پس از توافق مهم ایران با ۵+۱ در ژنو و آغاز عملیات اجرایی تعهدات طرفین از ۳۰ دی ماه، موضوع کاهش تحریم های بانکی یکی از موضوعات مهمی بود که مقرر شد عملیات اجرایی آن آغاز و بخشی از پول بلوکه شده کشورمان از این طریق به ایران منتقل شود.

به گزارش پول پرس، مسئولان وزارت خارجه نیز با تشریح این بخش از توافق نامه ژنو، اعلام کرده بودند که براساس هماهنگی های به عمل آمده با بانک مرکزی، بانک های غیرتحریمی اعم از دولتی و غیردولتی که دارای حساب های معتبر نزد بانک های مهم خارجی هستند می توانند در چارچوب توافق ژنو تعاملات بین المللی بانکی و پولی داشته باشند و هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای انجام فعالیت های خود در چارچوب” برنامه اقدام مشترک” نخواهند داشت.

بر این اساس مقرر شده بود بانک های غیرتحریمی ایران که سابقه مشارکت در تبادلات بین المللی دارند بتوانند در تبادلات بین المللی بانکی و پولی تعریف شده در اجرای گام اول برنامه أقدام مشترک ژنو مشارکت کنند.

اما نکته ای که برای همه مسئولان بانکی و فعالان اقتصادی اهمیت داشت، نام این بانکهای خصوصی و دولتی بود که بر اساس اسناد به دست آمده توسط صبحانه، ۸ بانک شامل ۲ بانک دولتی و ۶ بانک خصوصی در این موضوع مهم مشارکت خواهند داشت.

طبق نامه ای که رضا انصاری مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی خطاب به دکتر سیف ریاست این بانک ارسال کرده است، اسامی بانکهای ایرانی که از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده به عنوان بانکهای غیر تحریمی (Non – Desiganted Bank) شناخته شده و در چارچوب توافقات ژنو قادر به ارائه خدمات بانکی هستند شامل بانکهای “اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین، سرمایه، سامان، مسکن و کشاورزی” است.

 

333354_575.jpg (480×581)

 

نسخه ای از اسامی این بانکها نیز در اختیار مسئولان ارشد اقتصادی و صنعتی قوه مجریه و تعدادی از مدیران بخش خصوصی قرار داده شده تا نسبت به نحوه انجام امور بانکی توافقنامه ژنو اطلاعات لازم را داشته باشند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=28874
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

انتقال پولهای بلوکه شده توسط ۸ بانک ایرانی
انتقال پولهای بلوکه شده توسط ۸ بانک ایرانی
انتقال پولهای بلوکه شده توسط ۸ بانک ایرانی
انتقال پولهای بلوکه شده توسط ۸ بانک ایرانی
انتقال پولهای بلوکه شده توسط ۸ بانک ایرانی