آمارهای رسمی وضعیت بیکاری کنونی را تا ۱۲ درصد نشان می‌دهد، در حالی که در سال‌های پیش‌تر تا ۱۰درصد نیز بوده است از این رو تا زمانی که رشد بیکاری وجود دارد یعنی تعداد بیکاران نیز در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل از ایلنا ،نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۲، منفی ۱/۸۷ اعلام شد.
بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۲، منفی ۱/۸۷درصد اعلام شد.
در آستانه نشست برگزاری اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول، این صندوق به بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی کشور‌های جهان پرداخته و عملکرد یکساله کشور‌های متبوع را در حوزه پولی و مالی را منتشر کرده است.
بر پایه گزارشی که صندوق بین المللی پول از برخی شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۲ منتشر کرده است، کاهش درآمد ایران از صادرات نفتی قابل توجه  است، اما در عین حال نرخ منفی رشد اقتصادی ایران از مهم‌ترین مؤلفه‌های تاریک اقتصاد ایران است.
بر اساس این گزارش، درآمد‌های نفتی ایران در سال ۲۰۱۲، ۵۱ میلیارد دلار و واردات نیز ۱۹ درصد با کاهش روبرو بوده است.
تناقض‌های دولت، پنهان سازی آماری‌ها
پیش از این مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان مجلس از کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور بر خلاف ادعای دولت خبر داده بودند.
چندی پیش مصباحی مقدم، نماینده مردم تهران، نرخ رشد اقتصادی ایران را در سال ۲۰۱۲، (۹۰-۹۱) منفی ۴ دهم درصد اعلام کرد و احمد توکلی در صحن علنی مجلس و در زمان بررسی تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۲، بر آن صحه گذاشت.
هرچند که معاون برنامه ریزی، نظارت و راهبردی رئیس جمهور با تکذیب این اظهارات، سخنان نمایندگان و اقتصاد دانان را غیر کار‌شناسی و غیر منطقی توصیف کرده است.
نکته جالب توجه در اظهارات بهروز مرادی، عدم توجیه سخنان خود مبنی بر خلاف واقع بودن اظهارات نمایندگان مبنی بر کاهش نرخ رشد اقتصادی کشوربود.
در همین حال بعد از تکذیب اظهارات نمایندگان مجلس از سوی معاون برنامه ریزی، نظارت و راهبردی رییس جمهور، بانک مرکزی در گزارشی از شاخص‌های کلان اقتصادی کشور به کاهش ۱/۵ درصدی نرخ رشد اقتصادی ایران اذعان کرد.
به گفته کار‌شناسان، تناقض‌های بیشمار دولت در خصوص نرخ رشد اقتصادی تنها بیانگر نشانه‌های منفی بودن نرخ رشد اقتصادی و از آن سود عدم همسان سازی آمار‌ها از سوی دولت است.
کاهش تولید اشتغال، نزول نرخ رشد اقتصادی
رشد اقتصادی موجب ایجاد اشتغال است. طی چند سال گذشته، بر اساس آمار‌های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار، نرخ رشد بیکاری و همچنین از دست رفتن فرصت های شغلی ایجاد شده، باعث تسریع در فرآیند کاهش نرخ رشد اقتصادی بوده است.
بر پایه آمار‌های منتشره از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال گذشته افزایش بیش از ۱۲ درصدی داشته است.این در حالی است که به گفته بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی، برای تعیین نرخ اشتغال و بیکاری از سوی مراجع آماری، تنها ورودی‌ها را محاسبه کرده و خروجی‌ها را نادیده می‌گیرند.
مسعود نیلی، اقتصاد‌دان در این باره گفته است که آمارهای رسمی وضعیت بیکاری کنونی را تا ۱۲ درصد نشان می‌دهد، در حالی که در سال‌های پیش‌تر تا ۱۰درصد نیز بوده است از این رو تا زمانی که رشد بیکاری وجود دارد یعنی تعداد بیکاران نیز در حال افزایش است.
همچنین محمود جام ساز نیز در این خصوص گفت: میزان زیادی از افزایش بیکاری در کشور به دلیل تقاضاهای بی‌پاسخ عرضهٔ کار از سوی جوانان است و بخشی از این افزایش نیز نرخ مربوط به از دست رفتن بخشی از مشاغل به دلیل رشد اقتصادی منفی است.
به گفته وی علت کاهش رشد اقتصادی، کاهش قیمت نفت و رکود دو سال گذشته بوده است.
واکنش عرضه‌ به تداوم شد تقاضای ناشی از افزایش هزینه‌های دولت، سیاست‌های توزیعی از جمله اجرای هدفمندی یارانه‌ها بسیار منفی بوده که نتیجه آن افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و گسترش بیکاری قابل بوده  است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=3164
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کاهش نرخ رشد اقتصادی سال ۹۱ چگونه اتفاق افتاد؟
کاهش نرخ رشد اقتصادی سال ۹۱ چگونه اتفاق افتاد؟
کاهش نرخ رشد اقتصادی سال ۹۱ چگونه اتفاق افتاد؟
کاهش نرخ رشد اقتصادی سال ۹۱ چگونه اتفاق افتاد؟
کاهش نرخ رشد اقتصادی سال ۹۱ چگونه اتفاق افتاد؟