میانجیگری ریش‌سفیدان و بزرگان درهفته گذشته هم نتوانست شاخص بورس را از دست سقوط نجات دهد، درست در زمانی که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه فکر می‌کردند سال خوبی را می‌توانند پشت سر بگذارند و تعطیلات نوروزی را با آرامش خاطر سپری کنند اما دقیقا از ۱۵ دی ماه سال جاری یک‌باره ورق برگشت و شاخص به همان سرعتی که پله‌های ترقی را بالا رفته بود، ‌به همان سرعت در مدت کمی از ارتفاع ۸۹ هزار واحدی سقوط کرد.

روز گذشته شاخص بورس دوباره سهامداران خود را بهت زده کرد چرا که دیگر از مرز ۸۰ هزار واحد هم پایین‌تر آمد و به کانال ۷۹ هزارواحدی رسید. درحال حاضر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند که حال بازار سرمایه چندان مساعد نیست و بازار رفتاری منطقی ندارد اما همچنان این بازار یکی از پربازده‌ترین بازارها محسوب می‌شود اما در عین حال بسیاری از فعالان بازارمعتقدند انتشار اوراق مشارکت دراین شرایط اقدام مناسبی نبوده و بازار سرمایه را بیش از این بی‌رونق می‌کند.شاهین چراغی که از کارگزاران بازار محسوب می‌شود و از کارشناسان ارشد بازار سرمایه محسوب می‌شود در این باره به خبرنگار «اعتماد» گفت: ‌اگر درحال حاضر بازار رفتار منطقی و مساعدی ندارد دلیل این امر حس بی‌اعتمادی است که سهامداران به وضع بازار پیدا کرده‌اند. وی اضافه کرد: ‌بورس بازاری بسیار حساس است و نسبت به اخبار حوزه سیاسی و اقتصادی بسیار سریع واکنش نشان می‌دهد حتی قبل از اینکه نتایج تصمیمات به طور عملی منعکس شود، ‌به همین دلیل به دنبال تصمیمات مجلس درباره نرخ خوراک و بهره مالکانه بازار دچار یک حس بی‌اعتمادی شده است زیرا پیش از این تصمیمات، دولت و نمایندگان حمایت همه‌جانبه خود را از این بازار اعلام کرده بودند اما درعمل مشاهده شد که تصمیمات باآنچه گفته می‌شود کاملا متناقض است. وی درپاسخ به این سوال که گویا این روزها حقوقی‌ها هم چندان رفتار منطقی در جهت حمایت از بازار ندارند، ‌افزود: بله، درست است امروز حقوقی‌ها هم درحال دامن زدن به شرایط کنونی بازار که همه در صف فروش ایستاده‌اند، هستند اما نباید هم به سهامداران خرد و هم به حقوقی‌ها خرده گرفت زیرا حقوقی‌ها هم که تجربه و سابقه‌یی طولانی در بازار سهام دارند نیز اگر روند را رو به اصلاح و بهبود مشاهده نکنند نگران می‌شوند. زیرا سهام این حقوقی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز در بازار درحال دادوستد است و منافع آنها نیز به خطر می‌افتد.

 

دولت به دنبال هدایت نقدینگی از بازار سرمایه به بازار پولی

از سویی دیگر عده‌یی از کارشناسان بازار سرمایه انتشار اوراق مشارکت با نرخ ۲۳ درصد را در شرایطی که بازار سرمایه روزهای سردی را سپری می‌کند، ‌تصمیمی مناسب از سوی دولت نمی‌دانند، هاشم باروتی از کارشناسان بورس با بیان اینکه این تصمیم بانک مرکزی درشرایط کنونی نشان می‌دهد که مدیران اقتصادی قصد دارند بخش اعظمی از نقدینگی‌ها را از بازار سرمایه به سمت بازار پولی هدایت کنند. باروتی اضافه کرد: در رابطه با نگرش دولتی‌ها به بازار سرمایه باید گوشزد کرد که ترکیب مدیران اقتصادی دولت تدبیر و امید یک ترکیب کاملا کلاسیک از اقتصاد است. بسیاری از این حضرات

