سوال اصلی این است که این تشویق به خرید که در این روزها در دستور کار دولت قرار گرفته با تکیه بر چه حمایت‌هایی انجام می‌شود. دولت هنوز هیچ برنامه مدون و جامعی برای بخش مسکن ارائه نداده است. از طرف دیگر مسکن مهر هم به گواه و اعلام خود دولتی‌ها نتوانسته تاثیر چندانی در رفع مشکل مسکن داشته باشد. وام‌های وعده داده شده هم که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است

در حالی معاون وزیر راه و شهرسازی از مردم خواسته از رونق فعلی در بازار مسکن استفاده کنند و به نوعی آنها را تشویق به خرید کرده که شواهد نشان می‌دهد قدرت خرید مردم تغییر آنچنانی نکرده و از طرف دیگر هم هنوز هیچ کدام از برنامه‌های جامعی که دولت وعده داده بود، اعلام و اجرایی نشده است. مسکن یکی از نیازهای اصلی مردم است. سرپناهی که بشود عمر را در آن به سر برد سال‌هاست به یکی از شاخص‌ها و متغیرهای اصلی بازار در کشور تبدیل شده و دیگر از حالت آن چهار دیواری که باید محل آرامش باشد خارج شده است. این روزها حرف از «بازار مسکن» است و این بازار در برخی مواقع شانه به شانه و حتی جلوتر از بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه حرکت کرده و دیگر هیچ‌کس شکی ندارد مسکن تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و تحولات اقتصادی را تا حد بسیار زیادی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در این بین کسانی که تا به حال نتوانسته‌اند برای خودشان یک خانه دست‌و‌پا کنند بیشترین تاوان را می‌دهند. قیمت مسکن هر چه بالاتر می‌رود اجاره‌بهاها هم به همین نسبت افزایش قیمت پیدا می‌کند. چند هفته قبل بود که مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد در ۲۰ سال گذشته قیمت مسکن ۶۰ و اجاره بها ۵۰ برابر شده است. آماری که بدون هیچ توضیح و تفسیر اضافی نشان‌دهنده وضع بغرنج این بازار و دست‌نیافتنی‌تر شدن آرزوی خانه‌دار شدن بی‌خانه‌هاست. هر دولتی هم که در این سال‌ها سر کاربوده طرحی داشته برای پایان این بحران اما تا به حال بی‌نتیجه. حتی برخی مواقع مانند همین طرح اخیر مسکن مهر به ادعای کارشناسان تورم را هم افزایش داده و در کنار خانه، دست یافتن به برخی مایحتاج دیگر را هم به رویا تبدیل کرده است. دولت جدید این طرح را متوقف کرده اما هنوز برنامه جدی و جامعی برای مسکن ارائه نداده است. روز گذشته اما معاون وزیر راه و شهرسازی در اظهارنظری تامل برانگیز به مردم توصیه کرده همین الان شروع کنند به خریدن خانه چون قیمت‌ها در کف بازار است!

 

بهترین زمان خرید برای خانوارها!

ابوالفضل صومعلو، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: «متوسط قیمت خانه در تهران متری ۳.۸ تا چهار میلیون تومان است و قیمت مسکن به کف بازار رسیده و متقاضیان می‌توانند برای خرید اقدام کنند. بازار مسکن از ابتدای پاییز امسال روند ثبات به خود گرفته و اکنون متقاضیان به سمت بازار مسکن می‌آیند.» اگر چه مدتی است بازار مسکن وارد رکود شده اما کاهش قیمت‌ها به حدی نبوده که انتظار داشته باشیم مردم شروع به خرید کنند. به همین دلیل اظهارات این مقام دولتی تعجب برانگیز است.

با کدام حمایت‌ها مردم را تشویق می‌کنند؟

سوال اصلی این است که این تشویق به خرید که در این روزها در دستور کار دولت قرار گرفته با تکیه بر چه حمایت‌هایی انجام می‌شود. دولت هنوز هیچ برنامه مدون و جامعی برای بخش مسکن ارائه نداده است. از طرف دیگر مسکن مهر هم به گواه و اعلام خود دولتی‌ها نتوانسته تاثیر چندانی در رفع مشکل مسکن داشته باشد. وام‌های وعده داده شده هم که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. در اصل تنها اتفاقی که افتاده این است که وام ۲۰ میلیون تومانی مسکن به ۳۵ میلیون تومان آن هم به کمک خرید اوراق تسهیلات و هزار دنگ و فنگ دیگر افزایش یافته است. آیا بالا رفتن ۱۵ میلیون تومانی وام مسکن که در برخی نقاط با آن فقط می‌شود ۲ متر خانه خرید آنقدر قدرت خرید را افزایش داده که از مردم انتظار داشته باشیم به سمت بازار مسکن هجوم ببرند؟

 

