بانک مرکزی اخیرا به بانکهای در شرف تاسیس و حتی مجوز مشروط گرفته دستور کاهش شعب به میزان یک سوم کل شعب داده که این موضوع گذشته از درست یا نادرست بودن ان،خطر بیکاری چندین هزار نفری را در پی خواهد داشت.

بانک مرکزی به تازگی به بانکهای در شرف تاسیس و حتی مجوز مشروط گرفته دستور کاهش شعب به میزان یک سوم کل شعب داده که این موضوع گذشته از درست یا نادرست بودن ان،خطر بیکاری چندین هزار نفری را در پی خواهد داشت.

به گزارش پول پرس به نقل از اخبار بانک، شش موسسه اعتباری در شرف تاسیس به همراه دو بانک آینده و مهر اقتصاد که اولی مجوز مشروط گرفته و دومی نیز در حال اخذ مجوز نهایی بانک شدن است،بطور میانگین در سراسر کشور حدود ۳۸۰۰ شعبه دارند.

از این تعداد بانک مهر اقتصاد با ۷۳۵ شعبه و موسسه اعتباری ثامن با ۶۰۰ شعبه دارای بیشترین شعبه در کشور هستند.

در تازه ترین تغییرات نیز این موسسات و بانکها باید شعب خود را به یک سوم فعلی کاهش دهند.اگر این حادثه رخ دهد میزان شعب فعلی که ۳۸۵۰ شعبه است به حدود ۱۲۷۰ شعبه خواهد رسید.

این کار بانک مرکزی در جهت ساماندهی و چالاک سازی و افزایش رقابت میان بانکها صورت می گیرد.

اما چندین نکته در این باره باید مورد توجه جدی قرار گیرد.نخست اینکه وضعیت اشتغال در جامعه شرایط مناسب و خوبی ندارد و اگر بانک مرکزی قصد کاهش شعب این موسسات و بانکها را داشته باشد با خیل عظیمی از بیکاران مواجه خواهد شد.

اگر هر شعبه فعلی ۴ کارمند و مسوول داشته باشد حدود ۱۰ هزار نفر از کار بیکار خواهند شد.گفتنی است که ایجاد هر شغل برای دولت بیش از ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که با کاهش شعب و بیکاری این تعدا باید دولت چندین هزار میلیارد تومان هزینه کند.

دوم اینکه ادغام و تعطیلی شعب کار یک شب و یک ماه نیست و بسیاری از این شعب اجاره بوده و در صورت تعطیلی باید خسارت پرداخت شود.

سوم اینکه بسیاری از شعب در مناطقی از شهرها و شهرستانها قرار دارند که چنانچه تعطیل شوند عملا مشتریان سردرگم شده و باید راه طولانی طی کنند تا به شعب بعدی مراجعه کنند.

چهارمین نکته ایجاد نگرانی در میان مردم و سپرده گذاران است که سبب می شود اعتماد مردمی پس از تخلف سه هزار میلیاردی از شبکه بانکی کمتر شود.

پنجمین نکته وجود تناقض در رفتار بانک مرکزی است.چگونه بانکهای دولتی و خصوصی دیگر می توانند شعب تازه ایجاد کنند اما دو بانک و موسسات دیگر باید شعب خود را کمتر کنند؟

چرا بانک مرکزی مصوبه دولت قبل در کاهش شعب را یکباره لغو و اکنون بصورت سفارشی موسسات و بانکهای در شرف تاسیس در حال اجرایی کردن است؟


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=25915
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بیکاری ۱۰ هزار نفر با ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری
بیکاری ۱۰ هزار نفر با ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری
بیکاری ۱۰ هزار نفر با ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری
بیکاری ۱۰ هزار نفر با ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری
بیکاری ۱۰ هزار نفر با ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری