عملیات انتحاری که هفته گذشته بانک مرکزی در شبکه بانکی و موسسات اعتباری زد در نوع خود شاید جزو نوادر باشد.به غیر از شش موسسه و یک بانک مهر اقتصاد که اکنون در حال تکمیل مدارک و گذراندن پروسه اخذ مجوز هستند، در یک مورد بانک مرکزی حکم شورای پول و اعتبار را نیز برای یک بانک خصوصی قبول ندارد.

به گزارش پول پرس، گذشته از ایجاد شوک و جزو روانی منفی که بانک مرکزی در شبکه بانکی و موسسات اعتباری ایجاد کرد، یک مورد عجیب نیز در این بین از چشم بسیاری از کارشناسان و بانک مرکزی غافل مانده است.

بانک آینده که از ادغام یک بانک و دو موسسه مالی و اعتباری شکل گرفته، توانست پس از برگزاری مجمع و تصویب اساسنامه جدید در نهایت آذر ماه سال جاری مجوز خود را البته به صورت مشروط از شورای پول و اعتبار کسب کند.

پس از تصویب ادغام بانک لغو مجوز شده تات با موسسات مالی صالحین و آتی در قالب مجموعه ای جدید توسط شورای پول و اعتبار که متضمن برخی الزامات، اقدامات و اصلاحات توسط سه موسسه پیش گفت می باشد، گزارش بخش نظارت بانک مرکزی مبنی بر لزوم طرح و تصویب اساسنامه بانک در شرف تاسیس آینده که نمونه اساسنامه متحدالشکل بانکها و موسسات اعتباری بوده و امکان نظارت قوی و موثر بیش از پیش بانک مرکزی را با استفاده از اختیارات لحاظ شده در این اساسنامه و رعایت قوانین و مقررات پولی و بانکی کشور میسر می نماید، در جلسه مورخ ۱۹/۹/۹۲ شورای پول و اعتبار مطرح گردید.

شورای پول و اعتبار پس از بحث و بررسی در خصوص موضوع، اساسنامه بانک مذکور را مشروط به رعایت الزامات قبلی و نیز انجام برخی اقدامات جدید، حداکثر در مدت زمانی شش ماه، تصویب کرد.
اطلاعیه رسمی بانک مرکزی و مجوز رسمی هر چند مقید آن برای بانک آینده نشان می دهد که بانک مرکزی در رفتار خود تعجیل به خرج داده و باید کمی تدبیر بیشتر چاشنی کار می کرد.

نکته ای که در این بین باید توجه داشت این است که وقتی شورای پول و اعتبار مجوز ولو مقید به بانک یا موسسه ای اعطا می کند چرا باید بانک مرکزی این مصوبه را نادیده بگیرد.

وقتی شورای پول و اعتبار به این چنین بانکها اعتماد و مجوز دائمی یا موقت می دهد پس نباید برند و اعتبار این شورا زیر سوال رفته و بانک مرکزی که قانوناً فقط مجری تصمیمیات این شورا است راساً بدون اعلام دلیل نامش را حذف کند.

هنگامی که شورای پول و اعتبار بانک مرکزی را موظف به سامان دهی موسسات اعتباری موجود می کند برخورد حذفی صرف و عدم تعامل و ساماندهی با آنها چه معنی دارد؟

این کار به جز ایجاد جو روانی منفی در شرایطی که شبکه بانکی می تواند بازوری اجرایی بانک مرکزی برای جمع آوری نقدینگی سرسام آور در کشور باشد جای تعجب دارد.

همچنین بانک خصوصی آینده حداقل یک گام جلوتر از سایر موسسات و حتی بانک مهر اقتصاد بوده و بنابراین باید حداقل تفاوتی در این بین از سوی بانک مرکزی رعایت می شد.

شاید بهتر بود بانک مرکزی حداقل به مجوز صادر شده از سوی شورای پول و اعتبار برای بانک آینده بیشتر توجه می کرد و تفاوتی میان این موسسات در حال اصلاح و سازماندهی خود با سایر موسسات در حذف اسامی از سایت خود قائل می شد.

قطعاً بانک مرکزی به خوبی می داند که سازمان دهی این موضوعات و اصلاحات موضوعی یک شبه نیست و در طول زمان به سامان خواهد رسید و برخرود حذفی فقط موضوع را بغرنج تر و گره را کورتر می کند. موضوعی که البته در اطلاعیه بعدی بانک مرکزی و عقب نشینی آن خود را نشان داد.

بانک مرکزی بدون تردید برای اجرای سیاست های پولی و کاهش حجم نقدینگی و تزریق منابع به تولید و هدایت آن به کمک شبکه بانکی چه دولتی و خصوصی نیاز دارد و بهتر است در مسیر و نقشه راه ترسیمی بانک مرکزی نگاه پدرانه همراه با درایت و سعه صدر به فرزندان خود داشته باشد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=25692
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. روشن ضمیر گفت:

    بی تدبیری بانک اقتصادی دولت تدبیر !!!
    ۱-اگر این موسسات مجوز نداشته اند چرا در ماه های گذشته اسامی آنها در سایت بانک مرکزی بوده است ؟
    ۲- چرا احساس مسئولیت بانک مرکزی نسبت به سپرده های مردم یک شبه تغییر کرد یعنی قبلا در قبال سپرده های مردم مسئولیت داشتند و یک شبه این مسئولیت از بین رفت؟
    ۳- چرا مصادف با واریز یارانه ها و برای چند روز حمایت بانک مرکزی از این موسات از بین رفت ؟
    ۴- هدف بانک مرکزی از صدور اطلاعیه های شتاب زده و ضد و نقیض در چند روز متوالی جه بود؟
    ۵- آیا بانک مرکزی نمی دانست که این موسسات و آن دو بانک قبلا عمده زیادی از کارهای مربوط به اخذ مجوز را انجام داده اند ؟ چرا پس از حذف نام آنها و ایجاد دلهره در بین مردم و سرازیر شدن سپرده های مردم از موسسسات به بانکها ، بانک مرکزی متوجه شد که این موسسات فعالیت های عمده ای را برای کسب مجوز انجام داده اند.
    ۶- چرا پس از ساماندهی صندوق و سپردن مسئولیت صندوق های بحران زده به این موسسات ، بانک مرکزی زیر پای آنها را خالی کرد؟
    ۷- آیا حدت و شدت به این اندازه لازم بود تا گردش پولی کشور در چند روز دچار دچار اختلال شود.
    ۸- آقایان سیف و تهرانی فر !!! خیلی چراهای دیگر هم از این قصه باقی است ؟ واقع آفرین به این هوش و ذکاوت و تدبیر شما !!!

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

رفتار بانک مرکزی در تناقض با حکم شورای پول و اعتبار
رفتار بانک مرکزی در تناقض با حکم شورای پول و اعتبار
رفتار بانک مرکزی در تناقض با حکم شورای پول و اعتبار
رفتار بانک مرکزی در تناقض با حکم شورای پول و اعتبار
رفتار بانک مرکزی در تناقض با حکم شورای پول و اعتبار