از نظر خیلی از داوطلبان استخدام در بانک ها و موسسات مالی کار در بانک یکی از جذاب ترین حرفه هاست که آینده کاری روشن و شرایط مالی خوبی دارد. اما از نظر متصدیان با سابقه این شغل یعنی مسئولیت.

کم آوردن موجودی یکی از متداول ترین مشکلات تحویلداران و متصدایان بانک است اما به نظر شما در برخورد با این مشکل چه باید کرد؟ اصلا چرا متصدیان بانک موجودی کم می آورند؟

مهمترین مشکل شغل تحویلداری بالا بودن ریسک آن است به طور طبیعی هر کاری که فرد در آن با دریافت و پرداخت ان هم به صورت امانت سرو کار دارد شغلی استرس زا خواهد بود.

کسری صندوق

تحویلدار ممکن است در موقع دریافت روزانه از یک مشتری کمتر ویا هنگام پرداخت بیشتر از مبلغ سند به ذینفع پرداخته باشد. در پایان روز پس از استخراج حسابها وشمارش پول موجود و بررسی اسناد دریافت و پرداخت و مقابله انها با مانده حساب صندوق چنانچه متصدی مربوطه کسری وجه داشته باشد باید مبلغ کسری ار وی اخذ وبه موجودی اضافه شود و چنانچه وصول فوری امکان نداشته باشد باید مبلغ مذکور از محل بدهکاران موقت تامین وحداکثر ظرف مدت سه روز ترتیب دریافت کسری صندوق از متصدی داده شود. به هر حال لازم است برای کنترل بیشتر مراتب تامین کسری صندوق از طریق حساب بدهکاران موقت انجام گیرد.

فزونی صندوق

چنانچه تحویلدار در موقع دریافت روزانه از یک مشتری بیشتر و یا هنگام پرداخت کمتر از مبلغ سند به ذینفع پرداخته باشد در این صورت فزونی صندوق داشته وجه فوق به حساب بستانکاران موقت( فزونی صندوق) منظور و در صورت مراجعه مشتری و ادعا نسبت به مالکیت مبلغ مذکور پس از تحقیقات کافی و محرز شدن اینکه وجه به او تعلق دارد برحسب مورد با مجوز اداره بازرسی کل ویا اداره امور شعب متبوع یا مسولین شعبه با اخذ تعهد کتبی به نامبرده پرداخت و درغیر این صورت در پایان سال از طریق اداره امور شعب به حساب اداره حسابداری کل و بودجه بانک منتقل می گردد.
عوامل به وجود امدن کسری یا فزونی صندوق

نداشتن اموزش و کارورزی مناسب

اگر تحویلدار دارای رشته تحصیلی مرتبط با شغل خود باشد واز طرفی اموزش های متناسب با شغل خود را بدو و ضمن خدمت بگذراند با وظایف شغلی خود مطلع خواهد شد وبا کارورزی مناسب مهارت لازم را برای تحویلداری کسب خواهد نمود.

نداشتن اهتمام ودقت کافی درانجام وظایف شغلی و اجرای دستورالعمل های صادره بانک

به صورت خلاصه یک تحویلدار در شرایط عادی باید نکات زیر را رعایت کند :

۱- دقت در محاسبات ذهنی

۲- دقت در ثبت صحیح سند از لحاظ ماهیت

۳- دقت در اصالت پول

۴- شمارش پول به یک روش واحد( تفکیک پولها از درشت به خرد- یاداشت مبلغ هر کدام و جمع انها)

۵- شمارش پول هنگام تحویل به مشتری

۶- به تفکیک نگه داشتن اسکناسهای موجود در باجه

۷- دقت به متن چکها

۸- انطباق مبلغ دریافتی/ پرداختی با سند نوشته شده توسط مشتری

۹- ثبت بلافاصله سند

۱۰- جدا نگه داشتن مکان اسناد و برگه های دیگر از مکان پولها

۱۱- عدم دسترسی دیگران به صندوق وجوه نقد

۱۲- نگه نداشتن موجودی نقد بیش از حد مجاز در باجه

۱۳- خروج موقت یا قفل بودن کد تحویلداری هنگام ترک باجه

۱۴- دقت در قفل بودن کشو هنگام ترک باجه

۱۵- قرار ندادن هیچ پولی روی پیش خوان

۱۶- عدم ریسک پذیری و میانبر زدن مقررات به خاطر اعتماد به مشتری

۱۷- رد و بدل اصولی پول بین همکاران( به وسیله رسید تحویلخانه)

منبع: بانکی‌دات‌آی‌آر


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=26582
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مصیبت تحویلدارها “کسری موجودی”!
مصیبت تحویلدارها “کسری موجودی”!
مصیبت تحویلدارها “کسری موجودی”!
مصیبت تحویلدارها “کسری موجودی”!
مصیبت تحویلدارها “کسری موجودی”!
مصیبت تحویلدارها “کسری موجودی”!