پول پرس- محبوبه گرایی: بزرگی می گفت می‌خواهی مردم مدعی رفاه بیشتر نشوند با مسایل کوچک درگیرشان کن و چه خوب بانک مرکزی از پس این امر برآمد! لغو اقدام کارگشا و مفید تایید اینترنتی چک (اینجا) بیش از آنکه بیانگر عدم ثبات در تصمیم‌گیری بانک مرکزی در دوره‌های متوالی باشد، بیانگر علاقه وافر بانک مرکزی به کاغذبازی و تداوم بوروکراسی اداری است. گویی دیدن صف دستگاه های خودپرداز با لغو «کارت به کارت از طریق POS» به مذاق بانک مرکزی خوش آمده و اشتهایش به ایجاد ازدحام بیشتر درون شعب بانکی باز شده است.

از هر نظر که به دستور لغو مصوبه تایید اینترنتی چک نگاه شود، زیان‌های آن بیش از محاسنش است؛ مهم‌ترین ایردهای این دستور بدین شرح است:

۱- منافات با مباحث توسعه
از جمله شاخص‌هایی که برای توسعه مطرح می‌شود، کاهش بوروکراسی اداری و کاغذبازی‌ها است که بانک مرکزی با لغو قانون تایید اینترنتی چک گامی بلند در راستای عدم توسعه برداشته است.

۲- خیانت به محیط زیست
بنا به گفته فعالان محیط زیست تولید کاغذ نابودی هرچه بیشتر جنگل‌ها را در پی دارد. لغو مصوبه تایید اینترنتی چک، یعنی افزایش تقاضای بانک‌ها برای کاغذ جهت تایید دستی چک و افزایش تقاضا برای کاغذ یعنی نابودی بیشتر جنگل یا افزایش واردات کاغذ. تکلیف اولی (نابودی جنگل) مشخص است و نسل های آینده معنایی عینی از جنگل نخواهند داشت. اما در حالت دوم آنچه عاید می شود خروج ارز از کشور -که حاصل فروش منابع استراتژیک نفت و گاز است- و در نهایت واردات کالایی که می‌توان آن را نخرید.

۳- افزایش ترافیک شهری و آلودگی هوا
ارگان‌های مرتبط با سیستم حمل‌و‌نقل بارها اعلام کرده‌اند بسیاری از سفرهای درون شهری ضرورتی ندارند و با افزایش خدمات اینترنتی می‌توان در راستای کاهش ترافیک شهری و به دنبال آن آلودگی هوا که این روزها به درجه بحران نائل آمده است گام برداشت. اما گویی این نیز به مذاق برج‌نشینان میرداماد خوش نیامده و از فردا باید منتظر گره‌های ترافیکی بیشتر و تشدید بحران آلودگی هوا بود.

۴- ناکامی در مدرنیزه کردن شهروندان
چندی است شهرداری تلاشی را آغاز کرده تا با آموزش به عموم افراد جامعه نسبت به مدرنیزه کردن آن‌ها اقدام کند. اما لغو قوانینی از این دست، میل به فراگیری افراد را کاهش داده و سطح مقاومتی شهروندان را برای استفاده از فناوری بالا می برد و این امر علاوه بر تحمیل هزینه بر شهرداری با قانون برنامه توسعه منافات دارد.

۵- افزایش دست به یقه شدن‌ها!
افراد با وجود اینکه با مسایل و مشکلات بسیاری دست به گریبانند، سعی می‌کنند با روی خوش در محل کار خود و در مواجه با ارباب رجوع نشان دهند. اما ترافیک شهری خنده آغازین روز را ضایع می کند و از فردا دغدغه ای جدید پیش روی افراد برای حضور در شعب بانک قرار می‌گیرد و اگر چه تاکنون افراد تلاش کرده اند با بداخلاقی برخی خوش برخورد کنند این بار تاب و تحمل از دست خواهند داد و خود دست به یقه خواهند شد و این همه ناشی از علاقه شگفت انگیز بانک مرکزی برای کاغذ بازی و بایگانی دست نوشته ها و امضاهای جمعیت میلیونی است.

۶- افزایش مشکلات بانک‌ها
درحالی که به گفته بانکی‌ها، هزینه هر عملیات بانکی اینترنتی برای بانک‌ها صفر ریال است، بانک مرکزی با این دستور بر هزینه بانک‌ها افزوده است. حال خوب است مدیرانی که رای به این اقدام داده اند، جوابی منطقی به این پرسش‌ها وایرادهای ساده بدهند و در یک کلام بگویند: آیا زمان امضای این دستورالعمل، به این مسایل فکر کرده‌اند یا خیر.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=26801
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    بانک مرکزی تو یک ماهاخیر اونقدر تصمیمات عجیب غریب گرفته که دیگه واقعا نمیدونیم اون تو چه خبره

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

اختصاصی پول پرس- علاقه شگفت‌انگیز بانک مرکزی به کاغذبازی
اختصاصی پول پرس- علاقه شگفت‌انگیز بانک مرکزی به کاغذبازی
اختصاصی پول پرس- علاقه شگفت‌انگیز بانک مرکزی به کاغذبازی
اختصاصی پول پرس- علاقه شگفت‌انگیز بانک مرکزی به کاغذبازی
اختصاصی پول پرس- علاقه شگفت‌انگیز بانک مرکزی به کاغذبازی