محمدرضا رهبر*: اقبال سرمایه‌گذاران به بورس هر چند اتفاق بسیار مبارکی است اما نگرانی‌هایی را نیز در میان فعالان بازار ایجاد کرده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر تعداد کدهای معاملاتی افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. از کل معاملات صورت گرفته هفتاد درصد معاملات را افراد حقیقی و سی درصد را افراد حقوقی انجام می‌دهند. در این بازار افراد حقوقی غالبا فروشنده و افراد حقیقی غالبا خریدار هستند و همین امر نشان می‌دهد احتمال بروز مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد و سرمایه‌گذاران با خطراتی در این بازار روبه‌رو شوند. برای جلوگیری از بروز بحران باید سرمایه‌گذاران توصیه‌هایی را مد نظر قرار دهند.

۱ – سرمایه‌گذاران حقیقی باید با تحلیل و مشاوره وارد بازار شوند. در این میان این احتمال وجود دارد که برخی از روی دست دیگران نگاه کنند و وارد بازار شوند. مثلا کسی به دلیل اینکه سهام یک شرکت سه ماه قبل سودده بوده است، در حال حاضر اقدام به خرید آن کند. این در حالی است که بورس وضعیتی پایدار ندارد. باید رصد شرکت‌ها و قیمت‌ها روزانه صورت گیرد. هیچ چیز در بورس برای همیشه خوب یا برای همیشه بد نیست. ممکن است سهام شرکتی که سه ماه قبل برای خرید مناسب نبود، امروز برای خرید مناسب باشد یا بالعکس. اگر سرمایه‌گذاران حقیقی خود تحلیلی از بازار ندارند ، بهتر است با کارشناسان این حوزه مشورت کرده و با دریافت اطلاعات کافی وارد بازار شوند تا اصل سرمایه‌هایشان با خطر مواجه نشود.
۲- بهتر است ورود به بازار از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری صورت گیرد. مثالی ساده دلیل اصرار بر دریافت نظرات کارشناسی را نشان می‌دهد. در بورس نسبت P/E نسبت مهمی است. اگر P/E شرکتی بین ۵۰ تا ۹۰ باشد نشان‌دهنده این است که این شرکت دیگر سود بالایی ندارد و رشد قیمت خود را تجربه کرده است. در حقیقت هر سهمی کف و سقف قیمتی دارد. باید کارشناس بازار تشخیص دهد که این سهم به کف رسیده است یا به سقف و این از عهده خریدار حقیقی که تحلیل خاصی از بازار ندارد خارج است.
۳ – دو تحلیل در بورس اهمیت فراوانی دارد. تحلیل تکنیکال و فاندمنتال. وقتی نگرانی‌هایی در بازار است باید از تحلیل فاندمنتال کمک بگیریم تا دریابیم سهام پتانسیل رشد دارد یا خیر.
۴- دو سیاست در بازار وجود دارد. خرید و فروش و خرید و نگهداری. در برخی مواقع باید سهم را خرید و فروخت و در برخی موارد نگهداری سهم است که سود سرمایه گذار را در پی دارد.حالا اینکه سرمایه‌گذار برای کدام سهم کدام روش را باید به کار بگیرد مسئله‌ای است که تشخیص آن را باید به کارگزاران بورس و کارشناسان بازار محول کرد تا ضرری متوجه سرمایه‌گذاران نشود.
باید توجه داشت در حال حاضر شاخص‌های اقتصادی به نفع سرمایه گذاران است و سیاست‌های پولی و مالی و تعرفه‌ای و گمرکی و… همگی به کمک سرمایه‌گذاران و بورس آمده است از این رو بورس رشد قابل توجهی در این دوره زمانی تجربه کرد اما نکته مهم این است که باید توجه داشت در قالب همین رشد وضعیت برخی سهم‌ها خوب و وضعیت برخی سهم‌ها بد بوده و باید برای خرید سهام به وضعیت حال و گذشته شرکت‌ها توجه کرده و تحلیلی از وضعیت آینده آنها ارائه داد تا امکان ضرر و زیان به حداقل برسد. ورود مردم عادی در هر حالتی به بورس می‌تواند سبب گسترش این بازار و بهبود فضای اقتصادی شود اما اگر هشدارها و توصیه‌ها در این میان نادیده گرفته شود، امکان پا پس کشیدن سرمایه‌گذاران عادی در آینده وجود دارد از این رو دریافت مشورت و همچنین ورود از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری موکدا به خریداران تازه‌وارد توصیه می‌شود.
* کارشناس بورس

منبع: قانون


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=24656
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

چه کنیم که سرمایه مان در بورس نابود نشود؟
چه کنیم که سرمایه مان در بورس نابود نشود؟
چه کنیم که سرمایه مان در بورس نابود نشود؟
چه کنیم که سرمایه مان در بورس نابود نشود؟
چه کنیم که سرمایه مان در بورس نابود نشود؟
چه کنیم که سرمایه مان در بورس نابود نشود؟
چه کنیم که سرمایه مان در بورس نابود نشود؟