رئیس کل سابق بیمه مرکزی معتقد است گرچه تعداد شرکتهای بیمه میتواند با حجم اقتصاد کشور و تولید ناخالص داخلی مرتبط باشد اما در حال حاضر تعداد شرکتهای بیمه در ایران کفاف بازار را میدهد و به جای گسترش تعداد آنها، بهتر است کیفیت خدماتشان افزایش یابد.
به گزارش پول پرس، جواد فرشباف ماهریان در گفتوگو با کسبوکار با بیان اینکه مقایسه حجم تولید ناخالص داخلی و تعداد شرکتهای بیمه در دنیا نشان میدهد با این مقیاس، کشور ما میتواند بر تعداد شرکتهای بیمهاش بیفزاید، گفت: زمانی که در بیمه مرکزی مشغول به کار بودم، تحقیقی در این زمینه انجام شد که نشان میداد بازار ایران میتواند دست کم ۴۶ شرکت بیمه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه مقایسه کشورهای مشابه ایران از نظر تولید ناخالص داخلی نشان میدهد تعداد شرکتهای بیمه در ایران کم است، افزود: با این حال نباید چنین مقیاسی را به صورت یک بعدی استفاده کرد، چرا که فرهنگ بیمه در کشورهای مشابه ما بسیار توسعه یافته است. این مقایسه به این مفهوم نیست که بیمه مرکزی باید حتما تعداد شرکتهای بیمه را افزایش دهد، چرا که مطالعات نشان میدهد در کشورهای توسعه یافته و حتی کشورهای همسایه ما، فرهنگ بیمه بهشدت در حال توسعه است، بطوری که در برخی کشورها تا ۹۰درصد کل حق بیمه تولیدی به بیمه عمر و پس انداز و سرمایهگذاری مربوط است.
رئیس کل سابق بیمه مرکزی با ابراز تاسف از اینکه در ایران حداکثر ۹درصد حق بیمهها به این رشتهها تعلق دارد، تصریح کرد: در ایران به دلایلی، قیمت زمین و مسکن مرتب افزایش مییابد و حتی پس از یک دوره رکود، دوباره رونق به این بخش برمیگردد، بطوری که حتی افزایش قیمت در بخش زمین و مسکن گاه از نرخ تورم هم بالاتر میرود.
فرشباف با بیان اینکه چنین وضعیتی مردم را به سرمایهگذاری در بخش مسکن ترغیب میکند، اعلام کرد: مردم ترجیح میدهند به جای خرید بیمه عمر برای نزدیکانشان، سرمایه خود را در زمین و مسکن به کار بگیرند.
به گزارش کسب وکار ، وی با بیان اینکه در چنین شرایطی، تعداد شرکتهای بیمه کنونی در بازار ایران کفایت میکند، اظهار کرد: به جای افزایش تعداد شرکتهای بیمه، باید به فکر افزایش خدمات و ارائه سرویسهای مبتنی بر نیاز بازار اندیشید. همچنین باید توانگری مالی شرکتهای بیمه کنونی افزایش یابد تا فضا برای فعالیت جدید باز باشد؛ در صورتی که همه این اقدامات انجام شد، آن وقت میتوان به افزایش تعداد شرکتهای بیمه هم فکر کرد.
انتهای پیام