جنیفر گرگوری*

در حالی‌که شما اغلب، یک سرآشپز حرفه‌ای برای پخت ناهار هر روز کارمندانتان، یا یک استخر شنای استاندارد در مجموعه شرکت‌های‌تان ندارید، شیوه‌های زیاد دیگری وجود دارند که با آنها می‌توانید مزایای رقابتی‌ای را برای حفظ کارمندانتان ارائه کنید.

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک نگران عدم توانایی برای رقابت با «غول‌شرکت‌ها» هستند، اما روش‌های بسیاری برای فراهم آوردن منافع برای پرسنلتان وجود دارد. حتی اگر جیب‌هایتان به‌اندازه شرکت گوگل یا اپل بزرگ نیست، با این‌حال به عنوان یک مالک کسب‌وکار کوچک، قادر هستید برای تدارک آنچه کارمندان ویژه واقعا به دنبالش هستند، تمهیدی بیندیشید.

در اینجا هشت منفعت رقابتی را ذکر می‌کنیم که می‌توانید به کارمندانتان پیشنهاد بدهید:

۱. شرایط کاری منعطف. امروزه یکی از جذاب‌ترین منافع برای کارمندان انعطاف‌پذیری است، آن هم بر حسب اینکه چه وقت و کجا کار می‌کنند. بسیاری از مردم حتی بر سر کاری که دستمزدی کمتر از کار دیگر دارد، باقی می‌مانند؛ زیرا شرایط مناسب آن، توازن کار و زندگی را به آنها عرضه می‌کند. هر وقت ممکن باشد و بدون قربانی‌کردن بهره‌وری یا خدمات مشتری، به کارمندانتان اجازه‌ ساعات کاری منعطف یا کار در خانه را بدهید. یک شرکت آی.تی نیازی ندارد کارمندانش در یک شیفت کاری از ساعت نه تا پنج کار کنند.

دانا مارلو، از شرکای اصلی یک شرکت آی.تی. (شرکت L.L.C.) می‌گوید: «از وقتی که با ضرب‌الاجل‌ها مواجه می‌شویم، اهمیتی ندارد که پرسنل چه وقتی و کجا مشغول به کار هستند. دریافته‌ایم که همین انعطاف‌پذیری اجازه می‌دهد که کار هرچه سریع‌تر، یعنی با کمترین زمان از دست رفته، به انجام برسد.»

۲.نقشه‌های رقابتی مربوط به سلامتی. مراقبت‌های بهداشتی، موضوعی مهم نزد خیلی از کارمندان است. یکی از بهترین منافعی که می‌توانید به کارمندانتان بدهید برنامه سلامتی با هزینه پایین است. امکان دسترسی به تمهیدات مربوط به سلامتی موجب رضایت کارمندان می‌شود. بعضی از کسب‌وکارهای کوچک حتی تا آنجا پیش می‌روند که تمام مزایا و حق بیمه‌ مراقبت‌های پزشکی برای کارمندان و خانواده‌هایشان را پرداخت می‌کنند.

۳. مزایای ورزشی. دسترسی به تسهیلات ورزشی باکیفیت برای کارمندان، شیوه‌ دیگری برای کمک به سلامتی و نشاط کارمندان‌تان است. شرکت «دیزاین ۹۹» برای کارمندان، کارت عضویت ورزشگاهی با موقعیت‌های ورزشی متعدد را فراهم کرد؛ طوری‌که آنها می‌توانستند حتی موقع ناهار یا وقتی خانه هستند از این امکانات استفاده کنند. گزینه دیگر، تدارک اضافه‌حقوق ورزشی برای کارمندان در جهت انتخاب تسهیلات ورزشی مورد نظرشان است.

۴. برنامه‌های تندرستی. شما با ارائه دسترسی به اطلاعات سلامت و برنامه‌های تندرستی، می‌توانید به نحو بهتری به آنها کمک کنید تا به توازن کار یا زندگی برسند. شرکت کلمچوک کوباستا (Klemchuk Kubasta)، یک موسسه بازرگانی در زمینه حقوق در دالاس، برای حمایت روزانه کارمندان، با یک کارشناس تندرستی همکاری می‌کند. این موسسه‌ بازرگانی همچنین آشپزخانه را با خوراک‌های سالم میان وعده پر می‌کند. دارین کلمچوک، از بنیان‌گذاران و مدیران این شرکت می‌گوید: «ما همچنین یک سخنران ماهانه داریم تا درباره موضوعاتی چون سبک زندگی سالم و شیوه‌هایی برای سالم‌ماندن در محل کار، صحبت کند.

