روند کاهشی شاخص بورس طی دو هفته اخیر موجب نگرانی و سردرگمی بسیاری از سهامداران خرد یا حقیقی در بازار بورس شده است و چشم‌اندازی مبهم را درباره آینده این بازار برای آنها ایجاد کرده است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه که از تجربه‌یی بیشتر نسبت به سهامداران خرد وتازه وارد برخوردار هستند ریزش‌های کنونی قیمت بازار و کاهش شاخص بورس را چندان نگران‌کننده نمی‌دانند و معتقدند که متغیرهای بورسی به رکوردهایی بی‌منطق دست‌یافته بودند و سقوط‌های چند هزار واحدی شاخص هم برای دستیابی بازار به یک ثبات نسبی است.

شاخص کل بورس تهران که در ۱۵ دی ماه جاری به عدد ۸۹۰۰۰ واحد صعود کرده بود. ‌روز گذشته به ۸۳ هزار واحد کاهش یافت گویی خوشبینی‌های ایجاد شده از اخبار سیاسی و لغو تحریم‌ها هم دیگر نتوانست مانند قبل به کمک اعداد و ارقام بورسی بیاید و از افت آن جلوگیری کند. به هر روی امروز یک سوال اساسی در ذهن فعالان بازار به ویژه سهامداران حقیقی که پس از رکود در بازار سکه و ارز یا ثابت ماندن نرخ بهره بانکی وارد بورس شده‌اند به وجود آورده است: آیا این روند کاهشی ادامه‌دار خواهد بود؟ دکتر شاهین شایان آرانی که از کارشناسان ارشد بازار سرمایه محسوب می‌شود در این باره به روزنامه اعتماد گفت: بازار سهام در چند ماه اخیر آنقدر رشدهای غیرمنطقی و متضاد با واقعیت‌های اقتصادی را تجربه کرده است که دیگر جایی برای افزایش ندارد. به گفته او، هیچ بورسی در دنیا تاکنون یک‌باره بازده ۱۳۰ درصدی را تجربه نکرده، به غیر از بورس ایران، بورس‌های دنیا در بهترین وضعیت ممکن بازدهی حدود ۱۰ تا ۳۰ درصدی را داشته‌اند درحالی که بازدهی ۱۳۰ درصدی مسلما از دیدگاه فعالان و کارشناسان اقتصادی کاملا یک بازدهی اضافی و نامتعارف تلقی می‌شود و مسلم است نخستین سوالی که به ذهن می‌آید ماندگار ماندن و ثبات این رشدهاست !از آرانی پرسیدیم که فکر می‌کند روند نزولی شاخص تا کجا ادامه داشته باشد، که وی پاسخ داد: نمی‌توانم اعدادی در این باره بدهم اما تعدیل شاخص کاملا منطقی بوده و نشان می‌دهد که بازار در حال اصلاح خود است و با این کاهش تدریجی می‌خواهد کمی نفس تازه کند. به گفته این کارشناس، بازاری که به بلوغ و هوشمندی رسیده باشد اینچنین خود را اصلاح می‌کند. آرانی اظهار داشت: در حال حاضر با نرخ تورم ۴۰ درصد دچار یک بازدهی ۷۰ تا ۸۰ درصدی مازاد است که قطعا باید اصلاح شود و این بازدهی از بین برود. وی درباره فرارسرمایه از بازار گفت: بازار سهام ایران به دنبال این رشدهای نجومی، نقدینگی قابل توجهی را جذب کرده که بخشی از این نقدینگی باید به جای اول خود بازگردد. شاهین چراغی، ‌مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین نیز کاهش شاخص را نشان از بازگشت سلامت به بازار عنوان کرد و افزود: به نظر من شاخص آنقدر افزایش‌های ناشی از اخبار سیاسی مثبت را تجربه کرده که دیگر جایی برای تاثیر گرفتن از این اخبار مثبت سیاسی ندارد به همین دلیل است که دیروز خبر لغو تحریم‌ها نیز به دلیلی تبدیل نشد برای افزایش شاخص. وی پیش‌بینی کرد که روند نزولی شاخص فعلا ادامه داشته باشد. از چراغی که از فعالان قدیمی بازار سرمایه در دادوستد سهام محسوب می‌شود، پرسیدیم که شاخص کل تا کجا کاهش می‌یابد که وی عدد ۷۹ هزار واحد را برآورد کرد و گفت: وضعیت بورس نگران‌کننده نیست و این کاهش قیمتی برای سلامت بازار بسیار مفید است.

اما علی عسگری مارانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران معتقد است که سقوط ۶ درصدی شاخص بورس در دو هفته اخیر ناشی از تصمیمات مجلس و دولت است که کاملا با منافع سرمایه‌گذاران در تضاد است.به گفته او، ‌تضاد دولت و مجلس با منافع سرمایه‌گذاران درفصل تبصره‌های بودجه تجلی می‌یابد چرا که امروز در بودجه شاهد بندها و تبصره‌هایی هستیم که با شعارهای دولت روحانی تطبیق چندانی ندارد. وی تاکید کرد: دولت روحانی در زمان تقدیم بودجه به مجلس، ‌حمایت خود و مدیرانش را از بازار سرمایه به صراحت اعلام کرد درحالی که در عمل مشاهده می‌کنیم نه تنها وی حمایتی از این بازار نکرده بلکه تمام ریسک‌های سیستماتیک این بودجه را افزایش داده و مجلس هم در کمیسیون تلفیق و دیگر کمیسیون‌های تخصصی خود بر توان این ریسک افزوده است. عسگری مارانی اضافه کرد: بهره مالکانه یا نرخ خوراک و حتی افزایش ارزش افزوده از ریسک‌های سیستماتیکی محسوب می‌شود که به عقیده من باعث شده بورس دچار این سردرگمی و سقوط شود. وی که درحال حاضر مدیریت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری را برعهده دارد، در ادامه سخنان خود تاکید می‌کند: متاسفانه بورس‌بازان و کل بازار سرمایه ایران آنقدر درگیر خوش‌بینی‌های ناشی از اخبار سیاسی و توافقات و لغو تحریم‌ها شد که از بزرگی چنین ریسکی غافل ماند تا اندازه‌یی که امروز اخباری که از راهروهای مجلس درباره نرخ بهره مالکانه، نرخ خوراک و دیگر سیاست‌های اقتصادی به گوش می‌رسد هرکدام در نوع خود تاثیر بسزایی در سود شرکت‌ها می‌گذارد و من سوالم از دولت این است که آیا درست است به بهانه افزایش درآمدها، ‌منافع سرمایه‌گذاران را اینچنین دچار مخاطره کند؟

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=26269
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کاهش ارزش شاخص کل ادامه‌دارد؟
کاهش ارزش شاخص کل ادامه‌دارد؟
کاهش ارزش شاخص کل ادامه‌دارد؟
کاهش ارزش شاخص کل ادامه‌دارد؟
کاهش ارزش شاخص کل ادامه‌دارد؟
کاهش ارزش شاخص کل ادامه‌دارد؟
کاهش ارزش شاخص کل ادامه‌دارد؟