بر این باورند که باید نقدینگی کشور به سمت بانک‌ها هدایت شوند و واحدهای تولیدی و شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه برای تامین مالی خود به جای سود جستن از بازار سرمایه از بازار پولی استفاده کنند. این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: این استثنا که در همه جای دنیا بازار پولی در خدمت بازار سرمایه است نه بازار سرمایه در خدمت بازار پولی، باعث شده است که نقدینگی نتواند خود را در بازار سهام پیدا کند. این در حالی است که دولت طی روزهای گذشته حجم زیادی اوراق مشارکت ایجاد کرده و عملابه دنبال تامین مالی از طریق این اوراق است و تلاش دارد که با ایجاد بی‌اعتمادی در بازار سرمایه کسری بودجه خود را از طریق بانک‌ها و فروش اوراق مشارکت تامین کند. به گفته وی، حال اگر کمی به عواقب این داستان بپردازیم درخواهیم یافت که کمتر کسی حاضر می‌شود سود بانکی حاصل از سرمایه‌گذاری در این دو حوزه را که کمتر از نرخ تورم است بپذیرد. همچنین شرکت‌هایی که در چند سال گذشته زیر توان اسمی خود تولید می‌کنند نیز حاضر به دریافت وام‌های گرانقیمت از بانک‌ها نیستند چون هزینه تولید این شرکت‌ها افزایش یافته و بر بدهی این شرکت‌ها و زیان حاصل از عدم توان بازپرداخت نرخ بهره نیز افزوده می‌شود.

 

اوراق مشارکت تاثیری در خروج نقدینگی از بورس ندارد

یکی دیگر از کارشناسان ارشد بازار سرمایه که بیش از ۱۵ سال از عمر خود را در این بازار سپری کرده، برخلاف هاشم باروتی، انتشار این اوراق را در وضعیت بازار سرمایه بی‌تاثیر می‌داند و می‌افزاید: به نظر من درحال حاضر قیمت‌ها در بازار جذاب شده و آنان که در این بازار از تجربه برخوردار هستند می‌توانند از این فرصت پیش آمده کمال استفاده را بکنند زیرا به زودی قیمت‌ها دوباره به حالت اول خود باز می‌گردد. حسین خزلی خرازی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قرار بود جذب نقدینگی از طریق بازار سرمایه و با شیوه انتشار اوراق خزانه اسلامی در بازار ثانویه انجام شود، افزود: در شرایطی که بیش از یک ماه است، بورس رونق ندارد، انتشار اوراق مشارکت، کار موازی با بازار سرمایه است. خرازی گفت: اکنون شرکت‌های تامین سرمایه صکوک یا اوراق مشارکت را پیش از این با نرخ‌های ۲۳ و ۲۴ درصد به راحتی پرداخت می‌کردند و اوراق جدیدی که بانک مرکزی رونمایی کرده، جذابیتی ندارد چرا که نرخ موثر بهره آن به نسبت اوراق قبلی، چندان بالا نیست. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اکنون بورس متاثر از دیگر اخبار منفی شده است، گفت: خبر انتشار اوراق مشارکت به شیوه جدید نمی‌تواند تاثیری بر بازار داشته باشد.

 

