خبرگزاری آمریکایی ˈبلومبرگˈ روز جمعه گزارشی از هجوم سرمایه گذاران ایرانی به بازار بورس و تقویت این بازار نسبت به بازار های طلا، ارز و ملک خبر داد.

برای اینکه بپذیریم مردم ایران وعده حسن روحانی، رییس جمهوری این کشور را برای بهبود روابط با اقتصاد جهانی پذیرفته اند باید به بازار بورس و اوراق بهادار ایران نگاه کرد.

درحالیکه معاملات روزانه بازار بورس ایران تنها با ۲۲ ثانیه تعامل های بورس در آمریکا برابر است، بازار ایران به شدت رو به شکوفایی است. شاخص بورس در سال جاری با افزایش ۱۳۳ درصدی به رکوردی دست یافت، بیشتر معاملات بعد ازانتخاب روحانی به ریاست جمهوری انجام شده است که درپنج ماه اول ریاست جمهوری اش توانست با قدرت های جهانی به توافقی دست یابد.

این گزارش با اشاره به اینکه بعضی ازجوانان ایرانی درحال سرمایه گذاری در بورس هستند به نقل از شرکت مشاوره ای ˈشرکای ترکوآیزˈ نوشت: ایرانی ها سرمایه های خود را از بخش هایی که به منابع معمولی درآمد زایی در ایران تبدیل شده یعنی طلا، دلار وملک خارج می کنند تا دربازار بورس سرمایه گذاری کنند.

درحالیکه خارجی ها می توانند دربازار بورس ایران سرمایه گذاری کنند، یک سرمایه گذار بین المللی نمی تواند بیش از ۱۰ درصد ازسهام یک شرکت را بخرد و به دلیل محدودیت های بانکی میزان مشارکت این افراد معین است.

معامله دربازار بورس رو به افزایش است درحالیکه روزانه ۲۰۳ میلیون دلار سهام معامله می شود؛ این رقم دو سال قبل ۸۳ میلیون دلار و درسال ۲۰۰۶ تنها ۲۰ میلیون دلار بود. نرخ متوسط خرید و فروش ها در بازار بورس آمریکا در سال جاری به ۲۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

بخش نفت وبانک ها ازجمله بیشترین برنده های بازار بورس بوده است. ارزش سهام بانک صادرات ایران درسال جاری ۱۴۴ درصد و سهام شرکت نفت و گاز پارسیان نیز ۸۷ درصد افزایش یافت.

ˈرامین ربیعیˈ، مدیر اجرایی شرکت ترکوآیز گفت : شاهد جریان فراوان پولی هستیم که از سرمایه گذاران شخصی به بازار بورس وارد می شود. برداشت ها بعد از انتخابات به کلی تغییر کرد و احتمال مخاطرات سیاسی، خطر جنگ و خطر تحریم به شدت کاهش یافت.

به گفته ربیعی ارزش بازار بورس بیش از حد و بسیار سریع اتفاق افتاد و این امر بیش از آنکه بنیادی باشد روانی است.

افزایش شاخص بازار بورس در سال جاری در حالی روی داد که این شاخص در سال ۲۰۱۲ حدود ۵۵ درصد و در سال قبل ۲۴ درصد افزایش یافته بود. ارزش بازار همه شرکت ها تقریبا دو سوم از سال ۲۰۱۱ افزایش یافته و به ۱۷۵ میلیارد دلار رسیده است.

کمتر ازیک ماه بعد ازریاست جمهوری روحانی شرکت پتروشیمی وسرمایه گذاری تامین دراولین پذیره نویسی عمومی ۲۰۳ میلیون دلار سهام فروخت که آن را به هفتمین شرکت بزرگ بورس تبدیل کرد.

بلومبرگ با اشاره به افزایش ارزش ریال نوشت: این امر نیز باعث افزایش نرخ سودهای دلاری شده است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۴ بهبود یافته و رشد اقتصادی ۱.۳ درصدی را تجربه کند.

ˈعباس آملی رنانیˈ، کارشناس اقتصادهای نوظهور در بانک سلطنتی گروه اسکاتلند ، گفت : درهر گامی ازاین راه سرمایه گذاران داخلی وخارجی علاقه به بهره برداری ازکوچک ترین فرصت های اقتصادی دارند که برای جذب سرمایه بخش خصوصی با مشکلات زیادی روبروست.

نسبت قیمت به درامد سهام درسال جاری ۳۴ درصد افزایش یافت وبه ۷.۸ درصد رسید که البته نسبت به شاخص بازار روبه رشد یعنی ۱۱.۸ درصد و شاخص بورس قطر یعنی ۱۳.۳ درصد کمتر است.

منبع: ایرنا


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=23824
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

گزارش بلومبرگ از هجوم سرمایه گذاران ایرانی به بازار بورس
گزارش بلومبرگ از هجوم سرمایه گذاران ایرانی به بازار بورس
گزارش بلومبرگ از هجوم سرمایه گذاران ایرانی به بازار بورس
گزارش بلومبرگ از هجوم سرمایه گذاران ایرانی به بازار بورس
گزارش بلومبرگ از هجوم سرمایه گذاران ایرانی به بازار بورس