روزبه ادیب*: بورس تهران دیروزبا تجربه افت ۱.۴ درصدی تا سطح ۸۱ هزار واحد پایین آمد. این در حالی است که یک ماه پیش شاخص کل ۸۸ هزار واحد بود و حجم معاملات روزانه بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان و ارزش بازار به بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

اما در ۱۰روز گذشته شاخص روزانه کاهش یافت و حجم معاملات دیروز به ۱۱۶ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۹۰ هزار میلیارد تومان رسید به عبارت دیگر بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های که در بورس وارد شده بود دیگر امکان نقد شوندگی ندارد و این حجم نقدینگی در بورس اوراق بهادار تهران آتش زده شده است. با توجه به اخبار و اطلاعاتی که شرکت‌های پتروشیمی در مورد افزایش قیمت خوراک در یک ماه گذشته عنوان کرده‌اند که با افزایش قیمت سوخت به ۱۵ سنت دیگر امکان فعالیت ندارند تاثیرات زیادی در بورس گذاشته است و یکی از دلایل سقوط بازار در چند روز گذشته بحث‌های مرتبت با خوراک پتروشیمی‌ها بود است.

این در شرایطی است که ایران گاز را به قیمت هر متر مکعب ۴۶ سنت به ترکیه می‌فروشد و در صورت اجرایی شدن قیمت جدید خوراک برای شرکت‌های پتروشیمی داخلی به ۱۵ سنت قیمت تمام شده برای این شرکت‌ها تقریبا یک سوم قیمت گاز در بازار جهانی است. از سوی دیگر شرکت‌های پتروشیمی محصولات خود را به قیمت بازار جهانی در داخل می‌فروشند ولی نمی‌خواهند گاز را به قیمت جهانی خریداری کنند حال این سئوال پیش می‌آید که چرا شرکت‌های پتروشیمی نمی‌توانند با یک سوم قیمت جهانی گاز که دریافت می‌کنند به فعالیت خود ادامه دهند.
توان این که پتروشیمی‌ها به‌دلیل نداشتن ساختار مناسب در تولید و مدیریت نمی‌توانند فعالیت کنند و با رانت نیز فعالیت برای آنها مشکل است را امروز سهامداران حقیقی که از خرداد ماه با تغییر فضای سیاسی و اقتصادی به سمت بورس اوراق بهادار آمدند و شاخص از ۳۱ هزار واحد به بیش از ۸۸ هزار واحد رسیدند و درحال‌حاضر بیش از ۶۵‌درصد سهامداران حقیقی هستند و با خارج شدن سرمایه‌ها از فعالیت‌های غیر‌مولد مانند ارز و طلا به این بازار روی خوش دادند ولی حالا این گروه با بیان این که نماد‌های خود را برای خرید و فرو ش سهام به نشان اعتراض به افزایش قیمت خوراک بستن باعث آتش زدن سرمایه‌ها این گروه شدند و می‌خواهند با نابودی سرمایه‌های این افراد به حیات خود ادامه دهند.
چند ماه گذشته بازار گردانی که این گروه بر روی سهام انجام دادند و یک شور هیجانی بیش از حد را به بازار سرمایه تحمیل کردند باعث شد که سرمایه‌های زیادی به سمت بورس سرازیر شود و باعث رونق بازار شوند که این رونق را دست‌اندرکاران سازمان بورس اوراق بهادر به نام خود تمام کردند و خود را عامل این افرایش شاخص می‌دانستند حالا با این سقوط و از بین رفتن سرمایه‌های مردم مدیران بورس که در این مدت گاه با تغییراتی در شاخص به این آسیاب آب می‌ریختند باید دلیل موجه برای این کاهش و نابودی سرمایه‌های سهامداران حقیقی داشته باشند.
در معاملات دیروز با اعلام ناظر بازار بسیاری از نمادهای پتروشیمی از جمله هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و تاپیکو متوقف شده اند. بررسی اثر افزایش نرخ خوراک طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به بازار، دلیل توقف نمادها عنوان شده است. بیشتر نمادهای پتروشیمی پیش از بسته شدن در کف مجاز روزانه معامله شده‌اند. در معاملات دیروز ارزش ۹۱‌درصد از شرکت‌ها کاهش‌یافته و ۱۲‌درصد از ارزش معاملات کاسته شده است. هلدینگ خلیج فارس بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص گذاشته است. ۴۵‌درصد از ارزش معاملات به بعد از توقف نمادهای پتروشیمی مربوط می‌شود. فولاد مبارکه اصفهان با معامله در کف مجاز روزانه ۴‌درصد افت داشته و پس از فارس بیشترین تأثیر را در افت شاخص داشته است. ملی مس ایران دیگر شرکت گروه فلزات اساسی ۲.۲‌درصد افت داشته است. شاخص صنعت فلزات اساسی ۲.۴‌درصد افت کرده است. پالایشگاه بندرعباس ۲.۲‌درصد کاهش‌یافته و بیشترین ارزش معاملات بورس را داشته است. پالایشگاه‌های تبریز و اصفهان و تولیدکنندگان روغن‌های صنعتی چون نفت بهران، ایرانول و. .. در آخرین دقایق بازار، در پایین‌ترین قیمت مجاز روزانه معامله شده‌اند. ارزش همه بانک‌ها پایین آمده است. بانک‌های تجارت، پارسیان، پاسارگاد و دی بیش از ۳‌درصد افت روزانه داشته‌اند. در این گروه بانک‌های ملت، تجارت و صادرات‌درصد بیشتری از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. در بین بانک‌ها، بانک پاسارگاد بیشترین تأثیر منفی را در شاخص داشت. مخابرات ایران با افت ۳.۹ درصدی به ۳۰۵۸ ریال رسیده و به میزان ۱۱۵ واحد در افت شاخص سهیم بوده است.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=28534
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

۹۰ هزار میلیارد تومان در بورس دود شد
۹۰ هزار میلیارد تومان در بورس دود شد
۹۰ هزار میلیارد تومان در بورس دود شد
۹۰ هزار میلیارد تومان در بورس دود شد
۹۰ هزار میلیارد تومان در بورس دود شد
۹۰ هزار میلیارد تومان در بورس دود شد
۹۰ هزار میلیارد تومان در بورس دود شد