بورس همچنان پربازده‌ترین بازار

عباسیون از دیگر کارشناسان بازار سرمایه و معاون سرمایه‌گذاری کارکنان بانک‌ها با بیان اینکه بورس همچنان در مقایسه با دیگر بازارها، ‌بازاری پربازده است، ‌افزود: با توجه به اینکه بعد رفتاری بازار سرمایه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به بعد منطقی وزن بیشتری پیدا کرده است و نمونه بارز این امر، رفتار هیجانی سهامداران پس از تصویب نرخ خوراک گازی در تمامی گروه‌ها از جمله بانک، مخابرات، رایانه و غیره است در نتیجه بازار به صورت غیرمنطقی و رفتاری تصمیم می‌گیرد و در صورت صف فروش در یک صنعت، بلافاصله در سایر صنایع نیز صف فروش ایجاد می‌شود بنابراین سهامداران حقیقی با انتشار خبر منفی یا به طور مستقیم اقدام به فروش سهام خود می‌کنند یا به ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود اقدام می‌کنند. عباسیون تصریح کرد: با توجه به اینکه مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی در بعد رفتاری تاثیر منفی گذاشته سازمان بورس در راستای بهبود وضعیت بازار با رایزنی‌هایی در رابطه با نرخ خوراک، باعث کاهش فشار عرضه هیجانی شد و نمادهای پتروشیمی را برای شفاف‌سازی و تاثیر نرخ خوراک بر بودجه آنها متوقف کرده است. وی افزود: به نظر می‌رسد که گزارشات شرکت‌های پتروشیمی مطلوب نباشد و در روز بازگشایی نمادهای پتروشیمی افت شدید شاخص را شاهد باشیم که علت این افت به دو دلیل خواهد بود اول اینکه با توجه به احتمال تاثیر منفی در گزارشات شرکت‌های پتروشیمی و احتمال بازگشایی منفی نمادهای پتروشیمی، در بازار جو فروش حاکم می‌شود و سایر سهامداران برای فروش سهام هجوم خواهند آورد. همچنین دلیل دیگر افت شاخص پس از بازگشایی را می‌توان به دلیل رسیدن سهام پتروشیمی به قیمت‌های جذاب دانست که سهامداران جهت نقدینگی سایر سهام خود و تبدیل سهام به پتروشیمی اقدام خواهند کرد. در نتیجه به طور کلی در روز بازگشایی پتروشیمی‌ها، انتظار مثبتی از بازار نخواهیم داشت. معاون سرمایه‌گذاری کارکنان بانک‌ها بیان کرد: روند شاخص حتی در صورت افت شاخص به کانال ۷۷ هزار واحد نیز، صعودی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال با رشدی متعادل به مرز ۹۰ هزار واحد خواهد رسید.

 

مدیران ابزاری کارا برای کنترل هیجان به کارگیرند

دکترعلی سعیدی، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس نیز با بیان اینکه هم‌اکنون در بازار یک نوع هیجان و ترس احساس غالب بازار بورس است، افزود: در شرایط کنونی مدیران بورسی باید با استفاده از ابزارهای کارا جلوی هیجان و ترس را در بازار بگیرند که متوقف شدن نماد شرکت‌های پتروشیمی به طورکوتاه‌مدت و ارائه یک نوع تحلیل مناسب برای رسیدن به یک رفتار عقلانی و براساس تحلیل در بازار میسر شود. در این میان شرکت‌های پتروشیمی نیز باید شفاف‌سازی کنند که نرخ خوراک چه میزان در سود و زیان این شرکت‌ها موثر است و صورت‌های مالی آنها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که بسته شدن نماد تعداد زیادی از واحدهای پتروشیمی در روز گذشته در نتیجه این عامل است. وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید به سهامداران تازه‌کار و جوانی که وارد بازار شده‌اند این پیام را داد که هیچگاه براساس تصمیم دیگران که به عنوان مثال از خرید یک نوع سهم سود زیادی را کسب کرده‌اند، ‌وارد معامله نشوند و سبد سهامی را تشکیل دهند از صنایع مختلف تا اگر یک صنعت دچار افت و کاهش قیمت شد سود صنایع دیگر آن ضرر را جبران کند که در اینجا صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا‌ ای‌تی‌اف‌ها توصیه می‌شود زیرا مدیران این صندوق‌ها می‌دانند چگونه سهام شرکت‌های مختلف را در یک صندوق جمع‌آوری کنند تا سهامدار کمترین آسیب را از این بابت متحمل شود. ‌

منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=28824
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اوراق مشارکت نقدینگی را از بورس خارج نمی‌کند
اوراق مشارکت نقدینگی را از بورس خارج نمی‌کند
اوراق مشارکت نقدینگی را از بورس خارج نمی‌کند
اوراق مشارکت نقدینگی را از بورس خارج نمی‌کند
اوراق مشارکت نقدینگی را از بورس خارج نمی‌کند