جاوید شیرازی*: تیم ملی،‌ یعنی تیم همه ما، چه از عملکرد آن خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید، چه ببرد و چه نبرد، ‌چون تیم ملی است؛ ‌وظیفه داریم چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ مالی از آن حمایت کنیم،‌ تیم ملی فوتبال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

-در روزهای اخیر و پس از انصراف حامی پیشین تیم ملی فوتبال، یک شرکت خصوصی دیگر، تامین منابع مالی مورد نیاز آن را تقبل کرده وعلاوه بر آن یک اپلیکیشن را برای جلب مشارکت حمایت دیگر علاقمندان بارگزاری نموده که به وسیله آن همه ما می توانیم با استفاده از آن ،‌ تیم ملی فوتبال را مورد حمایت قرار دهیم . این عمل و همراه با طرح موضوع گلریزان از سوی یکی از مدیران ارشد بانک پاسارگاد در این باره، باعث شده اند تا کلیت موضوع حمایت از تیم ملی از سوی برخی مورد انتقاد تند قرار بگیرد.

-اخلاق و پول
نگاهی به سکوهای مملو از جمعیت استادیوم های ورزشی و حضور پر رنگ جمعیت مشتاق به ویژه در بازیهای بین المللی نشان می دهد که علاقمندان به خوبی سهم خود را برای حمایت روانی از تیم های ملی به جا می آورند اما،‌ تیم های ملی علاوه بر حمایت های معنوی و روحی، نیازمند حمایت های مالی و برخورداری از احترام واقعی نیز هستند ، کاری که سالیان سال است در زورخانه ها از سوی حامیان کشتی در قالب “گلریزان” انجام پذیرفت است. ‌اما وضعیت نوین ورزش کشور با توجه به توسعه همه جانبه آن دیگر نمی تواند بر درآمد های خرد و نامنظم این شیوه تامین مالی تکیه کند.
در سالهای اخیر و به طور سنتی، ‌هزینه تیم های ملی در تمامی سطوح با واسطه گری فدراسیون ها از سوی دولت ها و به فراخور توان آنها انجام می شده است،‌ اما مدتها است که این نحوه تامین مالی به دلیل مشکلات و نارسایی ها با انتقاد های فراوانی روبرو شده و تجاری سازی ورزش در دستور کار سازمان های خارجی و داخلی ورزشی قرار گرفته است. به طور مثال فیفا سالها است که فدراسیون های فوتبال کشور ها را برای تجاری سازی لیگ ها تحت فشار قرار داده و از آنها خواسته تا منابع درآمدی قابل اتکایی را سوای حمایت های دولتی برای خود ، باشگاه ها و تیم ها ایجاد کنند .
در دنیای معاصر، مخاطین گسترده ورزش، به عنوان انگیزه اصلی سرمایه گذاران محسوب می شوند، شرکت های تجاری با نمایش آگهی های خود در برای مخاطبین پر شمار ورزشی، هزینه های تیم ها را بر عهده می گیرند. دراین میان هر چه تیم ها از مخاطب بیشتری برخوردار باشند از حمایت بیشتر شرکت ها نیز برخوردار می شوند.

-حاشیه مسلط بر متن
چرا تیم ملی فوتبال ایران که دارای مخاطبین پرشمار در داخل و خارج از کشور است با مشکل جذب حامی مالی مواجه شده بود؟
چرا حامی نخست تیم ملی فوتبال کشور برای حضور در جام جهانی برزیل کنار کشید؟
چرا فدراسیون فوتبال برای جذب حامی در پرطرفدار ترین رشته ورزشی کشور مدتها با مشکل مواجه بود؟
چرا حامی جدید تیم ملی فوتبال با پرداخت ۷ میلیارد تومان علی الحساب و تعهد پرداخت ۱۵ میلیارد تومان، مورد حمله قرار می گیرد؟
چرا …؟
برای پاسخ به این پرسش ها باید به خود فوتبال بازگشت؛ گفته می شود که شیوه فوتبال هر کشور نشان دهنده شخصیت و روابط اجتماعی جاری درآن کشور است . اگر پرونده فوتبال کشورمان را بگشاییم علاوه بر افتخارها و کوشش های فراوان به مواردی از لکه های سیاه نیز برمی خوریم که متاسفانه در سالهای اخیر بیشتر نیز شده اند، ‌مشخص ترین این لکه ها پرونده قطور این ورزش در کمیسیون ماده ۹۰ مجلس شورای اسلامی است.