۵. خدمات پشتیبانی مراقبت از کودکان. بسیاری از والدین شاغل درگیر مسائل کودکشان هستند. شما می‌توانید نگرانی‌های کارمندانتان و افزایش غیبت‌شان به این دلیل را با تدارک پشتیبانی از مراقبت از کودک برطرف کنید.

۶. برنامه‌های انعطاف‌پذیر برای مرخصی. معمولا اغلب شرکت‌ها وقتی زمان بیماری و زمان تعطیلات با هم یکی می‌شوند، به سمت خط مشی پرداخت دستمزد کامل حرکت می‌کنند. سعی کنید به کارمندان برای رفتن به مرخصی در روزهایی که بیمار هستند، مجال بیشتری بدهید تا آنها بدون استفاده از روزهای مرخصی خود بتوانند در خانه به استراحت بپردازند. کارمندان بسیار دوست دارند وقتی واقعا بیمار هستند خانه بمانند نه اینکه بیماریشان را به شرکت بیاورند. این رویه نوعی حسن‌نیت در کارمندان ایجاد می‌کند تا آنها احساس ارزشمندی کنند. به این ترتیب آنها می‌توانند از زمان تعطیلات‌شان، به جای تیمارداری در بستر بیماری، برای بازیابی خود همراه با خانواده‌شان بهره برند.

۷. مزایای رفاهی. امروزه بعضی شرکت‌ها به جای دادن هزینه‌ بنزین، مزایای مسافرتی تدارک می‌بینند؛ در حالی‌که کسب‌وکارهای کوچک نمی‌توانند مثل بسیاری از شرکت‌های بزرگ، کارمندان را با ماشین‌های ون جابه‌جا کنند؛ اما می‌توانند پولی را برای پارکینگ، بنزین، یا حمل و نقل عمومی به ایشان ارائه کنند. لورین گارد می‌گوید: «ما می‌توانیم تا حدود ۲۵ درصد از چک حقوقی ماهانه‌مان پیش از مالیات را به این امر اختصاص دهیم و کارت‌های حمل‌ونقل را برای نقل‌و‌انتقالات عمومی دریافت کنیم. کارمندان از این جهت این نوع مزایا را دوست دارند که می‌بینند چقدر مناسب و راحت است و می‌تواند باعث پس‌انداز هم بشود.»

۸. ایجاد فرصت‌های داوطلبانه. بسیاری از کارمندان علاقه دارند تا در کنار کار خود به مسوولیت‌های اجتماعیشان نسبت به جامعه نیز بپردازند؛ اما اغلب برای انجام این کار باید با فشار کار و الزامات خانواده دست و پنجه نرم کنند. با شرکت در برنامه‌های داوطلبانه و دادن دستمزد ساعتی به کارمندانتان برای فعالیتشان در هر سال، آنها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند؛ در حالی‌که هنوز برای خانواده‌هایشان هم وقت دارند. گزینه دیگر، داشتن امکان کار داوطلبانه در دفتر کار است که هم کار تیمی را بپرورد و هم به دیگران کمک کند؛ در حالی‌که همزمان حسن نیت و تایید کسب‌وکار را هم به دست می‌آورد.

این هشت نکته را می‌توانید در میان کارمندانتان به بحث بگذارید و بسته به اقتضائات فضای کسب‌وکارتان منافع رقابتی دیگری را نیز به این فهرست اضافه کنید.

*ترجمه: سیمین راد

منبع: دنیای اقصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=2789
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

هشت مزیت ویژه برای روحیه بخشیدن به کارمندان
هشت مزیت ویژه برای روحیه بخشیدن به کارمندان
هشت مزیت ویژه برای روحیه بخشیدن به کارمندان
هشت مزیت ویژه برای روحیه بخشیدن به کارمندان
هشت مزیت ویژه برای روحیه بخشیدن به کارمندان