دوران استثنایی بازار سرمایه از اول مهرماه سال ۹۱ تا ۱۵ دی ماه سال جاری درکارنامه تالارشیشه‌یی به ثبت رسید؛ دورانی که یک‌باره بازدهی این بازار به ۱۳۱ درصد افزایش یافت و ارزش معاملات در بورس به بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید اما یک‌باره شاخص بازار سهام که به قله ۸۹ هزار واحد رسیده بود فرو ریخت و دوران تلخ و سقوط از ۱۵ دی ماه شروع شد.

تداوم این روند نزولی بازار بورس در تاریخ ۵ بهمن موجب شد که رییس سازمان بورس با حضور در برنامه نگاه یک به سهامداران تالارشیشه‌یی به وی‍ژه سهامداران خرد این پیام را بدهد که نوسان جزو ذات بازار است و هفت میلیون سهامدار خرد نگرانی از این بابت نداشته باشند. از ۱۵ دی ماه تاکنون مدیران و تصمیم‌گیرندگان بازار سرمایه سعی کردند با اتخاذ روش‌های مختلف شاخص را از سقوط بیش از حد نجات دهند اما هیچ کدام از این روش‌ها نه تنها دستاورد مثبتی نداشت بلکه موجب التهاب بیش از پیش بازار شد درحالی که بسیاری از کارشناسان بورس معتقد بودند مدیران بورسی به عنوان یک نهاد ناظر به جای کنترل بازار باید اجازه دهند تا بازار خود را اصلاح کند چرا که یک بازار هوشمند بازاری است که خود را اصلاح می‌کند زیرا بازار درچند ماه اخیر به طور غیرمنطقی دچار حباب شده است.

ادامه روند نزولی بورس و افزایش نگرانی بورس‌بازان و سهامداران تالارشیشه‌یی موجب شد روز گذشته دوباره موضوع بورس و وضعیت کنونی آن در برنامه پایش توسط رییس سازمان بورس و کارشناسان بورسی مورد بررسی قرار گیرد. علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگوی تلفنی با این برنامه درباره تغییر شرایط معاملات بورس اظهار داشت: به هرحال ما در همه شرایط در کنار مردم هستیم و در روزهای رونق و رکود خود را در کنار سرمایه‌گذاران می‌دانیم. وی ادامه داد: شاخص بازار سهام همواره باید روند افزایشی یا کاهشی داشته باشد که اگر روند بلندمدت آن مدنظر قرار گیرد، بسیار معقولانه‌تر است. صالح‌آبادی گفت: هفته گذشته با وجود روند کاهش شاخص‌های بازار هم بنده و هم وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها بارها توصیه‌های لازم را به مردم کردیم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه همواره به دغدغه‌ مردم توجه داریم، گفت: از ابتدای هفته جاری سازوکاری را اجرایی کردیم که شاهد آثار مثبت آن در بازار بودیم.

وی در پاسخ به نقد کارشناسان در مورد سازوکار اجرایی جدید تاکید کرد: طرحی که از ابتدای هفته جاری اجرا شد، جهت اطمینان‌بخشی به بازار بود که جلوی هیجان کاذب را گرفت.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: همه مردم انتظار دارند که در زمان هیجان روانی در کنار آنان باشیم، بنابراین با اجرای این سازوکار جدید بسیاری از مردم در تماس‌هایی از سازمان بورس تشکر کردند.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه همواره جلوی هیجان کوتاه‌مدت را با سازوکارهای مختلف خواهیم گرفت، گفت: در سازوکارهای حمایتی ضمن آنکه سعی می‌کنیم در عرضه و تقاضا نقشی نداشته باشیم، جو کاذب را کنترل خواهیم کرد. وی ادامه داد: در این سازوکار جدید از ساعت ۸:۳۰ دقیقه تا ۱۲ به دلیل جلوگیری از جوهای روانی کاذب و نگرانی از صف‌های فروش، محدودیتی در فروش سهام ایجاد شد که این محدودیت از ساعت ۱۲ به طور کامل برداشته شده و بر مبنای قیمت پایانی امکان معاملات به هر تعدادی فراهم شده است.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه در روزهای پررونق هم با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی در گذشته جلوی افزایش بیش از حد قیمت‌ها گرفته شد، گفت: در این خصوص با هماهنگی‌ سازمان بورس، عرضه‌ها به طور کاملا طبیعی و بر مبنای شرایط بازار جهت گسترش مالکیت عمومی انجام شد. همچنین در این برنامه عباس حقانی‌نسب، از کارگزاران بازار بورس در برنامه این هفته پایش با انتقاد شدید از تصمیم‌های اخیر در ایجاد محدودیت برای فروش سهام، افزود: دستکاری‌های عمدی اخیر سازمان به نفع سهامداران نیست چرا که نقد شوندگی سهام را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه مسوولان همیشه هنگام بالارفتن شاخص‌ها با شاخص عکس یادگاری می‌گیرند، اما وقتی شاخص می‌افتد، همه غیب می‌شوند.

دکتر شاهین شایان آرانی، متخصص بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با این برنامه گفت: سازمان بورس اعلام کرده تدابیری که اکنون در حال اجرای آن است مقطعی و کوتاه‌مدت هستند، این تدابیر به نظر من شیبی که به طور منفی ایجاد شده را مهار می‌کند.

وی افزود: مهار این شیب اشکال ندارد ولی روش آن در جاهای مختلف متفاوت است، اینکه بیاییم اجازه ندهیم کسی سهام خود را بفروشد این اشکال دارد، اما سازمان بورس می‌تواند با اقداماتی جلوی کاهش شاخص سهام را بگیرد. روش این سازمان درست نیست و جلوگیری از فروش سهام تبعات حقوقی دارد و باید با مکانیسم دیگری جلوی افت شاخص بورس را گرفت.

منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=29521
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تصمیمات بورس برای کنترل شاخص بازار را ملتهب می‌کند
تصمیمات بورس برای کنترل شاخص بازار را ملتهب می‌کند
تصمیمات بورس برای کنترل شاخص بازار را ملتهب می‌کند
تصمیمات بورس برای کنترل شاخص بازار را ملتهب می‌کند
تصمیمات بورس برای کنترل شاخص بازار را ملتهب می‌کند