بازار در کف است اما مردم قدرت ندارند

ایرج رهبر، رئیس کانون انبوه‌سازان و از کارشناسان مسکن در این باره به تهران امروز می‌گوید: اینکه وزارت مسکن اعلام کرده در حال حاضر قیمت‌ها در کف بازار قرار دارد درست است اما مردم متاسفانه در این شرایط قیمتی هم قدرت خرید ندارند و به همین دلیل به سمت خرید متمایل نمی‌شوند. او این بی‌میلی مردم را حاصل دلایل زیادی می‌داند که به گفته او مهم‌ترین‌اش مشخص نشدن برنامه‌های دولت در بخش مسکن است. او می‌افزاید: دولت وعده‌هایی برای افزایش وام تا حدی که بتواند ۵۰ درصد قیمت خانه را پوشش دهد و مسکن اجتماعی و… داده که هنوز هیچ‌کدام عملی نشده و مردم هم چشم امیدشان به این وعده‌هاست. به گفته او در این شرایط بهترین راهکار این است عرضه و تقاضا با هم هماهنگ شود. در حال حاضر هر چند رکود بر بازار مسکن حاکم شده اما تقاضای پنهان به شدت بیشتر از عرضه است. به همین دلیل به محض اینکه مردم به سمت خرید بروند قمیت‌ها افزایش خواهد یافت. بنابراین باید برنامه‌های جدی برای تولید مسکن در نظر گرفته شود تا عرضه و تقاضا در این بخش با هم هماهنگ شوند.

 

منتظر کاهش بیشتر نباشید

سیدعلیرضا قهاری عضو کانون سراسری انبوه‌سازان کشور هم با تایید هماهنگ نبودن عرضه و تقاضا در بازار به کسانی که قدرت خرید در شرایط فعلی را دارند پیشنهاد می‌کند «از رونق نسبی ایجاد شده در بازار مسکن استفاده کنند و خرید خود را انجام دهند چرا که کاهش بیشتر قیمت مسکن مشخص نیست و چه بسا در سال آینده با افزایش نرخ همراه باشد.» قهاری طرح موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از عوامل تاثیرگذار بر جو روانی جامعه و قیمت‌های مسکن می‌داند و می‌گوید: تسهیلات مسکن در حال حاضر در حد ۲۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی است و خریدار باید ۸۰‌درصد بقیه هزینه خرید را تامین کند که با توجه به غیرواقعی بودن قیمت‌ها، کار ساده‌ای نیست.

 

بی‌تاثیر بودن تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی بر رکود

سیدمهدی هاشمی عضو کمیسیون عمران هم به فارس گفته: افزایش تسهیلات خرید مسکن از ۲۰ به ۳۵ میلیون تومان به اندازه‌ای نیست که تاثیر قابل‌توجهی بر خروج بازار مسکن از رکود داشته باشد. راهکار اساسی برای رونق این بازار افزایش میزان وام نیست بلکه افزایش تسهیلات به صورت پرحجم به بخش تولید مسکن و ساخت مسکن است و باید سعی کنیم سرمایه‌ها را به بخش مسکن و صنعت ساختمان طوری هدایت کنیم تا علاوه بر افزایش عرضه مسکن، اشتغال‌زایی را هم در این بخش افزایش دهیم. عضو کمیسیون عمران مجلس، گفته: سرمایه‌گذاران به دلیل اینکه آینده خیلی روشنی در بخش مسکن به لحاظ سودآوری پیش‌بینی نمی‌کنند و به دلیل اینکه حداقل‌ سود سرمایه‌گذاری برایشان تضمین شده نیست طبیعی است تمایلی به سرمایه‌گذاری عمده در این بخش نداشته باشند.در مواقعی که سرمایه‌گذار به دلیل عدم اطمینان از سود تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد دولت باید اقدام به تنظیم و تعادل بازار کند. وی افزود: مثلا در بخش کشاورزی و در تولید محصولاتی مانند گندم یا برخی محصولات کشاورزی دولت برای کنترل بازار عرضه و تقاضای آن محصول اقدام به خرید تضمینی محصول می‌کند و اگر مشابه این اتفاق در بخش مسکن بیفتد جهت رونق این بازار می‌تواند بسیار موثر باشد. بنابراین به جای اینکه دولت به‌طور مستقیم وارد بخش مسکن شود باید این بخش را مدیریت و پشتیبانی کند تا سرمایه‌گذار مسکن از بازگشت سرمایه‌اش مطمئن باشد و بداند در صورت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن حداقل متضرر نمی‌شود.هاشمی گفته: متاسفانه دولت به جای مدیریت بخش مسکن خودش ورود پیدا کرده و حتی بیش از آنچه لازم بوده در این بخش سرمایه‌گذاری کرده است. مسکن باید در دستور کار دولت قرار گیرد و سیاست‌های کلی این بخش اعلام شود. دولت از چندی پیش قرار است طرح مسکن اجتماعی را ارائه کند درحالی‌که این موضوع هنوز عملی نشده و به همین دلیل سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان و مسکن افق روشنی را در این بخش نمی‌بینند.

منبع: تهران امروز


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=28300
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تشویق مردم به خرید مسکن با دست خالی
تشویق مردم به خرید مسکن با دست خالی
تشویق مردم به خرید مسکن با دست خالی
تشویق مردم به خرید مسکن با دست خالی
تشویق مردم به خرید مسکن با دست خالی
تشویق مردم به خرید مسکن با دست خالی
تشویق مردم به خرید مسکن با دست خالی