مریم کائید*: پس از اعلام گزارش ۸ ماهه صنعت بیمه از سوی بیمه مرکزی و اعلام نسبت خسارت برخی شرکت ها اخبار متعددی مبنی بر ورشکستگی بیمه دی با عنایت بر نسبت خسارت ۳۶۸ درصدی منتشر شد .

اما بیمه دی چگونه به اینجا رسید؟
شرکت بیمه دی در سال ۱۳۸۳ با اخذ مجوز رسمی از بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه و به منظور ارایه خدمات بیمه ای در رشته های مختلف ، با شماره ثبت ۲۴۱۵۱۱ در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسید و علی فتحعلی که از شرکت دولتی بیمه البرز در سمت مدیرعاملی بازنشسته شده بود و نماینده هیات موسس در تاسیس نیز بود، از سوی سهامداران به عنوان مدیرعامل انتخاب شد و ۶ سال سکان هدایت این شرکت را در دست داشت.

اما وی به دلیل اختلاف با مهرعلیزاده این شرکت را ترک کرد و از آن زمان بیمه دی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند و علت این مشکلات بسیار شفاف است ؛«استفاده از مدیران غیر متخصص به انتخاب سهامداران»
پس از اینکه فتحعلی صندلی مدیریت بیمه دی را به دلیل اختلافات سهامداری ترک کرد حمید حاجی عبدالوهاب معاون پیشین سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزیر کار و امور اجتماعی به صندلی ریاست تکیه زد .
اما حمید حاجی عبدالوهاب کیست ؟ استانداری که مدیر عامل شرکت بیمه شد .

او معاون وزیر کار در دولت های نهم و دهم بود و با حکم شیخ الاسلامی کنار رفت و به دلیل پایان سن خدمتی بازنشسته شد و دوران بازنشستگی را در بیمه دی به فعالیت مشغول شد .عبدالوهاب در همه دولت های بعد از انقلاب حضور داشته و سابقه استانداری گیلان ، کردستان، مرکزی و سمنان را نیز در کارنامه کاری دارد.

اما اینکه او چگونه بدون سابقه فعالیت در صنعت بیمه از بیمه مرکزی تائیدیه می گیرد و چگونه سهام داران حاضر می شوند شرکت را به دست فردی که سابقه فعالیت در این صنعت را ندارد می سپرد جای پرسش دارد . نامبرده از آذر سال ۱۳۸۹ تا خرداد ۱۳۹۰ یعنی تا زمانی که فتح نژاد به این شرکت بیاید بی سر و صدا در بیمه دی خدمت کرده است .

هرچند که دوران کاری به دور از هیاهوی خبری می گذرد امابررسی آمارهای بیمه مرکزی نشان می دهد که این شرکت در سال ۱۳۸۹ بالغ بر ۶۰۱.۸ میلیارد ریال حق بیمه تولید کرد که نسبت به سال قبل ۷.۷ درصد کاهش دارد. سهم بازار این شرکت در این سال ۱.۰۲ درصد بود.خسارت های این شرکت نیز به ۴۱۹.۶ میلیارد ریال می رسد که ۳.۸ درصد نسبت به دوره سال قبل رشد دارد .

فتح نژاد :قراردادی جنجالی با کانون بازنشستگان
فرامز فتح نژاد از بیمه مرکزی به بیمه دی آمد . او دکترای ریاضیات کاربردی، گرایش نظریه شبکه خود را از دانشگاه ایالتی ممفیس آمریکا اخذ کرد، پیش از این مشاور رئیس کل و مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی ، تحلیلگر و محاسبه اکچواری شرکت بیمه “استیت فارم” آمریکا، رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت it سازمان بورس تهران، و … بوده است.

در دوران او قرار داد جنجالی با کانون بازنشستگان بسته شد قراردادی به ارزش حدودی ۶۴۵میلیارد تومان .هرچند که در آن زمان بحث قیمت پیشنهادی برای بیمه مکمل بازنشستگان و دقت ناکافی در مدیریت ریسک هم مورد نقد هایی قرار گرفت اما نهایتا حق بیمه تولیدی این شرکت در سال ۱۳۹۰ به ۲ هزارو۷۲ میلیارد ریال رسید که رشد۲۴۴ درصدی نشان داد خسارت پرداختی این شرکت در همین سال نیز حدود۷۶۹ میلیارد ریال اعلام شد رشد نسبت خسارت این شرکت به بیش از ۸۳ درصد رسید.

در سال ۱۳۹۱ وضعیت این شرکت با ۴ هزارو ۹۹۳ میلیارد ریال حق بیمه و ۳ هزارو ۴۷۹ میلیارد ریال خسارت گذشت و ضریب خسارت به ۱۰۵.۶ درصد رسید.

