شایان آرانی درباره روند نزولی و شیب تند اصلاح قیمت‌ها در بورس تاکید کرد این شیب تند منطقی نبوده و برای ماندگاری این میزان نقدینگی در بازار باید تعداد شرکت‌های بورسی افزایش و روند افزایش سرمایه‌ها نیز تسهیل شود.

به گزارش پول پرس به نقل از فارس، شاهین شایان آرانی با اشاره به اینکه رکود بازار‌های سکه و طلا و ارز دلیلی بر رشد مداوم بازار سهام با توجه به فعل و انفعالات آن نمی‌شود، گفت: بازار سرمایه محلی است که ریسک بیشتری را می‌پذیرد.
وی ادامه داد: طبیعتا باید این میزان ریسک، رشد و سود‌آوری بیشتری را داشته باشد و این سود نیز باید دارای قاعده و مبنا قرار بگیرد.
این کارشناس ارشد اقتصادی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه با توجه به میزان تورم باید سود‌آوری داشته باشد، گفت: با فرض میزان تورم که اکنون حدود ۴۰ درصد است بازدهی منطقی بازار سهام باید ۳۰ درصد از آن بیشتر باشد.
وی افزود: بازدهی ۱۴۰ درصدی بورس برای سال جاری منطقی نبود و انتظارات سهامداران از چشم‌انداز آینده یکی از دلایل تحقق چنین بازدهی در بازار بود.
آرانی با تاکید بر اینکه شیب تند نزولی قیمت‌ها منطقی نیست گفت: همچنان‌که شیب تند افزایش‌ها غیرمنطقی بود اکنون نیز این شیب تند نزولی غیرمنطقی است و باید مواظب باشیم، افراد از این نوسانات سوءاستفاده نکنند. چه بسا برخی سود‌های کلانی بردند.
وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی موجب تداوم ماندگاری نقدینگی در بازار سهام می‌شود، گفت: چند عامل از جمله افزایش تعداد شرکت‌های پذیرفته شده، فعالتر شدن خصوصی‌سازی و سهولت در روند افزایش سرمایه شرکت‌ها در ماندگاری سرمایه‌ها در بازار کمک می‌کند.
براساس این گزارش، طی یک‌ماه گذشته قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها بین ۱۵ تا ۴۵ درصد افت داشته‌اند و این روند همچنان ادامه دار است.
با توجه به گفته‌های آرانی، این میزان افت و روند‌ نزولی منطقی نبوده همچنان که روند صعودی بازار در ۹ ماهه ابتدای سال توجیه صحیحی نداشت.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=28444
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

شیب تند کاهش قیمت‌ها در بورس منطقی نیست
شیب تند کاهش قیمت‌ها در بورس منطقی نیست
شیب تند کاهش قیمت‌ها در بورس منطقی نیست
شیب تند کاهش قیمت‌ها در بورس منطقی نیست
شیب تند کاهش قیمت‌ها در بورس منطقی نیست