سکه‌های بازار آتی در حالی روز گذشته دوباره وارد فاز کاهش قیمت شدند که در شروع معاملات خود با افزایش بین هفت تا ۱۷ هزار تومان از سررسید نزدیک تا دور روبه رو بودند. سکه‌های تمام بهار بازار نقدی هم تا ۱۳ هزار تومان بر قیمت افزودند. این روند اما پایدار نبود و در ادامه هر دو بازار آتی و نقدی در مسیر کاهشی حرکت کردند.

به گزارش پول پرس، این در شرایطی بود که اونس طلا که از ابتدای هفته جاری تاکنون در مسیر افزایشی حرکت کرده، روز گذشته هم تا حدودی بر قیمت افزود. در این روز اونس طلا تا ۱۳۶۷ دلار هم بالا رفت که نشان‌دهنده افزایش۱۴ دلاری به نسبت قیمت روز سه‌شنبه بود. دلار اما دیروز شاهد تغییرات زیادی بود. بهای این ارز طی این روز بین ۳۰۳۷ تا ۳۰۶۴ تومان در نوسان بود که نسبت به بهای سه‌شنبه کاهش داشت. به این ترتیب سکه‌های بازار نقدی و آتی از مسیر افزایشی خود بازگشتند. سکه‌های نقدی ابتدا برای ساعاتی در قیمت‌های روز سه‌شنبه دادوستد شدند و پس از آن حدود پنج هزار تومان ریزش داشتند. سکه‌های آتی اما از نزدیک ترین تا دورترین سررسید بین ۱۲ تا ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتند؛ اما این روند هم چندان پایدار نماند و با بازگشت دلار به نزدیک سقف قیمت‌های روز گذشته، سکه‌های نقدی و آتی کمی از شدت کاهش بها کاستند.
به اعتقاد کارشناسان بازار، حرکت‌های دلار تا حدودی بازار آتی سکه را ترسانده است؛ در هفته دوم اسفندماه دلار با گذشتن از مرز ۳۱۰۰ تومانی، باعث شد تا با صعود شدید قیمت سررسیدهای آتی سکه، اختلاف بهای بین این سررسیدها به شدت افزایش پیدا کند. پس از آن با ریزش تدریجی دلار، آتی سکه هم از قیمت‌ها کاست تا جایی که از بهای سکه شهریور حدود ۲۰۰ هزار تومان کاسته شد و تفاوت قیمت بین سررسیدهای این بازار هم کم شد. به اعتقاد این کارشناسان به نظر می‌رسد به دلیل کاهش تقاضا برای دلار، تا پایان امسال شاهد بازاری آرام برای دلار باشیم و پس از آن در تعطیلات نوروز هم تقاضای چندانی برای این ارز وجود ندارد. روز سه‌شنبه بهای دلار تا ۳۰۹۰ تومان هم رسید اما در نهایت با قیمت ۳۰۵۵ تومان از بازار خداحافظی کرد و روز گذشته به نسبت این قیمت، کاهش داشت.
روز سه‌شنبه صعود همزمان دلار و اونس طلا، آتی سکه را به سمت افزایش قیمت‌ها سوق داده بود؛ اما دیروز بالا رفتن قیمت جهانی طلا، کمی فروشندگان آتی را ترساند و مقداری تقاضای خرید هم وارد بازار شد و این مساله موجب شد تا بازار آتی سکه بالا باز شود (تا حدود دو درصد بر بهای سررسیدهای دورتر افزوده شد)، اما پس از آن با ریزش دلار، بازار آتی ریزش کرد. دیروز بسیاری از خریداران این بازار به دنبال موقعیت مناسب برای خروج از معاملات بودند. با نزدیک شدن به پایان سال، پیش‌بینی می‌شود آتی روزهای آرامی را تا پایان تعطیلات نوروز پیش رو داشته باشد و برخی کارگزاران معتقدند این احتمال وجود دارد که در نیمه دوم فروردین‌ماه، آتی سکه حرکت‌های رو به بالایی را تجربه کند، یعنی زمانی که جزئیات فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مشخص شود، ضمن اینکه تغییر نرخ دلار مبادلاتی هم می‌تواند تا حدودی بر بازار ارز اثرگذار باشد. در مورد آتی سکه تا پایان سال پیش‌بینی روند کاهشی قیمت وجود دارد، چراکه اختلاف بین سررسیدهای آن هنوز کمی بالا است و حتی ممکن است قیمت سررسید اردیبهشت به سکه نقدی نزدیک شود.
