محمدعلی دیانتی‌زاده*: شاخص کل بورس که هفته اول دی‌ماه توانسته بود از مرز ۸۹ هزار واحد هم عبور کند، روز چهارشنبه به کانال ۷۹ هزار واحدی سقوط کرد. این سقوط در شرایطی است که تا چندی پیش هر روز تالار شیشه‌ای شاهد افزایش شاخص‌ها بود.

بازار سرمایه دیروز با افت ۱۱۰۴ واحدی شاخص کل بورس مواجه شد. براین اساس حجم معاملات بورس به شدت کاهش یافت و فقط ۳۱۶ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۹۰۰ میلیارد ریال در ۲۸ هزار نوبت معاملاتی داد و ستد شد.

شاخص صنعت دیروز ۸۱۷ واحد، ۵۰ شرکت فعال‌تر ۴۷ واحد، سهام آزاد شناور ۱۳۵۸ واحد، ۳۰ شرک بزرگ ۵۸ واحد، بازار اول ۸۸۶ واحد و شاخص بازار دوم ۱۷۸۱ واحد افت کرد و در پایان این معاملات ارزش بازار سرمایه به سه هزار و ۸۸۰ هزار میلیارد ریال (۳۸۸ هزار میلیارد تومان) رسید.

بحران یک‌ماهه شد

اکنون با گذشت بیش از یک ماه از شروع بحران در این بازار، دلایل مختلفی برای افت شاخص بورس توسط کارشناسان بازار سرمایه اعلام می شود. به عقیده کارشناسان، افزایش سقف تسهیلات مسکن و درنتیجه ایجاد چشم‌انداز رونق در بازار املاک، ابهامات توافق ژنو، تعیین قیمت خوراک پتروشیمی و گاز، انتشار اوراق مشارکت با سود ۲۳ درصد، انتشار آمار افزایش عرضه سهام سرمایه‌گذاران عمده در بورس، بهره مالکانه معادن در بودجه ۹۳ و انتشار شایعات در بازار سرمایه ازجمله دلایل افت بازار سرمایه هستند.

براساس بررسی‌ها، سهامداران عمده در طول ۳ ماه گذشته عرضه‌های گسترده‌ای را در بازار سهام انجام داده‌اند و برخی از کارشناسان معتقدند که این امر بر روند بازار سرمایه بی‌تاثیر نبوده است. برخی کارشناسان نیز افزایش و یا کاهش چند برابری در قیمت محصولات و عوامل تولید توسط نهادهای قانون‌گذار را از عوامل اصلی رشد ریسک کلی و سیستماتیک بازار می‌دانند. درمجموع می‌توان گفت؛ پایین آمدن نسبت قیمت به عایدی کل بازار سهامداران را با چالش مواجه می‌کند.

در ماه‌های گذشته هرگاه که نشانه‌ها گویای رشد و پایان نزول بازار سرمایه بوده‌اند، یک اتفاق و چالش جدید باعث ناامیدی و ادامه نزول بازار شده است و نمونه آن افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها (به‌عنوان یک گروه مؤثر بر رشد شاخص کل و پرطرفدار در بورس) و متعاقب آن تشکیل صف‌های فروش برای سهام آن‌ها است. تکرار این نشیب‌ها پس از هر فرازی باعث بی اعتمادی سهامداران و صف‌های فروشسهام این روزها است.

اعتراض سهامداران در مقابل تالار بورس

در واکنش به این اوضاع، تعدادی از سهامداران روز چهارشنبه پس از پایان ساعت معاملات با تجمع در مقابل تالار شیشه ای نسبت به برخی از تصمیمات و تداوم افت قیمت سهام اعتراض کردند. تعدادی از این معترضان مربوط به سهامداران ۱۴ شرکتی بود که قرار است نمادشان از اول اسفند ماه از بازار پایه به بازار توافقی انتقال یابد.

برخی دیگر از سهامداران افت قیمت سهام و کاهش شاخص بورس را دلیل حضور خود در مقابل تالار شیشه ای اعلام کردند. این در حالی است که در روزهای اخیر سهامداران در تالار بورس نسبت به تجمع اعتراضی در این زمینه هشدار داده بودند. در همین حال، تالار بورس کرج نیز دیروز شاهد تجمع سهامداران و اعتراضاتی در خصوص کاهش قیمت سهام بود که در نهایت این تجمع با دخالت مدیر تالار و مکتوب کردن شکایات آن‌ها پایان یافت.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=28870
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اعتراض سهامداران به ادامه افت شاخص بورس
اعتراض سهامداران به ادامه افت شاخص بورس
اعتراض سهامداران به ادامه افت شاخص بورس
اعتراض سهامداران به ادامه افت شاخص بورس
اعتراض سهامداران به ادامه افت شاخص بورس