-فوتبال حرفه ای
قرار است که فوتبال کشور ما حرفه ای باشد اما به قول سرمربی تیم ملی، از حرفه ای بودن تنها پرداخت های گزاف آخر ماه را آموخته است !
قرار است فوتبال ما حرفه ای باشد اما بازیکنان برای اینکه پایشان به توپ بخورد، باید به جای تکیه بر توانایی های ورزشی خود بر روی توانایی مذاکره و اقناع گری مشاورین و نمایندگان خود حساب کنند.
قرار است فوتبال حرفه ای باشد اما نمی تواند بر روی پخش بازیها از شبکه های تلویزیونی کنترلی داشته باشد.
قرار است فوتبال حرفه ای باشد اما بسیاری بازیکنان مستعد به دلیل مهره چینی های غیر حرفه ای و کاسب کارانه نمی توانند در تیم های رده اولی توپ بزنند.
قرار است فوتبال حرفه ای باشد اما حاشیه و متن این وررزش از اخلاق حرفه ای فرسنگ ها فاصله دارد.
قرار است فوتبال حرفه ای باشد اما هنوز ما داوری در سطح نخست بازیهای جام جهانی نداریم.
قرار است فوتبال حرفه ای باشد اما معلوم نیست پولهای کلان در این رشته ورزشی از کجا می آید و به کجا می رود تا جایی که سازمان های حسابرسی دولتی نیز از بستن تراز مالی آنها درمی مانند.
قرار است فوتبال …

-هزینه های اضافی
واقعیت این است که وارد شدن به عرصه فوتبال در ایران و حمایت از تیم ها نیازمند محاسبات عددی و غیر عددی فراوانی است و به قول معروف، برجش بر خرجش می چربد، می گویید نه !
در روزهای اخیر شاهد بودیم که شرکت خصوصی فناپ وابسته به بانک پاسارگاد (‌حامی فیلم جدایی نادر از سیمین) حمایت از تیم ملی فوتبال کشور را برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ پذیرفت و علاوه بر ارایه تعهد پرداخت ۱۵ میلیارد تومان به فدراسیون فوتبال کشور، شرایط حمایت مالی را برای مشارکت دیگر علاقمندان به تیم ملی فوتبال فراهم ساخت ، اما در این میان برخی، از مشارکت ، تعبیر دیگری ارایه دادند و آن را سوء استفاده و فرصت طلبی این شرکت و البته ضعف فدراسیون فوتبال تعریف کردند.
مشخصم نیست چرا ما از بخش خصوصی توقع هزینه کرد برای تیم ملی، بدون چشم داشت را باید داشته باشیم ،‌ فناپ،‌آل اشپورت و یا هر شرکت خصوصی دیگر، ‌علاه بر علاقه و انجام وظیفه اجتماعی باید به دنبال منافع اقتصادی خود نیز باشد، تا بتواند تامین مالی را ادامه دهد،‌ مگر شرکت بنز ، آدیداس و یا بایرن که از تیم های مشخصی حمایت می کنند، به دنبال منافع خود نیستند، ‌اگر اینگونه نباشد، ‌فوتبال حرفه ای اصولا شکل نمی گیرد.
موضوع مهم دیگر این که نقد و بررسی و طرح هر مقوله از زوایای گوناگون، امری ضروری برای پیشرفت ، ایجاد جامعه ای مدرن و زنده است، اما چگونه می شود که یک موضوع تنها از یک زاویه و رویکرد خاص در زمانی خاص ، مورد نقد گروهی در یک صنف خاص قرار می گیرد! امید است این همه اتفاقی باشد!

-حرفه ای عمل کنیم
به هر روی، حرفه ای شدن فوتبال پیش نیازها و ساختارهای بایسته خود را دارد و قابل پیش بینی بود که حرکت فدراسیون فوتبال (‌علی رغم ضعف های جدی در مدیریت) در مسیر حرفه ای شدن این رشته ، با توجه به جو موجود در فضای نیمه حرفه ای فوتبال ، با مقاومت ها و مخالفت هایی نیز برخورد کند.اما با ید توجه داشته باشیم که درهر صنف ، طبقه و جایگاهی که قرار داریم ، تیم ملی ، ‌متعلق به همه ایرانیان است و وظیفه داریم حمایتش کنیم و البته تخریبش هم نکنیم .

-چند فرضیه درباره موضوع بالا
الف: ساختارهای اقتصادی و فکری ورزش همچنان غیر حرفه ای است و برخی دست اندرکاران در فضای ورزش سنتی تنفس می کنند.
ب: منافع گروهی و شخصی در اطراف ورزش و به ویژه در رشته پولساز فوتبال آنقدر تقویت شده است که منافع عمومی امکان ظهور و بروز لازم را پیدا نمی کند و از این منظر دستخوش تعبیرات نامربوط می شود.
پ:‌ در فضای غیر حرفه ای ، برخی حرفه ای ها آموخته اند که می توانند با ایجاد تعبیرات دلبخواه و تغییر معنی، ماهی مقصود را صید کنند.
ت: گفتمان حاکم بر فضای جامعه نیمه حرفه ای ورزش کشور در حال تغییر است و در شرایطی که هنوز در تا حرفه ای شدن فاصله دارد ، برخی مفاهیم از جمله حمایت ،‌ اخلاق ،‌گلریزان و منافع جمعی در آن در حال تغییر معنایی هستند .

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=30575
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چرا حامیان تیم ملی، گریزان می شوند؟
چرا حامیان تیم ملی، گریزان می شوند؟
چرا حامیان تیم ملی، گریزان می شوند؟
چرا حامیان تیم ملی، گریزان می شوند؟
چرا حامیان تیم ملی، گریزان می شوند؟
چرا حامیان تیم ملی، گریزان می شوند؟
چرا حامیان تیم ملی، گریزان می شوند؟