اونس طلا اما در وضعیت خوبی به سر می‌برد. گذشتن از مرز روانی ۱۳۵۰ دلار که چندین بار در آن گیر کرده بود و نوسان در قیمت‌های بالای ۱۳۶۰ دلار، روزهای خوبی را برای این فلز رقم زده است. رشد فزاینده تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای جهانی موجب شد تا قیمت این فلز روز گذشته به بالاترین حد خود در۴ ماه و نیم اخیر برسد. گفته می‌شود افت شدید شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و ادامه تنش در روابط روسیه و اوکراین، از مهمترین عوامل ادامه روند صعودی قیمت طلا است.
در این سو اما این روزها دوباره از شدت صعود قیمت دلار کاسته شده که نشان‌دهنده کاهش تقاضا برای این ارز است. گذشتن دلار از مرز ۳۱۰۰ تومان طی یکی دو هفته گذشته نشان از تقاضای زیاد برای این ارز تا یک ماه آینده داشت، اما حالا این تقاضا برآورده شده و خروج این تقاضا از بازار ارز موجب بازگشت آرامش به بازار شده است، اما ورود هر تقاضای جدیدی باز هم پتانسیل نوسانی کردن بازار ارز را دارد. اما چنین بازاری قابلیت حرکت‌های شدید را دارد که آتی سکه را هم متاثر می‌سازد.
سررسید شهریور بازار آتی، چند روزی است که بیشترین حجم قراردادهای معامله شده و همچنین بالاترین رقم ارزش معاملات را از آن خود کرده است، اما پیش‌بینی می‌شود این سکه ظرف یکی دو هفته آینده کم کم جای خود را به سررسید آبان بدهد؛ روز گذشته هم شهریور تنها سررسیدی بود که در آن شاهد بسته شدن برخی موقعیت‌ها و در عوض شاهد باز شدن پوزیشن‌های جدید برای سررسید آبان بودیم. معمولا سررسید دورتر جذابتر است و بازیگران آتی به تدریج به سمت آن حرکت خواهند کرد. سکه آبان که از روز دوشنبه وارد بازار شده با قیمت یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان کشف قیمت شد. طی روزهای اخیر حجم قراردادهای معامله شده سکه‌های آتی ارقام امیدوارکننده و بالایی را به ثبت می‌رساند، به طوری که پس از گذشت بیش از ۶ ماه، روز دوشنبه هفته جاری دوباره این حجم به بالای ۱۹هزار قرارداد در روز رسید. البته از همین روز بود که سررسید آبان وارد بازار شد اما بیشترین میزان قراردادها مربوط به سررسید شهریور بود که بیش از ۱۳ هزار قرارداد در یک روز را به خود اختصاص داد. کارگزاران آتی اما معتقدند که اگر مشکلات و پروسه طولانی مدت ورود به بازار آتی سکه نبود، بدون شک به دلیل نوسانات شدید و گاه عجیب این بازار در یکی دو هفته اخیر، شاهد ورود بازیگران جدید بسیاری به آتی بودیم که این امر می‌توانست حجم و ارزش معاملات این بازار را بیش از این‌ها افزایش دهد.

 

 
منبع: دنیای اقتصاد

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=31876
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سردرگمی سکه از نوسان دلار
سردرگمی سکه از نوسان دلار
سردرگمی سکه از نوسان دلار
سردرگمی سکه از نوسان دلار
سردرگمی سکه از نوسان دلار