دیروز قیمت دلار با ۱۰ تومان افزایش پس از مدت‌ها از مرز ۳۰۰۰ تومان گذشت و روی نرخ ۳۰۰۵ تومان ایستاد.

هر چند نرخ انواع ارز در بازار غیررسمی تهران افزایش یافت اما با این حال بانک مرکزی نرخ ارزهای مبادلاتی را تغییر نداد. از صبح دیروز قیمت‌ دلار در بازار از ۳۰۰۰ تومان هم عبور کرد و با قیمت ۳۰۲۰ تومان به مردم فروخته و با قیمت ۳۰۰۰ تومان از آنها خریداری می‌شود. همچنین در بازار فردوسی یورو هم اکنون با قیمت ۴۱۱۵ تومان، پوند انگلیس با قیمت ۴۹۳۰ تومان، درهم امارات متحده عربی با قیمت ۸۲۰ تومان و یوان چین با قیمت ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.
افزایش نرخ دلار سبب افزایش نرخ انواع سکه و طلا در بازار شد. قیمت انواع سکه در جدول پایین صفحه درج شده است.
این گزارش حاکی است از روزهای میانی و به‌خصوص اواخر هفته گذشته نرخ طلا و ارز در بازار داخلی ایران با افزایش قیمت همراه شد و این روند در هفته جاری هم ادامه دارد.
در حالی که برخی از فعالان بازار و صراف‌ها و دلال‌های خیابان فردوسی از علت آغاز روند افزایشی قیمت‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، اما برخی از فعالان این بازار می‌گویند یکی از علت‌های افزایش قیمت دلار در بازار به‌خاطر کریسمس و تعطیلات بازارهای جهانی است چراکه هم اکنون امکان حواله دلار و سایر ارزها به صورت رسمی‌وجود ندارد.
صراف دیگری در این ارتباط می‌گوید: هیچ چیز در بازار مشخص نیست، زمانی که قیمت ارزان می‌شود ما دلیل آنرا نمی‌دانیم و زمانی هم که افزایش پیدا می‌کند بازاری‌ها بی‌اطلاع هستند.
برخی از فعالان بازار ارز دلیل افزایش نرخ دلار را تنش‌های اخیر در ترکیه اعلام کردند. برخی از صرافان معتقد بودند تنش‌های اخیر در ترکیه انجام برخی حواله‌ها را با مشکل مواجه کرده است و همین امر هزینه حواله‌های ارزی را برای ایران افزایش داده است. گفته می‌شود سقوط ارزش لیر در برابر دلار نیز در افزایش قیمت دلار در بازار ایران تاثیرگذار بوده است و تغییرات قیمتی مقطعی و قابل حل خواهد بود.
به این ترتیب معلوم می‌شود تنش‌ها در استانبول ترکیه ، استانبول تهران را تحت تاثیر مستقیم قرار داده و بازار ارز اولین واکنش‌های خود را به فساد اخیر کشف شده که یک سر آن به ایران گره می‌خورد نشان داده است. برخی نیز فرا رسیدن تعطیلات سال نوی میلادی را در افزایش اندک نرخ ارز موثر می‌دانند. بااین حال یکی از صرافان منطقه فردوسی که تمایلی به ذکر نامش نداشت، گفت: ممکن است با روشن شدن ابعاد این پرونده بازار ارز روندی افزایشی را شاهد باشد. بالاخره سخت‌گیری‌هایی برای جلوگیری از تکرار این ماجرا اعمال می‌شود که می‌تواند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.
ترکیه این روزها که با موج استعفای وزرایی که نزدیکانشان در این پرونده متهم شده اند روبه‌روست بدون تردید اقداماتی را برای خلاصی از وضعیت ایجاد شده در نظر خواهد گرفت. این اقدامات بر روند فعالیت‌های ارزی ایران که در تحریمی همه‌ جانبه به سر می‌برد و از ترکیه به عنوان محلی برای دور زدن وسبک کردن بار تحریم‌ها استفاده می‌کند، می‌تواند دردسرهایی درست کند. از سوی دیگر برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال تحریم‌های مجدد علیه ایران نیز در این روند تاثیرگذار بوده است. برخی معتقدند بازار ارز ایران خود را آماده می‌کند تا در صورت بروز این اتفاق ، افزایش قیمت‌ها را رقم زند. این در حالی است که با روی کار آمدن دولت روحانی ، بازار ارز و طلا و سکه با ثباتی قابل توجه روبه‌رو شد و قیمت‌ها کاهشی قابل توجه را تجربه کرد. در دو جدول زیر قیمت انواع ارزهای مبادلاتی و انواع طلا و سکه درج شده است.

منبع: قانون


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=24100
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

صعود دوباره دلار
صعود دوباره دلار
صعود دوباره دلار
صعود دوباره دلار
صعود دوباره دلار