نخستین همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی با حضور مسئولین کشوری و نخبگان اقتصاد کشور با حمایت بانک مهر اقتصاد و با سخنرانی مدیر عامل این بانک در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش پول پرس، در این همایش که با هدف بررسی مشکلات و راهکارهای برون رفت از معضلات موجود در اقتصاد وابسته به نفت برگزار شد، محسن رضایی – دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام – با تاکید بر این‌که نفت یک سرمایه است و نه یک درآمد گفت: نفت را نباید از اقتصاد جدا کرد بلکه باید رابطه نفت را با اقتصاد اصلاح کرد و آن را به درستی در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرد و درآمد حاصل از تولید این سرمایه‌گذاری را وارد کشور نمود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از این ‌که ایران در ۳۵ سال گذشته نتوانسته است یک پالایشگاه در خارج از کشور خریداری کند، گفت: ارز ناشی از منابع ملی و دلارهای نفتی دلیل تورم است این در صورتی است که می‌توان جریان نقدینگی نفت را با سپرده‌گذاری در علم، صادرات و مناطق کمتر توسعه‌ یافته با نرخ سود تشویقی هدایت کنیم، در این صورت هم تورم کاهش می‌یابد و هم حجم نقدینگی موجب آبیاری صنعت و کشاورزی می‌شود.
حجت الاسلام ابوترابی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی – که از دیگر سخنرانان این همایش بود، اظهار کرد: باید سیاست ها و سرفصل های اقتصاد مقاومتی را که امروز توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد، به عنوان نقشه راه و به منظور ایجاد حماسه اقتصادی در دستور کار قرار دهیم.
وی با بیان این که اقتصاد مقاومتی به صورت عقلانی و بر اساس آموزه های دینی است گفت: این سیاست ها چند رکن دارد که یکی از آن ها مدیریت مصرف و اقتصاد مبتنی بر تولید و نوآوری های علمی است.
ابوترابی فرد با بیان این که استفاده از منابع طبیعی به عنوان درآمد موجب غارتش آن می شود، تصریح کرد: استفاده نادرست از این سرمایه گرانبها، بی بدیل و کمیاب، اقتصاد جوامع را نا کارآمد کرده است.
دکتر نتاج مدیر عامل بانک مهر اقتصاد نیز که به همراه جمعی از صاحبنظران حوزه اقتصاد در پنل تخصصی همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی حضور داشت با بیان اینکه کشور به نفت عادت کرده و به سرعت نمی توان خود را از این وابستگی نجات داد، گفت: در کشور تنها سرمایه نفت و منابع زیرزمینی نیستند که اتلاف می شوند بلکه بسیاری از سرمایه ها مانند سرمایه های انسانی، جغرافیایی و سرمایه اجتماعی بلا استفاده و یا کم استفاده مانده اند که در جای خود باید بر روی آنها تامل شود لذا کاستن ظاهری وابستگی به نفت و توجه نکردن به سایر حوزه مشکلی را حل نخواهد کرد.
نتاج ابراز داشت: سند اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است باید برای تمامی آحاد مردم تشریح شود چرا که اجرای این مهم در درجه اول نیاز به مفاهمه و مشارکت عمومی دارد و در صورت اجرای عملی آن بسیاری از مشکلات کنونی مرتفع خواهد شد.
بر اساس این گزارش، توسعه صنایع پایین دستی و ارزش افزوده نفت، توسعه ظرفیت های تولیدی جایگزین نفت (کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات)، نفت، بودجه دولت و توسعه (انضباط مالی، نظام مالیاتی، ترانزیت، ارائه خدمات، یارانه)، بهبود نظام مالی و جایگزینی منابع مالی نفتی (بازار سرمایه، بازار پولی (بانکی)، تأمین مالی)، مدیریت درآمدهای نفتی و توسعه، الزامات نهادی اقتصاد غیر متکی به نفت، رویکردهای اقتصادی به نفت، نفت و عدالت و بررسی اقتصاد نفت در ایران از دیدگاه اقتصاد اسلامی از جمله محورهای این همایش بودند.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=30131
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

حمایت بانک مهر اقتصاد از همایش ملی نفت
حمایت بانک مهر اقتصاد از همایش ملی نفت
حمایت بانک مهر اقتصاد از همایش ملی نفت
حمایت بانک مهر اقتصاد از همایش ملی نفت
حمایت بانک مهر اقتصاد از همایش ملی نفت
حمایت بانک مهر اقتصاد از همایش ملی نفت
حمایت بانک مهر اقتصاد از همایش ملی نفت