معاون بیمه های اتکایی و بین الملل بیمه مرکزی از تمدید مجوز بیمه نفتکشهای ایرانی در هند تا ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: مقامات هندی قصد داشتند به جای بیمه نامه ۳۷۰ میلیون دلار از ایران پول بعنوان ضمانت دریافت کنند اما ایران قبول نکرد.
به گزارش پول پرس، مینا صدیق نوحی در گفتوگو با تسنیم در ارتباط با درخواست هند برای تضمین ۴۰۰ میلیون دلاری تهران برای تمدید مجوز بیمههای ایرانی در بنادر این کشور اظهار داشت: مشکل نفتکشهای ایران با هند حل شده است؛ این کشور حدود دو هفته قبل خواستار ضمانت ۳۷ میلیون دلاری ایران در قبال نفتکشهای ایرانی شده بود.
وی با بیان اینکه ۲۷ دسامبر ضمانت کشتیهای ایرانی در هند به مدت ۶ ماه تمدید شد افزود: با نامهنگاریهای وزارت اقتصاد و همچنین رایزنی وزارت امور خارجه و شرکت متقابل کیش مشکل تردد نفتکشهای ایرانی در هند تا ۶ ماه آینده برطرف شد.
معاون بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه ورود کشتی های ایرانی به هند تا ۶ ماه آینده بلامانع است تصریح کرد: با توجه به پی اند ای بیمههای ایرانی برای شناورهای نفتی در هند درخواست مقامات هندی برای ضمانت ۳۷۰ میلیون دلاری به هیچ وجه قابل قبول نبود. از همین روز در پی نامهنگاریها طرف هندی از درخواست خود صرفنظر کرد.
صدیق نوحی تاکید کرد: شناورهای نفتی دارای بیمه شرکت متقابل کیش و معلم هستند در عین حال توسط کنسرسیوم داخلی نیز حمایت میشوند و در عین حال حمایت دولت را نیز دارند. با این وجود درخواست هند برای دریافت پول به جای بیمه نامه اصلا منطقی نبود.
وی اضافه کرد: در گذشته اعتبار بیمهنامه نفتکشهای ایرانی در هند یک سال بود اما به ۳ ماه کاهش دادند و در نهایت طبق توافقنامهای که ۳ روز گذشته بین ایران و هند اجرا شد این مهلت به ۶ ماه رسید.
این مقام مسئول در بیمه مرکزی ضمن اشاره به اینکه تا ۲۶ ژوئن سال ۲۰۱۴ مجوز نفتکشهای ایرانی تمدید شده است گفت: این توافقنامه به تایید مقامات هندی برای پوشش شناورهای ایرانی رسیده است.
صدیقنوحی با ابراز تعجب از درخواست هند برای دریافت پول به جای بیمهنامه گفت: در هیچ جای دنیا چنین درخواست نامعقولی را در خصوص بیمهنامهها انجام نمیدهند؛ ضمانت بیمهای هم موردی اضافه است که ایران آن را در خصوص شناورهای نفتی قبول کرده است.
معاون اتکایی و امور بینالملل بیمه مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا مشابه مشکل ایران با هند برای سایر کشورها نیز وجود دارد گفت: با کشورهای دیگر فعلا مشکلی نداریم فقط هند است که در برخی مواقع قصد مانعتراشی دارد؛ بیمه مرکزی تا یک میلیارد دلار بیمهنامه نفتکشهای ایرانی در هند را تعهد کرده است.
گفتنی است، در هفته های اخیر هیئت مدیره کشتیرانی هند اوایل این ماه با ارسال نامه ای به مقامات ایرانی درخواست صدور تضمین های بانکی به مبلغ تقریبی ۴۰۰ میلیون دلار را کرده بود تا بتواند هرگونه مسئولیت احتمالی ناشی از تصادفات دریایی در آبهای هند را پوشش دهد.
یک منبع آگاه هندی به پایگاه اینترنتی پلاتز گفته بود: ایران به دنبال کسب موافقت هند با تمدید مجوز فعالیت شرکت های بیمه ایرانی در زمینه پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران است تا در مورد این موضوع در سطح دیپلماتیک تصمیم گیری شود.
مجوز فعالیت این شرکت ها در ۲۷ دسامبر منقضی می شود. برای اینکه کشتی های حامل نفت ایران که تحت پوشش بیمه ای شرکت های ایرانی قرار دارند، بتوانند وارد آبهای هند شوند، باید هیئت مدیره کشتیرانی هند با این موضوع موافقت نماید. این منبع آگاه اضافه کرد: «آنها (مقامات ایرانی) پیشنهاد ما را رد نکرده اند اما درخواست زمان بیشتری نموده اند.»
منبع مذکور گفت: یک کمیته دولتی هند قرار است در نشستی در روز جمعه این موضوع را بررسی نماید و قبل از انجام توصیه ای به وزارت نفت و منابع طبیعی، به پاسخ مقامات ایرانی رسیدگی کند.
به گفته یک منبع ایرانی، تهران ابتدا درخواست هند برای دریافت تضمین دولتی را رد کرده بود. این منبع ایرانی افزود: «هندی ها درخواست تضمین های مالی از ایران را کرده بودند. ما به آنها گفتیم که نمی توانیم. ما قبلا یک پوشش یک میلیارد دلاری برای تانکرهای ایرانی اختصاص داده ایم. آنها خواستار دریافت تضمین مالی ۴۰۰ میلیون دلاری برای کشتی هایی که در بنادر هند پهلوگیری می کنند شدند.»
وی اضافه کرد: «اگر آنها نمی خواهند ایران محموله های نفتی اش را تحویل دهد، ایران کشتی هایش را اعزام نخواهد کرد. در حال حاضر مذاکراتی برای بررسی تمدید سه ماهه مجوز فعالیت شرکت های بیمه ایرانی در جریان است.»
در این شرایط، بسیاری از فعالان بازار حمل و نقل دریایی معتقدند، هند ناگزیر خواهد بود با درخواست طرف ایرانی برای تمدید مجوز فعالیت این شرکت ها موافقت کند، زیرا دهلی نو به تداوم واردات نفت از ایران نیاز دارد.
یک فعال بخش حمل و نقل دریایی هندی گفت: «من پیش بینی می کنم برای چند ماه دیگر این مجوزها تمدید خواهد شد تا کشتی های ایرانی بتوانند نفت را به بنادر هند انتقال دهند. در غیر این صورت چطور نفت می تواند به هند ارسال شود؟»
انتهای پیام/