قیمت ارز طی روزهای اخیر در حالی افزایش یافته است که دولت تدبیر و امید پیش از این سفت و سخت مقابل کاهش نرخ دلار در تکانه‌های مثبت سیاسی جلوگیری کرد .

به گزارش پول پرس، قیمت دلار در حالی این روزها از ۳۰۲۵ تومان گذشته است که برخی از صرافان منطقه فردوسی و فروشندگان حاشیه خیابان حاضر نیستند دلارهایشان را حتی به این رقم بفروشند و معتقدند قیمت ارز در روزهای آتی روند صعودی خود را طی خواهد کرد .
یکی از صرافان منطقه فردوسی در پاسخ به این سوال که چرا نرخ ارز طی روزهای اخیر افزایش یافته است، گفت: مشتریان ما برای خرید ارز افزایش یافته اند اما اغلب این افراد در حد و اندازه ۳ تا ۵ هزار دلار خرید می‌کنند. وی با اشاره به انبوه جمعیتی که در خیابان فردوسی بودند، گفت: این افراد احتمالا برای سفرهای نوروزی خود دلار و سایر ارزها را می‌خرند و به همین دلیل افزایش نرخ رخ داده است . تمام خرید آنها ممکن است به اندازه یک تاجر بزرگ نباشد اما در حقیقت چون تعداد مشتریان زیاد شده و فصل هم فصل داغ بازار است، چنین اتفاقی رخ داده است .
وی گفت: در ضمن خود دولتی‌ها هم این روزها سیگنال افزایش قیمت می‌دهند. می‌گویند که قرار است بنزین گران شود و یارانه‌ها هم قطع شود و هم فاز دوم هدفمندی شروع شود . به هر حال این‌ها تا حدی مردم را نگران می‌کند . این فعال بازار گفت: غالبا در این موعد زمانی قیمت ارزهای معتبر افزایش می‌یابد چرا که ایرانی‌ها در نوروز بیشترین حجم سفرهای خارجی را دارند .
افزایش مشتری لیر و درهم
یکی از فروشندگان ارز در حاشیه خیابان فردوسی نیز در حالی که زیر لب به رهگذران می‌گفت: دلار، دلار، لیر، در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا تعداد مشتریان در این روزها افزایش یافته است یا خیر گفت: مشتری لیر، درهم و دلار افزایش یافته است چون مردم اغلب برای مسافرت یا به ترکیه می‌روند یا دوبی و هر جای دیگری هم بخواهند بروند می‌توانند دلار ببرند و به راحتی خرج کنند . وی که می‌گفت ۱۵ سال است در حاشیه خیابان فردوسی به خرید و فروش ارز اشتغال دارد، در پاسخ به این سوال که آیا مشتری ارزهای خارجی در سال جاری به اندازه سال‌های قبل هست یا خیر، گفت: مشتری نسبت به سه – چهار سال قبل کم شده است . سه – چهار سال قبل همه قشر مردمی برای خرید ارز می‌آمدند و می گفتند ترجیح می‌دهند به جای اینکه دائم به سفر داخلی بروند ، از یک کشور دیگر هم بازدید کنند .آن زمان ارز ارزان بود . اما از وقتی دلار گران شده است حجم مسافران کاهش یافته و تیپ آنها عوض شده است . فقط کسانی دلار می‌خرند که معلوم است پولدارند . وی گفت: غالبا این روزها مشتریان ما بین هزار تا سه هزار دلار ارز می‌خرند و این بدان معنی است که خریدار عمده نیستند و کار تجاری ندارند .
رشد قیمت طلا
از سوی دیگر احمد وفادار رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر سبب شده است نرخ طلا و سکه نیز افزایش پیدا کند .
وی گفت: طبیعتا تمایل مردم به سفرهای خارجی و نبود ارز مسافرتی در بانک‌ها سبب شده است مردم نیازهایشان را از بازار آزاد تهیه کنند و همین امر موجبات رشد قیمت دلار به بالای سه هزار تومان را فراهم آورده است . وی افزایش نرخ دلار و سایر ارزها را زودگذر دانست و گفت: مطمئنا با پایان ایام نوروز ، دلار دوباره به زیر سه هزار تومان بازخواهد گشت چرا که دلیلی برای بالا ماندن این نرخ وجود ندارد .
وی با اشاره به اینکه دلار در بازار ایران هنوز کمیاب است، گفت: حجم اسکناس‌های دلاری موجود در بازار محدود است و وقتی مردم حتی برای تامین نیازهای خرد خودشان می‌خواهند دلار بخرند با افزایش نرخ مواجه می‌شویم . وی خواستار عرضه ارز از سوی بانک مرکزی شد و گفت: در این موقعیت حساس بهتر است بانک مرکزی با عرضه ارز مانع از رشد قیمت دلار شود چرا که افزایش نرخ دلار و برخی دیگر از ارزها روی فعالیت برخی مشاغل مانند شغل ما تاثیر منفی قابل‌توجهی به جا گذاشته است .
وی در توضیح این مطلب افزود: وقتی در روزهای اخیر نرخ هر گرم طلا به بالاتر از ۹۷ هزار تومان رسیده است، بازار در رکود فرو می‌رود چون کمتر کسی برای خرید اقدام می‌کند . حال آنکه در بهترین موقعیت اقتصادی کشور نیز صنف طلا فروش در این موقع از سال با رونق مواجه نبودند چرا که غالبا مردم از ابتدای اسفند مایحتاج خوراکی مورد نیاز و پوشاک مورد نیازشان را می‌خرند و بعد اگر پولی باقی بماند آن وقت مردم برای خرید طلا تصمیم می گیرند . به هر روی داغ‌ترین روزهای فعالیت صنف طلافروش همین۴- ۳ روز پایان سال یعنی از ۲۵ بهمن ماه تا روز اول فروردین است که در دو سال اخیر به دلیل تورم بالا و بی‌ثباتی شدید اقتصاد در این روزها هم ما رونقی را شاهد نبودیم .
وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها در بازار ، در صورت تغییر نکردن وضعیت موجود افزایش نخواهد داشت، گفت:من معتقدم این وضعیت، یک وضعیت کاملا طبیعی و زودگذر است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت ارز به دلیل اعلام اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش نرخ ارز در بودجه نیست، گفت: این‌ها حدس و گمان است من بعید می‌دانم تا وقتی اتفاق در حوزه اقتصاد رخ نداده است، قیمت‌ها افزایش یابد .

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=30718
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سفرهای نوروزی عامل تضعیف ریال
سفرهای نوروزی عامل تضعیف ریال
سفرهای نوروزی عامل تضعیف ریال
سفرهای نوروزی عامل تضعیف ریال
سفرهای نوروزی عامل تضعیف ریال