با توجه به تعلل برخی بانکها در نصب آنتیاسکیمرها روی دستگاههای عابر خود شاید بتوان گفت که در حال حاضر دیواره امنیتی محکمی برای عدم ورود سارقان به حساب دارندگان کارت وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل از ایسنا، حدود دو سالی است که از طرف بانک مرکزی به تمامی بانکها بخشنامه و دستورالعملی ارسال شده و آنها موظف به نصب آنتی اسکیمر روی دستگاههای عابر بانک هستند ولی هم چنان برخی بانکها بنا به دلایلی این کار را انجام ندادهاند که همین موضوع مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و سارقان توانستهاند از حساب آنها برداشت کنند.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در این رابطه گفت: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد خودپردازها فاقد آنتی اسکیمر هستند که ما برای نصب آنها پیگیری های لازم را انجام میدهیم.
ناصر حکیمی تاکید کرد: یکی دیگر از راههایی که برای برداشت حساب از کارت مردم انجام میشود نصب دوربین در گوشهای از خودپرداز است که سارقان از طریق دوربین به رمز مشترک دست یافته و اقدام به برداشت پول میکنند که مردم میتوانند با گذاشتن دست خود روی دوربین مانع از دید دوربین شده و رمز خود را وارد کنند ولی صفحه کلید روشی است که معمولا سرقت از طریق آن انجام میشود.
وی گفت: در برخی مواقع هم تجهیزات اضافهای عمدتا روی خودپردازها نصب میشود که این تجهیزات با کمی دقت قابل تشخیص و شناسایی است و اینها اطلاعات مربوط به نوار مغناطیسی کارت را دریافت کرده و بعد با استفاده از اطلاعاتی که روی آن قطعه اضافه است کارت دیگری را با کارت قبلی شبیه سازی میکنند.
وی با بیان اینکه در این مورد در گذشته اطلاع رسانی های انجام دادیم گفت: بر اساس بخشنامه ای به بانکها اعلام کردیم که باید آنتی اسکیمر را روی تمامی خودپردازهای خود نصب کنند. آنتی اسکیمر قطعه ای است که روی قسمت کارتخوان قرار میگیرد و مانع از اضافه کردن قطعه دیگری روی صفحه کلید میشود.
حکیمی در پاسخ به این سوال که اگر برداشت وجهی از حساب مشترکی با استفاده از این روش انجام شود مشترک باید چه کاری انجام دهد گفت: در حال حاضر قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد و ما نمیدانیم با چه خط کش و میزانی می توانیم این موضوع را اندازه گیری کنیم و نمیدانیم که خود مشترک تا چه میزان مقصر بوده است.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی ادامه داد: در اکثر موارد گزارشاتی که به ما داده میشود اگر مشخص شود کوتاهی از سمت بانک بوده ما آن بانک را ترغیب میکنیم که خسارت مشتری را به گونه ای جبران کند ولی اندازه گذاشتن برای این موضوع و پرداخت خسارت خیلی راحت نیست و نمیتوانیم به صورت قطعی بگوییم که این کار انجام میشود.
انتهای پیام