نحوه انجام معاملات ۱۴ نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس از روز شنبه از حالت عادی به حالت توافقی تغییر می‌کند.

به گزارش پول پرس به نقل از تسنیم، نحوه انجام معاملات ۱۴ نماد معاملاتی در بازار پایه که قرار بود از اول اسفند به صورت توافقی معامله شوند، از روز شنبه از حالت عادی به حالت توافقی تغییر می‌کند.
بر این اساس انجام معاملات نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال، مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان، صنایع پتروشیمی دهدشت، پتروشیمی کازرون، کود شیمیایی اوره لردگان، پتروشیمی ممسنی، صنایع پتروشیمی زنجان، توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، بازرگانی و صنعتی آینده‌سازان بهشت پارس، تکادو، سیمان مجد خواف، مجتمع سیمان غرب آسیا، رهشاد سپاهان و صنعتی دریایی ایران در بازار پایه عادی در پایان معاملات روزچهارشنبه متوقف شد و ثبت معاملات توافقی آنها از شنبه انجام خواهد گرفت.
بر اساس این گزارش؛ هر چند که از شوک وارد شده ناشی از انتشار این خبر در هفته های گذشته به عنوان یکی از دلایل افت بازار سرمایه یاد می شود و این موضوع دغدغه‌هایی را در بین سهامداران ایجاد کرده است؛ در مقابل مدیرعامل فرابورس آشنا نبودن با مکانیزم معاملات بازار توافقی را دلیل اصلی نگرانی برخی ناشران و سهامداران اعلام کرد و گفت: انتقال ۱۴ شرکت از بازار پایه به توافقی اقدامی در جهت جلوگیری از نوسان‌گیری برخی افراد سود جو در بازار پایه است و این اتفاق در بازار پایه، فرابورس را جهت سرمایه‌گذاری در حوزه نظارت بازار و تقویت نرم‌افزارهای نظارتی مصمم‌تر می‌کند.
امیر هامونی با اشاره به روند غیرمتعارف برخی شرکت‌های حاضر در بازار پایه فرابورس گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نماد تعدادی از شرکت‌های حاضر در این بازار که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند، به‌صورت غیرمنطقی در حال افزایش است.
مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه گزینه‌های مختلفی برای جلوگیری از حرکات نوسان‌گیران در بازار مورد بررسی قرار گرفت تصریح کرد: افزایش دوره تسویه وجوه از سه به پنج روز، کاهش روزهای معاملاتی بازار پایه، تغییرات در حجم مبنا و دامنه نوسان و انتقال شرکت‌ها به بازار توافقی در جلسات گوناگون مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که در نهایت قرار شد، گزینه‌ای که به سود بازار و سهامداران است عملیاتی شود.
وی افزود: در بازار توافقی بسیاری از محدودیت‌ها از قبیل حجم مبنا و دامنه نوسان وجود ندارد به طوری که سهامداران می‌توانند به راحتی معاملات خود را انجام دهند.
در این رابطه، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس نیز معتقد است: در این ۱۴ شرکت هیچ‌گونه انتقال بازاری صورت نگرفته و آنها اخراج نشده‌اند، بلکه فقط نوع معامله این شرکت‌ها تغییر کرده است.
محمود‌رضا خواجه‌نصیری با بیان اینکه بازار پایه توافقی نیز مزیت‌هایی دارد گفت: در بازار پایه عادی نحوه معامله به صورت پیوسته و در بازار توافقی پایه به صورت کاملا توافقی انجام خواهد شد. در شرکت‌های بازار عادی نیز توقف نماد به صورت مکرر وجود دارد، اما از مزیت‌های بازار توافقی این است که نماد‌ها متوقف نمی‌شوند.
خواجه‌نصیری افزود: مزیت اصلی بازار پایه توافقی این است که اگر شرکتی مدعی است که شرایط خوبی دارد می‌تواند مستقیما در بازار فرابورس و بورس پذیرش شود تا هم از معافیت مالیاتی استفاده کرده و هم از اعتبار بیشتری برخوردار شود.
به گفته خواجه‌نصیری؛ ساختار اطلاعاتی، ساختار معاملاتی و ساختار مالکیتی سه عامل مهم در تغییر مدل معاملات این شرکت‌ها بوده است.
اما در این میان برخی کارشناسان بازار سرمایه انتقال یکباره معاملات ۱۴ شرکت در فرابورس عجیب می دانند و معتقدند که افزایش قیمت سهام برخی از شرکت‌های منتقل شده، در طول بیش از یک ماه گذشته، این سوال را طرح می کند که چگونه ناظر بازار در این زمان متوجه نوسان غیرعادی نشده است؟
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=29837
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کوچ اجباری ۱۴ شرکت از بازار پایه فرابورس
کوچ اجباری ۱۴ شرکت از بازار پایه فرابورس
کوچ اجباری ۱۴ شرکت از بازار پایه فرابورس
کوچ اجباری ۱۴ شرکت از بازار پایه فرابورس
کوچ اجباری ۱۴ شرکت از بازار پایه فرابورس