکی از مهم ترین نکات برای صنعت بیمه کاهش فاصله با بیمه های حرفه ای و استاندارد در دنیا است و مسئله دیگر خدمات دهی به اقتصاد و مردم است .مقایسه صنعت بانک امروز ما با بیمه های روز دنیا نشان می دهد که مردم سرویس های زیادی را از بیمه ها می توانند دریافت کنند و نمی کنند. بنابراین ارتقا سرویس ها و افزایش دایره شمول خدمات بیمه ای و عمق خدمات که همه بتوانند از خدمات برخوردار شوند از نکات بسیار مهم و اساسی است .

بازار بیمه کشور از بخش هایی است که پس از توافقات ژنو به سرعت درِ آن به روی همکاری های بین المللی گشوده شده است و این هشداری است برای صنعت بیمه کشور که چنانچه زمینه برای حضور شرکت های بیمه خارجی در ایران (مشارکت در مالکیت، مدیریت یا بازاریابی) فراهم شود؛ طبیعتاً کارشناسان صنعت بیمه ایران بایدآمادگی بیشتری برای حضور در این بازار رقابتی پرتحرک داشته باشند .

همان گونه که پیش از این رئیس کل بیمه مرکزی اذعان داشته بود رقابت در بازار جهانی و ایفای نقش برجسته در آن مستلزم داشتن ابزارهای کافی از جمله تسلط کامل به IT مرتبط با بیمه و زبان انگلیسی است و مدیران عامل شرکت های بیمه باید زمینه آموزش های مرتبط را برای نیروها و کارشناسان شرکت متبوع فراهم کنند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=32027
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ورود شرکتهای روس وفرانسوی به بازار بیمه ایران
ورود شرکتهای روس وفرانسوی به بازار بیمه ایران
ورود شرکتهای روس وفرانسوی به بازار بیمه ایران
ورود شرکتهای روس وفرانسوی به بازار بیمه ایران
ورود شرکتهای روس وفرانسوی به بازار بیمه ایران