مصاحبه‌های مطبوعاتی پی درپی رییس سازمان بورس، ‌انتشار اوراق فروش تبعی سهام، حمایت سهامداران عمده و حتی عدم عرضه خصوصی‌سازی‌ها نتوانست مانع ریزش شاخص کل از بازار سهام از قله ۸۹ هزار واحد به ۸۰ هزار واحد شود. صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس از روز شنبه تا امروز خود، وارد صحنه شده و با حضور در تلویزیون و برگزاری مصاحبه مطبوعاتی بارها به سهامداران و فعالان بازار سرمایه این پیام را به بورس‌بازان داده که نوسان جزو ذات بازار است و در معاملات خود اسیر رفتارهای هیجانی نشوید و بازار سرمایه و شورای بورس حمایت همه‌جانبه خود را برای جلوگیری از ریزش بیش از این می‌کند، اما تمام این اقدامات موثر واقع نشد گویی سهامداران ترس را به اعتماد ترجیح دادند. شاخص بورس در دو هفته اخیر بیش از ۱۰ درصد سقوط کرده که در این مدت باعث زیان ۵۰ درصدی به سهامداران حقیقی شده است. به هرروی در این روزهای پر از نگرانی و سرد در تالار شیشه‌یی کارشناسان و سبد گردانان و حقوقی‌ها یک توصیه بیشتر به سهامداران نمی‌دهند، ‌خونسرد باشید، ‌هیجان زده نباشید و بلندمدت به بازار بنگرید. فریدون زارعی، مدیرعامل سبد‌گردان کاریزما درگفت‌وگو با «اعتماد» اظهار داشت: این افت شاخص کاملا طبیعی بوده و هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد و سهامدارانی که مستقیم وارد بورس شده‌اند باید بدانند که سراغ سهام‌هایی بروند که تحلیل‌های فاندامنتال سودآوری این شرکت‌ها را تضمین کند. وی با تاکید بر اینکه در کلیت بازار مشکلی وجود ندارد، افزود: ‌سهامداران حقیقی تازه‌کار که تجربه لازم را ندارند باید قبل از ورود به این بازار حداقل این را می‌دانستند که به همان سرعتی که شاخص بالا رفته به همان سرعت هم کاهش می‌یابد و اگر کاهش نیابد جای سوال داشت!به گفته زارعی، در شرایط کنونی سهامداران از ایستادن مستمر و ‌توده‌وار در صف‌های خرید و فروش جلوگیری و فعلا سهام خود را نگهداری کنند و فروش هیجانی انجام ندهند. وی پیش‌بینی کرد که شاخص بازار از ۷۹ هزار واحد بیشتر کاهش نیابد.

بازار ترسو شده است

ابوالفضل شهرآبادی، ‌معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: ابهام بودجه ۹۳، ‌تصمیم درباره نرخ خوراک و نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه، ‌از مهم‌ترین عواملی است که بازار را به حالت مبهم و ترسو فروبرده است و از سویی دیگر عرضه‌های اضافی و دو شایعه می‌تواند شاخص را منفی کند.

وی عرضه‌های اخیر را در بازار حاصل لج و لجبازی ارگان‌ها دانست و افزود: متوقف شدن این عرضه‌ها از مهم‌ترین کارهایی بود که کمی از ریزش و سقوط بیشتر جلوگیری کرد اما کلیت بازار از نظر کارشناسی در بلندمدت مشکلی ندارد. وی تاکید کرد که بازار در بلندمدت دچار مشکل خاصی نخواهد شد و بزودی به روند عادی خود باز‌می‌گردد.

منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=26964
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

سهامداران حقیقی اعتماد خود را ازدست داده‌اند
سهامداران حقیقی اعتماد خود را ازدست داده‌اند
سهامداران حقیقی اعتماد خود را ازدست داده‌اند
سهامداران حقیقی اعتماد خود را ازدست داده‌اند
سهامداران حقیقی اعتماد خود را ازدست داده‌اند
سهامداران حقیقی اعتماد خود را ازدست داده‌اند
سهامداران حقیقی اعتماد خود را ازدست داده‌اند