با وجود آینکه گفته می‌شد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) قصد دارد ۳۳درصد از سهام بانک پارسیان را از ایران‌خودرو بخرد اما این شرکت رسما تمایل به خرید سهام بانک پارسیان را تکذیب کرد اما در مقابل مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر صراحتا اعلام کرد در حال بررسی برای خرید سهام بانک پارسیان است.

به گزارش پول پرس، همشهری نوشت: گروه ایران‌خودرو که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ۳۳درصد از سهام بانک پارسیان را در اختیار دارد؛ سرانجام تصمیم گرفته کل سهامش را در این بانک خصوصی بفروشد. این خبر را هفته گذشته هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد.

محاسبات سرانگشتی نشان می‌دهد گروه ایران خودرو در بدبینانه‌ترین حالت دست‌کم ۲هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام بانک پارسیان به‌دست می‌آورد. طبق آخرین برآورد‌ها هزینه تأمین مالی شرکت ایران خودرو سالانه به ۶۰۰میلیارد تومان رسیده این رقم نشان می‌دهد؛ سود تسهیلات دریافتی از بانک‌ها، هزینه کمرشکنی را بر تراز مالی ایران خودرو تحمیل کرده و از این منظر فروش سهام بانک پارسیان برای حل بخشی از مشکلات مالی اجتناب‌ناپذیر است.

برنامه فروش

شرکت ایران خودرو برای حل بخشی از مشکلات مالی‌اش در طول سال‌های اخیر بارها برنامه فروش سهام ۳۰شرکت زیرمجموعه‌اش را منتشر کرده اما این برنامه مدت‌هاست که بلاتکلیف مانده است. به‌نظر می‌رسد با حضور هاشم یکه زارع مدیرعامل جدید ایران خودرو برنامه فروش شرکت‌های زیر مجموعه ایران خودرو پس از سال‌ها آغاز شده است چنان که دیروز خبر رسید گروه صنعتی ایران خودرو، مجموعه تولیدی خود در استان سمنان را به بخش خصوصی واگذار کرد. یکه زارع در این‌باره گفت: پیرو سیاست‌های کلی نظام درخصوص واگذاری امور به بخش خصوصی از مدتی قبل مذاکره برای واگذاری مجموعه تولیدی سمنان را آغاز کردیم که این مذاکره‌ها منجر به توافق‌های نهایی و انعقاد قرارداد شد. او افزود: مالکان جدید مجموعه تولیدی سمنان تاکنون درخصوص واردات خودرو فعال بوده‌اند.

ستاد اجرایی خریدار نیست

به‌دنبال اجرای سیاست‌های جدید فروش سهام در شرکت ایران‌خودرو و همزمان با اعلام این شرکت برای فروش سهام بانک پارسیان برخی خبر‌ها نشان می‌داد که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در تلاش برای خرید این میزان سهام است. این گروه در حال حاضر از طریق سرمایه‌گذاری تدبیر و برخی شرکت‌های دیگرش ۴صندلی از هیأت مدیره بانک پارسیان را در اختیار دارد اما ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با ارسال نمابری به روزنامه همشهری اعلام کرد: ستاد اجریی فرمان حضرت امام(ره) و شرکت‌های تابعه هیچ‌گونه مذاکره و توافقی با ایران‌خودرو برای خرید بلوک سهام بانک پارسیان انجام نداده‌اند.

سرمایه‌گذاری غدیر خریدار است

با توجه با ابراز تمایل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در هفته گذشته سراغ غلامرضا سلیمانی امیری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر رفتیم و پرسیدیم آیا این شرکت قصد دارد سهام بانک پارسیان را خریداری کند؟ او پاسخ داد: هر زمان که شرکت ایران خودرو کل سهام را تجمیع کند و سهام وثیقه‌اش را هم آزاد کند و شرایط معامله مشخص شود ما قیمت را بررسی می‌کنیم و در جریان رقابت برای خرید سهام بانک پارسیان در بورس شرکت می‌کنیم. از او پرسیدیم آیا قوانین بانک مرکزی که براساس آن هیچ سهامداری نمی‌تواند مالک بیش از ۱۰درصد از سهام یک بانک باشد اجازه می‌دهد سرمایه‌گذاری غدیر کل سهام را خریداری کند؟

او توضیح داد: درصورتی که قیمت عرضه مناسب تشخیص داده شود، سرمایه‌گذاری غدیر این میزان سهام را با حفظ قوانین و مقررات بانک مرکزی و در قالب یک کنسرسیوم خریداری خواهد کرد. سلیمانی اشاره‌ای به نام دیگر اعضای کنسرسیوم نکرد اما در عین حال به‌طور تلویحی به این نکته اشاره کرد که صحبت‌های ضمنی با برخی دیگر از سهامداران حقوقی برای تشکیل یک کنسرسیوم درجریان است.

او با تأکید بر اینکه قوانین موجود اجازه تملک بیش از ۱۰درصد سهام بانک را نمی‌دهد، گفت: خرید سهام بانک‌ها شرایط خود را دارد و باید برای این کار مجوز‌های لازم از سازمانبورسو بانک مرکزی دریافت شود و در نهایت کل سهام در قالب یک کنسرسیوم خریداری شود. به گزارش همشهری، سبد سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر عموما از سهام شرکت‌های نفت، گاز، پتروشیمی و شرکت‌های ساختمانی تشکیل شده است و درصورتی که سرمایه‌گذاری غدیر موفق به خرید سهام بانک پارسیان شود عملا وارد صنعت جدیدی شده است.

از مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر در این‌باره پرسیدیم او پاسخ داد:شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به‌طور مداوم سبد سهامش را رصد می‌کند. این بررسی و رصد به این منظور انجام می‌شود که ببینیم در چه بخش‌هایی بیشتر و در چه بخش‌هایی کمتر سرمایه‌گذاری انجام شده است. او افزود: تصمیم برای خرید سهام بانک پارسیان با هدف منافع سهامداران و توازن در سبد سهام انجام می‌شود به‌طور مثال برنامه جدید سرمایه‌گذاری غدیر افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن است و تصمیم داریم درآینده به‌صورت جدی وارد حوزه معادن شویم.

انتهای پیام

 


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=28364
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

‫رونمایی از مشتریان سهام بانک پارسیان
‫رونمایی از مشتریان سهام بانک پارسیان
‫رونمایی از مشتریان سهام بانک پارسیان
‫رونمایی از مشتریان سهام بانک پارسیان
‫رونمایی از مشتریان سهام بانک پارسیان