پرده آخر چرا بیمه دی به اینجا رسید
خوان اول؛ سهامداران یک شرکت بیمه ای بدون در نظرگرفتن تخصص و سابقه اشخاصی را به عنوان مدیر عامل شرکت بیمه ای معرفی کردند که تخصص بیمه ای نداشت .
خوان دوم ؛ بیمه مرکزی برخلاف رعایت ضوابط شورای عالی بیمه صلاحیت این شخص را تائید کرد.در تائید مدیری که این قرارداد را منعقد کرد مسائل صنفی ارجح به ضوابط کاری می شود.
خوان سوم؛ طبیعی است استقرار افراد غیر متخصص در برخی کرسی های تصمیم ساز بدون رعایت مدیریت ریسک و اخذ تصمیمات مشکوک به دامپینگ قرار داد منعقد شد .این قرارداد بدون محاسبات اکچوئری و زیر قیمت با سازمان بزرگی همچون کانون بازنشستگان تامین اجتماعی منعقد می شود.
خوان چهارم؛ این حق بیمه تناسبی با میزان ریسک ندارد و دست رسی به حق بیمه دچار دشواری خاص خود بوده است.
خوان پنجم؛ مبالغ حق بیمه قرارداد مشکوک به کارگیری در کارهای غیر است و کاملا در موارد فنی مصرف نمی شود.گویا این حق بیمه مستقیما به حساب شرکت واریز نمی شود و ابتدا در حساب کانون و سپس به حساب بیمه می آید.
خوان ششم؛ آمار و اطلاعات ناصحیح سازمان برای این کار بزرگ به لحاظ سیستمی مورد دیگری است . به عبارت دیگر شرکت به لحاظ سیستماتیک و رویه های حرفه ای طراحی نشده بود و اهلیت فنی برای این کار نداشت و گردش و مکانیزاسیون داخلی درست نبود. به عبارت دیگر شرکت برای این کار بزرگ زیر ساخت نداشت .
خوان هفتم ؛ مدیران فنی ارزیابی درستی از ریسک شرکت نداشتند و این یعنی فقدان نیروی انسانی متخصص در شرکت .
تاریخ تکرار می شود رئیس بیمارستان دیروز مدیر عامل امروز
طبق ماده۱۱آیین نامه شماره ۴۰شورای عالی بیمه،مدیرعامل شرکت بیمه باید حداقل دارای مدرک کارشناسی بیمه، اقتصاد، امور مالی، مدیریت، حقوق و رشته های مشابه باشد. همچنین طبق ماده ۶۴ قانون تاسیس بیمه، مدیرعامل باید از حسن شهرت برخوردار بوده و تجربه کاری مفید و موثر داشته باشد.
پس از همه این گرفتاریها مرتضی علی حسینی ریاست هیات مدیره بیمارستان موفق تخصصی و فوق تخصصی ساسان تهران بود به بیمه دی معرفی شد آنهم به خواسته زریبافان.

نماد این شرکت از ۳۰ آذر در فرابورس متوقف است و علت این توقف ابهام در اطلاعات ارائه شده عنوان شده است . این سهم قبل از توقف نماد با قیمت ۲۳۱۸ ریال معامله شده است .همچنین اخبار غیر رسمی از تعدیل نیروی انسانی در این شرکت خبر می دهد .

منبع: ایران و جهان


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=24875
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فرزاد آقایی گفت:

    با سلام و تشکر از گزارش کامل شما

    به نظر شما راه حل برون رفت بیمه دی از این وضعیت چیست؟ آیا بنیاد شهید یا بانک دی با توجه به سرمایه های هنگفتی که در دست دارند به یاری این سازمان می آیند؟ آیا نماد بیمه دی تا پایان دی ماه بازگشایی می شود؟

  2. حسن گفت:

    بکارگیری نیروهای غیر متخصص و انجام کارهای سیاسی در محیطی کاملا تخصصی باعث بوجود آمدن مشکل برای تمامی بیمه ها خواهد شد اگر بیمه ها بررسی شود عملا تمامی آنها بر روی کاغذ ورشکسته اند اما بدلیل اینکه به نهادو یا ارگانی متصل هستند ادامه فعالیت میدهند به عبارت دیگر حیاط خلوت ارگانها برای فعالیتهای مالی خارج از سیستم خود هستند.

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پشت پرده «بیمه دی» چه بود؟
پشت پرده «بیمه دی» چه بود؟
پشت پرده «بیمه دی» چه بود؟
پشت پرده «بیمه دی» چه بود؟
پشت پرده «بیمه دی» چه بود؟
پشت پرده «بیمه دی» چه بود؟
پشت پرده «بیمه دی» چه بود؟